protein foder

mizz_beauty

Trådstartare
Fick ju inga bra värden på höet.
Smältbart råprotein
30 g/kg foder
Energi foder
7,7 MJ/kg foder
Kalcium Ca
2,1 g/kg foder
Fosfor P
1,6 g/kg foder
Magnesium Mg
1 g/kg foder
Kalium K
11,6 g/kg foder

Men vilket proteinfoder är bäst att kompletera med? Vi har ponnyer, ett sto som är dräktigt. De foder som jag tittat på är:

-vetekli
-vetegroddar
-linfrö
-melass
-lucern hack
sen ev någon av mineralerna vilka som nu passar bäst.

Finns det några bra sidor på nätet som man kan läsa om de här fodermedlen?

Sv: protein foder

Hello!
Jag har samma problem och sitter för tillfället i telefonkö till en foderrådgivare...
Fast vårat smrp värde ligger på 14 g/kg foder!!!!!!!!!!!!!!! Och jag har två föl som ska avvänjas i vinter...

Stödfodrar märren med lucernpellets idag,men ska kolla om jag ska byta hö eller komplettera med protein.

Lucerpellets är antagligen ett bättre alternativ för mig då min hast nu står på 4,5 kg kraftfoder. Skulle jag ge hack så skulle det bli så stora mängder att hon skulle få foderleda, tror jag.

Återkommer när jag talat med foderrådgivaren...

vad jag vet så är det bäst att kompletera med lucern. då de är närmast hö/hösilage man kan komma.

Sen tänkte jag bara säga att det finns krafft protein åxå. det är väldigt proteinrikt och man behöver inte ge särskilt mycket av det. förra året hade vi proteinfattigt hö. då gav jag detta, en dl om dagen. en sån säck skulle räcka i evigheter!

Men jag föreslår lucern!

Jag har ungefär samma värden som du och jag ger Lucern och Krafft Protein. Nu har jag små islandshästar så marginalerna är inte så stora, men det funkar bra tycker jag.

Förra året hade jag 12 smrp:eek: + att hästarna var skadade och skulle vila. Då fick det bli soja för att inte öka MJ för mycket. Det gick ganska bra det också.

Vad tror ni om man lägger till vetekli nu och sen kompleterar med lucern hack de sista månaderna av dräktigheten?

Melass och linfrö är inga bra proteinfoder...

Soja och Krafft Protein är de mest prisvärda och de som ger överlägset mest protein. KP kan du dessutom ge rätt stora mängder av, vilket inte går med sojan.:)

Melass och linfrö är inga bra proteinfoder...

Melass är inget PROTEINfodermedel överhuvudtaget - innehåller ju bara energi (består till stor del av socker och det råprotein som finns är till stor del icke-proteinkväve och av mindre betydelse för hästar).

Och LINFRÖ/LINFRÖKAKA är visst ett jättebra proteinfodermedel! Innehåller omkring 200-250g smbrp/kg TS och ca 15MJ/kg TS.
Kvot mellan 11-17.
Man ska dock inte ge linfrö som ENDA kraftfoder/proteinmedel eftersom det inte innehåller så mycket av aminosyran lysin.

Till trådskaparen kan jag berätta att det finns en massa olika proteinfodermedel för hästar:

* lucern (110-170g smbrp/kg TS)
* Vetekli (100g smbrp/kg TS)
Dessa två räknas EGENTLIGEN inte till proteinfodermedel. Proteinfodermedel är det när det är över 175g smbrp/kg TS. (källa: Hästens närinsgbehov och utfodring av Margareta Rundgren och Christina Planck)

Några proteinfodermedel för häst:
* linfrö/linfrökaka (200-250g smbrp/kg TS)
* soja (ca 450g smbrp/kg TS)
* rapskaka ( ca 285g smbrp/kg TS)
* foderjäst/bryggerijäst (ca 440g smbrp/kg TS)
* Ärtor (?!) (ca 200g smbrp/kg TS)
* Vetegroddar (ca 220g smbrp/kg TS)
* Vetedrank (ca 260 g smbrp/kg TS)
* Fiskmjöl (ca 620g smbrp/kg TS)

Observera att foderjäst i ren form (bryggerijäst) innehåller så gott som lika mycket smbrp som soja! Och är mycket bättre för hästens mage samt innehåller en massa B-vitamin av olika slag. Tycker många glömmer av att det finns foderjäst att tillgå vid proteinbrist!
Den som brukar säljas i hink på t ex Granngården är utblandad med vetefodermjöl eller vetekli och har bara ca 250g smbrp/kg.

Flera av dom nämnda proteinfodermedlen visste jag faktiskt inte om innan jag läste artikeln i Häst- eller Stallmagasinet (minns inte vilken av dom det var). T ex rapskaka, ärtor och fiskmjöl har jag aldrig hört talas om till hästar förut.
Jäst, linfrö och lusern däremot har jag använt flitigt!

Senast ändrad:

Jag har försökt läsa och lära mig i den boken/häftet du skrev om men jag har verkligen svårt för det här med foderstater.

Men tror du det räcker med vetekli till höet vi har? Vi fodrar med havre också. Vilka mineraler passar bäst ihop till foderstaten i så fall? Det är connemaraponnyer och ett russ. Det ena stoet är dräktig och beräknad fölning är i maj.

Ev. kanske vi köper betfor också men vet inte riktig. Vi fick mycket sand i sist så vi har inte fodrat med det på några år och nu har jag läst här att hästarna äter det dåligt.

Nej varken vetekli eller havre räcker till ett sånt hö.

Det jag skulle göra i första hand (utan att räkna på det) är att byta ut ett par kg av höet mot lusern och sen lägga till det som ev. behövs utöver det. (lite soja/foderjäst eller så)

Jag tycker inte att du ska ge vetekli alls. Det kan hämma upptaget av mineraler. Lusern, som flera har skrivit, är ju bra foder för att tillföra extra protein. Med de värdena på grovfodret kan det ju hända att du får komplettera med nåt ännu mer proteinrikt, som t ex soja, eftersom hon är dräktig också. Linfrökaka är väl eg. inte speciellt bra för dräktiga ston, så det kanske du bör skippa oxå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 046
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 347
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar