prostataproblem

escodobe

Trådstartare
Möttes av hund som droppade rött klet från snoppen i lördagskväll. Det droppade rätt rejält men det avtog igår, och idag har jag inte sett nåt blod bara lite urindropp.
Vetrinär är självklart kontaktad och rådet var att avakta ett par dar, ger det inte med sig så ska han in senare i veckan.
Fick förfrågan om han varit med löptikar vilket han inte har varit de senaste 2½åren.
Nån som har några erfarenheter?
 
Sv: prostataproblem

Vår springerhane har till och från problem med förhundinflammation, och en gång för några månader sedan blödde han även på ungefär det sätt du beskriver. Åkte till vet, men då blödde han u så klart inte längre, men hon tyckte inte det var någon fara utan att vi bara skulle fortsätta tvätta med förhudsrens. Jag var inte med själv (jobbade), utan det var sambon o vovven soma var iväg. Vet sade inget om att det kunde vara symptom på prostataproblem, men visst kan det vara så?

Råd har jag tyvärrinte några att ge. Vår vovve har blött ytterligare en gång, men det gick över på samma sätt.
 
Sv: prostataproblem

Min förra tax fick prostataproblem och blev behandlad med nånting (var så länge sen) Han blödde aldrig från snoppen utan hade svårt att kissa. Nu i efterhand var det ju lönlöst att behandla prostata...då det på den tiden oftast gick över till cancer inom ca ett år och då var det kört. Vet inte hur det är idag.

Min hund blev då sjuk inom ett år och då tog jag bort han, men jag vet ju inte om det berodde på prostatan eller annat.
Det var nog inte till någon hjälp eller tröst men min erfarenhet iaf. Hoppas någon annan har bättre erfarenheter.
 
Sv: prostataproblem

Hundar har oftast godartad prostataförstoring. Till skillnad från hos män så växer hundarnas prostata utåt och trycker på tarmen så att de får platt avföring. Hos människan växer den oftare inåt och trycker på urinröret och ger urineringsproblem.
 
Sv: prostataproblem

Så långt har jag aldrig forskat i det, och tack för infon:)

Taxen hade svårt att kissa och vet på skolan tyckte att hans njurar var stora. Det bar i väg till djursjukhuset och där sa dom att han hade infektion i prostatan. Vet inte om den var stor eller inte...men det blir den väl om det är en infektion i den....?

Om det oftast är godartad så är det väl lönt att behandla....eller kan dom ha en förstorad prostata utan att behöva behandla den:confused:
 
Sv: prostataproblem

Kissar han normalt? Om inte måste du ju till vet för att tömma blåsan..
 
Sv: prostataproblem

Om den inte besvärar så är det ju inte ett måste att behandla den, men kastrering eller hormonspruta löser ju problemet enkelt.
En infektion i prostata är en annan sak, då blir hunden ofta allmänpåverkad, feber och har mkt ont. Det måste behandlas. Det kan bli bölder som brister in i buken och ger bukhinneinflammation.
 
Sv: prostataproblem

Han har varit hos vet, blivit ultraljudad, Han har en infektion i prostatan.
Han har fått en kemisk kastering och ska äta antibiotika i 28 dar.
 
Sv: prostataproblem

Okej, nu kommer korkad fråga: Flera här säger att prostataproblemen försvinner med kastrering. Tas prostatan bort den oxå?

/AKO, som fortfarande lurar på om hanen, tiken eller båda ska kastreras, o om det är så att risken för prostatabekymmer minskar kan det ju vara en faktor värd att beakta, då ju Z trots allt har blött från snoppen vid två tillfällen (men vet trodde det var vanlig förhundinfl.)
 
Sv: prostataproblem

Nej, men den krymper då de hanliga könshormonerna försvinner.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 780
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp