proposositioner i hoppning...

M

miss_willow

Hoppas att någon trevlig buke kan förklara för mej de här?
Klass 4 LD A1:d/A
Klass 3 LC A1:c/A
Klass 2 LB A1:a/A
Klass 1 LA A1:d/A
Det är för ponny i hoppning, men jag förstår inte riktigt de här.. Jag är nog väldigt knäpp eller något om jag inte fattar men man måste ju fråga annars får man inget veta!
Förstår att LC-LA är höjden men de dära te´x A1:d/A vad betyder de?!

Det är de olka bedömningarna som tillämpas i de olika klasserna.

jamen de är ju de jag inte fattar, vad menas med just det "uttrycket"??

A:1a är en grundomgång med omhoppning för ryttare med minst fel.

A:1c är en grundomgång med omhoppning direkt efter grundomgången.

A:1d är en grundomgång med ny startsignal efter 30 sekunder.

Nej du har helt rätt, de bedömningarna finns inte längre, bara A1:a gäller fortfarande.

A1c bytte ju namn till A0+A0 förra året men jag tror att de är på gång att byta tillbaks igen. :confused:

På viss propositioner står fortfarande de gamla bedömningarna kvar. :)

A1c bytte ju namn till A0+A0

Det är liknade bedömningar men INTE samma sak helt och hållet.

Vad är skillnaden? A0+A0 rids ju på samma sätt? Eller? :confused:
Annars har jag ridit fel i ett år. :o

Vad jag har hört så hette det A1c i Sverige förut och A0+A0 internetionellt.
Sverige bytte till A0+A0 samtidigt som den iternatinella bedömingen bytte namn till A1c. :confused:

Skillnaderna är:
- när det i A:1c och A:1d inte var någon felfri i grundomgången så gjordes en omhoppning som i A:1a.
- i A:1c och A:1d var 'andra rundan' en omhoppning, dvs hindren fick vara max 10 cm högre än i grundomgången, vid hoppning i två faser är fas två INTE en omhoppning, hindren får inte vara högre.

Men vad är egentligen skillnaden mellan A1c och A0+A0. Det var ju det jag rörde ihop. :confused: ;)
Båda är ju hoppning i två faser?
Jag menar att jag har ridit båda likadant. I allt från 1.10 till 1.40 och inte märkt någon skillnad mellan gamla A1c och nuvarnade A0+A0?
Har jag snurrat till det nu? :crazy:

A:1c är inte hoppning i två faser, det är grundomgång + omhoppning vilket inte är samma sak som två faser (även om det känns så för ryttaren).

Så länge det är minst en felfri i A:1c/fas 1 så märks det ingen skillnad (eftersom det av praktiska skäl inte går att höja hindren till omhoppningen i A:1c).
Skillnaden märks när INGEN är felfri och det är minst två med samma minsta antal fel i grundomgången/fas 1.

I A:1c skulle det då vara omhoppning enligt A:1a (omhoppning efter att alla hoppat grundomgången) mellan de med samma minsta antal fel.
I hoppning i två faser blir det helt enkelt ingen fas 2 så resultatet i fas 1 är avgörande för alla även om det är flera som har minsta antalet fel.

Sedan så kan ju bedömningen i hoppning i två faser vara annat än kombinationen A:0+A:0, men nu är det ju just den kombinationen vi jämför

Okej NU fattar jag. :)
Jag har nog aldrig varit med om att ingen har varit felfri. Det kan vara därför jag inte har märkt skillnaden.
Tackar! ;)

Det var ett helvet om det ingen var felfri, oftast brukar någon typ 4:a felare hunnit lasta och vara på väg hem när de plötsligt borde komma in för om hoppning. :crazy:

Men gud vilken genomtänkt bedömning... :crazy: :smirk:
Det kan väl ha spårat ur ibland kan jag tänka mig...

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: hamilton1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 996
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 940
Senast: tuaphua
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter