Protein och magar...

E

eiwo

Har läst en massa här om att hästar kan bli bukiga av för mycket/för lite protein (kommer inte ihåg hur det var). Hur ser man då att det är en "proteinmage" och inte en "vanlig" tjock mage? Tacksam för svar :D

Sv: Protein och magar...

Har läst en massa här om att hästar kan bli bukiga av för mycket/för lite protein (kommer inte ihåg hur det var). Hur ser man då att det är en "proteinmage" och inte en "vanlig" tjock mage? Tacksam för svar :D

De blir bukiga av för LITE protein , dvs när de har fått proteinbrist och därmed tappat muskler/hull - vilket i sin tur gör att muskler för att hålla upp buken inte finns längre (magen hänger mer och ser större ut).
Och när ryggen och korset tappat muskler så blir hästen mindre på överlinjen medans magen fortfarande är så stor som den "ska" och detta gör att det SER UT SOM att magen är stor eftersom man ser det i förhållande till resten av kroppen. Men i DET läget är det i själva verket resten av kroppen som är för litet!
Förstår du? ;)

En vanlig tjock mage blir främst tjock på mitten, över revbenen.
En proteinbrist-mage har också en rygg, överlinje av rumpa och hals som är muskelfattiga och kantiga.

De kan också "svälla" lite i buken nedåt om de får mer grovfoder, för nedåt ligger de stora tarmarna som bearbetar grovfodret i många timmar innan det är nedbrutet och bajsas ut. Ingen fara!

Proteinbrist stor mage: när du tittar på den rakt framifrån ser den "dräktig" ut, päronformad. Tjock häst är mera "äppelformad", rund över rygg och mage.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 937
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka