protein och energi.

C

CeciliaAndersen

vad kan hända med hästen om den får för mycket energi och protein, enligt min foderstatsberäkning så kommer alla våra 3 hästar få på toook för mycket energi och protein? :eek:

Sv: protein och energi.

Men om det är överskott på båda, får de inte för mycket foder då?
Och om grovfodret är så bra, går det inte att komplettera med halm?

det blir för mycket av både energi och protein med enbart ett par kilo hö..
kan inte få tag på halm, det har regnat bort..
:eek:

jag har 2 D-ponnys och en liten stor häst..
det är inte fel på varken analysen eller min räkning, det är 64 smbrp och 8.1 MJ.. Med enbart 7 kg hö till varje häst är det överskott av både energi och protein!

Då förstår jag! I ett tidigare inlägg har du skrivit ett par kilo och det är för mig 2 kilo!

Ditt hö är säkert väldigt lättsålt, du kan ju prova att sälja en del av för att istället köpa ett med lägre värden om du vill kunna utfodra hästarna med mer grovfoder. Tex ge dem hälften av det bra och andra hälften av ett sämre hö!

Jag glömde svara på frågan: Hästen blir fet om den får för mycket energi och protein...

David

den ena ponnyn är 23 år och pensionär, jag är dessutom förstor för att rida ponny och efter 10 år på ridskola är han värd att slippa sadel och träns..
den andra ponnyn håller sig lagom i hullet och är bara 4 år, rids några gånger i veckan, han växer också väldigt mycket..
och min stora häst är skadad just nu..

tyvärr kan jag inte sälja nått hö eftersom det är på rundbal, och vi har tagit analys nu, vore onödigt att sälja lite och köpa in annat hö och göra en analys på det med.. hade 2 slördar förra året, krångligt..

Jag tror inte du behöver oroa dig.
Överskott från grovfodret är ingen fara.
Skulle någon bli fet så byt ut lite hö mot halm.
Gläjd dig åt en billig vinter, för så mycket kraftfoder lär det ju inte gå åt!:banana:

Haha, nej, det är klart, och det blev pappa glad för :bump: krafftfoder är ju hiskeligt dyrt speciellt om man har ett gäng hästar.. Och grovfodert blev dyrt i år, grannen kan bara slå 2 skördar i år, pga allt regn, han brukar slå 3 eller 4 skördar! Som det ser ut nu behöver vi bara miniraler samt lite betfor för att blanda miniralerna i (min ponny är lite petig med det dära med miniraler) ;)

Fast jag älskar att blanda och pytsa med foder :/

56 Mj låter inte som förtvivlat mycket, överskottet av protein är inte heller så vansinnigt stort. En sådan foderstat har vår 21 åriga islandshäst gått på nu under vintern, överskott av protein omvandlas till Mj men det lär inte bli många extra Mj som tillförs.

Ditt hö hade varit perfekt för min häst!! Ge mig!:D Analysen för det hösilage min häst kommer att äta i vinter ser ut så här 5.2 MJ och 25 smrp:cry: Kraftfoder och åter kraftfoder..

Men hur många kilon hö har de fått tidigare år? Vardera?

8mj är ju genomsnitt vad det brukar vara i hö och om de inte blev feta förra året, på samma mängs hö som du räknade på nu, så borde det ju vara lugnt. Du kanske t o m hade analys förra året också? Då kan du ju räkna på hur många mj de låg på då och hur de höll sig på det.

Du ska inte lita blindt på sånna där program. De går efter MEDELHÄSTEN och ofta för lågt MJ- och proteinbehov, särskilt vad gäller svårfödda hästar (där kan stå att det räcker med 90MJ till en svårfödd häst men verkligheten är att man kanske måste ge typ det DUBBLA!).

Analysen för det hösilage min häst kommer att äta i vinter ser ut så här 5.2 MJ och 25 smrp:cry:

Det hösilaget hade däremot vart ganska ypperligt för lättfödda hästar!! :idea: Bara lägga till lite lusern för att få upp kvoten och sen kanske man t o m vågade ge fri tillgång av hösilaget! *önskedröm*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
327
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka