Propionsyrad havre?

Aladdin

Trådstartare
Är det ok att fodra hästar med havre syrad med Propionsyra? Vår “havrebonde” har börjat syra sin havre i år. Har sökt bland gamla trådar och det verkar ju som det är ok. men är ändå lite orolig.

Det stinker ju om havren (stark ensilagedoft). Hästarna började glufsa i sig men när de tuggat en stund började de bokstavligt talat spotta ut havren igen, sen vägrade de att äta upp resten. Har läst att hästar tycker att syrad havre är smakligt, men det kanske är en vanesak.

Ena hästen hade kolikkänning igår så jag har inte vågat ge mer av den nya havren. (Koliken kan ju lika gärna ha andra orsaker, men man blir lite orolig.) Kan jag fortsätta att ge av denna havre eller ska jag köpa ny osyrad?

Sv: Propionsyrad havre?

Vad jag vet ska det inte vara problem med att fodra med syrad spannmål, men har aldrig provat själv.
Däremot är det viktigt att din bonde har använt rätt dosering, så att inte mögel har kunnat börja växa. I så fall kan det vara detta som orsakat koliken.

Tack för svar!
Tycker att havren ser väldigt fin ut så jag tror inte det finns mögel i den, kanske den däremot är för "syrad" för hästarna ser verkligen illamående ut :eek: :mad: när de får mat (ger dem endast liten mängd ännu).

Ingen annan som ger syrad havre? Luktar den starkt?

Vi syrar spannmålen som vi ger till våra mjölkkor och ungdjur. Hästarna är lagom förtjusta så de får "vanligt" korn. Eftersom spannmålen ensileras så vi "häller i" propionsyra endast för att förbättra processen. Syrar man spannmålen "öppet" så beror ju mängd propionsyra på ts-halten i spannmålen. Och har man då låg ts-halt så kan det ju bli en del syra.

Om den luktar starkt är ju lite svårt att säga eftersom allt ju är relativt! Men när det ensileras så luktar det ju som ett ensilage. Vi har ju aldrig syrat "öppet" så hur det blir vet jag ju inte.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 566
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 637
Senast: Irival
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 539
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka