Promenader med häst

Islandstok

Trådstartare
Vad anser ni om det?

Jag har ont om tid och har en stel gammal dam som behöver röra på sig, därför brukar jag de dagar jag har ont om tid bara ta en promenad på ca 20 min med henne för att lederna ska röra sig lite, vanligen står hon på lösdrift dygnet runt (fast hon rör sig inte jättemycket i hagen för det).
Anser ni att det gör nytta eller kan jag helt strunta i promenaderna?
Det jag hinner rida brukar vara 2-3 ggr/veckan skritt och trav ca 20-45 min per gång.
 
Sv: Promenader med häst

Det är väl jättebra att du promenerar. I hagen kliver de ju sällan på lika bra som om man promenerar - i alla fall inte tillräckligt länge i taget för att bli varma och mjuka i kroppen.
 
Sv: Promenader med häst

Tycker det låter jättebra med promenad några gånger i veckan. Då blir det jämnare över dagarna då du även rider varierat med en del trav 2-3 dagar i veckan. Det jag har förstått vad gäller äldre hästar, är att försöka vara så kontinuerlig med den som möjligt. Och jag tror kanske den skulle stelna till lite för mycket mellan gångerna om den fick stå.
 
Sv: Promenader med häst

Jag tycker det är kul att vara ute och promenera med hästen..... :-) Brukar ta några varv i klätterbackarna också och promenera i terräng - över stock & sten och runt träd. Rekommenderar - bra för tanten att få lyfta på benen lite.
 
Sv: Promenader med häst

Kul att höra att det finns fler som promenerar och att det säkert är nyttigt för pållen! Ibland behöver man kolla med andra och få bekräftat att det man gör nog kan vara till nytta :P
 
Sv: Promenader med häst

Min f d medryttarhäst var en gammal halvblodsdam på 25 år. Hon var väldigt pigg, villig och fräsch för sin ålder, men vi som rådde om henne fick ändå säga stopp och promenera henne eller rida lugna turer för att hon inte skulle överanstränga sig. Hade hon själv fått välja hade hon följt med stallets yngre hästar på intervallträning i galopp ;)

Det jag fick lära mig av henne var att man måste göra ett aktivt val: ställa av en äldre häst - eller motionera den kontinuerligt, flera gånger i veckan. Äldre hästar faller fort ur annars och då kanske man inte kan få tillbaka dem. Så jag tycker du gör helt rätt som promenerar henne! :) Gör det gärna i skogen offroad emellanåt så hon får söka sig nedåt och lyfta på fötterna.

Mot slutet, när hon började tappa muskulatur och magra ur, red jag henne nästan inte alls eftersom hennes fysik + min viktuppgång inte direkt var kompatibla. Men hon tyckte våra promenader och klätterbackar var kul, gick med spetsade öron och följde gärna med på springturer :) Ibland kunde jag sitta upp en kvart eller så för att arbeta lösgörande. Och även den motionen höll henne pigg och glad, fram tills hon blev trött och sa ifrån själv, och då valde ägaren att låta henne gå. Hon var något av en arbetsnarkoman och blev deppig, hängig och grinig av att inte få aktiveras.

Var lyhörd på om hästen verkar vilja ha mer aktivering, men promenader kan man aldrig komma fel med :)
 
Sv: Promenader med häst

Hon är 20 år, stel och hade hältutredning på henne i våras men det slutade tillslut med att man sa att det bara är ålderskrämpor och att hon behöver hållas igång helt enkelt. Svårt att hitta medryttare eller liknande som nöjer sig med att ta ut hästen för att rida lite lugnt. Annars hade såklart det ultimata varit att försökt hålla igång henne lite varje dag.
 
Sv: Promenader med häst

då tycker jag du gör på helt rätt sätt å inte behöver ha dåligt samvete för att du inte "hinner mera"
 
Sv: Promenader med häst

Promenader är ofta underskattade. Periodvis promenerar jag själv mycket med min häst, gärna i skogen. Tycker du gör helt rätt :)
 
Sv: Promenader med häst

Jag tycker promenader är toppen! Gick mycket med min förra häst ffa när han var ung och när han var gammal och nu med min nya unga.
Perfekt att kliva runt i skog och mark, träna diken och annan terräng, klättra etc. Dessutom nyttigt för ryttaren (förutsatt att man inte går och såsar förstås :p)
 
Sv: Promenader med häst

Det är jätte bra med promenader för hästar också. I hagen rör dom ju inte på sig så mycket (iaf mina och dom går på lösdrift) så jag brukar själv gå ut och gå med dom :)
 
Sv: Promenader med häst

Jag har alltid promenerat med mina hästar. De som har skött sig i snöret har jag också joggat med. Dels för att det är nyttigt för hästen att röra sig framåt utan ryttare och dels för att det är nyttigt för en själv att röra sig. Vi ryttare brukar inte alltid vara de allra bästa på att träna utöver ridning och då är en hästpromenad bra. :angel:

Eftersom mina hästar alltid har varit vana vid att ledas i skritt och trav är det aldrig några problem att visa för hand. Brukar få beröm från veterinärerna för att mina hästar är så snälla att springa med. :)

Så jag ser bara fördelar med hästpromenader.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp