promenad problem

R

Rebeccy

Har börjat få problem med min rottweiler valp på hemvägen av våra promenader. han är 5månader och 31kg tung nu.
Uppför sig väldigt bra under hela promenaderna tills vi komemr in i vårt bostadsområde och har ett par 100 meter kvar hem.
Då börjar han skälla, busa, bita i kopplet, hoppa o bita i min jacka och morra :mad:

Jag har provat att ignorera honom och fortsätta gå eller igorera honom och bara stå still men då biter han i mig ännu mer, tar tag i låret *ajaj* :(

Jag har provat att säga till honom på skarpen o då slutar han för e4tt par sekunder bara. Jag har sagt till honom ännu mer på skarpen dvs tagit tag i nacken, lagt ner på rygg typ nu e det jag som bestämmer här att visak gå hem ordentligt men det hjälper inte heller.. :confused:

Någon som har några bra tips i bakfickan??

//Rebecca o Charlie

Sv: promenad problem

Han vill inte gå hem :)

Att brotta ned honom, eller ta tag i honom kommer du inte att komma någonstans med. Det är jag nästan övertygad om. Han kommer troligt bara att tycka att det är hellajbans att du vill brottas lite istället för att gå hem.

Det kanske räcker med att ge han en uppgift? Kan han gå fot. Be han gå fot. Eller ta tillfället i akt att träna fot med honom när han ändå har så mycket energi.

Eller ta tag i hans halsband så att han inte kan bita dig och så går ni hemmåt. Han kommer troligtvis att försöka bita dig i handen du håller men, men testa om du får nått bra grepp och så går du bara.

Testa att muta med godis. Jag tror att det är en valpgrej som försvinner. Man kan ju alltid hoppas.

Men bästa tipset är väl eg. att kontakta en intruktör för att förhindra att han fortsätter att utmana dig senare i livet. Vet inte om jag skulle chansa med en Rotweilerhane på två år och xxx-kilo... Jag tror att man måste få klart för sig varför hunden gör som den gör. Jag tror att det är viktigt dels för att man då vet hur man ska bemöta det och så för att utreda om man har allvarliga problem i sin situation.

F.ö så står mina hundar bredvid mig och leker men en boll och nu morrar den yngre hunden, jag som trodde att hon var stum :) Världens löjligaste morrning *ha ha*

Som sagt, det är viktigt att du gör väldigt klart för honom vilka era olika roller är i er lilla flock. Du är ledaren och han är det inte. :) Jag har en rottiskoll på dryga 67 kg (ja, han är gigantisk utan ett gram överflödigt fett på kroppen) och jag vet att jag skuylle vara rätt chsnalös om han ifrågasatte ledarskapet här.

Gör som du har gjort, men ha tålamod. När han biter i kopplet ignorerar du honom, låtsas som ingeting helt enkelt. När han biter i dig däremot, då måste du säja ifrån på skarpen. Ingen ledarhund skulle acceptera att en unghund bet i honom/henne. När han biter i dig eller dina kläder måste du vara snabb. Ta direkt tag i honom - hårt - sätt ner honom bredvid dig och säg bestämt NEJ. Det ska inte kunna uppfattas som bus, utan han ska uppleva det som lite obehagligt, förstå att "oj, nu blev hon arg och då gjorde det lite ont". Sedan fortsätter du gå som vanligt, titta inte på hunden utan fortsätt bara gå. Biter han i kopplet igen så strunta i det, biter han i dig gör du om samma procedur, hela vägen hem.

När ni slutligen är hemma tar du av kopplet och ger honom en godis och mycket beröm, leker kanske med honom en stund - även om han varit odräglig halva vägen hem. Fortsätt så varje gång, var konsekvent och ha tålamod så ska du se att han kommer att gå så fint och trevligt i kopplet.

Tänk bara på att aldrig, aldrig leka kamp- eller brottarlekar med en rottis. Däremot kan jag rekommendera lite enkel spårning. Göm en godis på ett lätt ställe och låt honom hitta den. Sätt honom, säg åt honom att stanna och så gömmer du dig. Sedan ropar du på honom så får han leta, detta brukar de tycka är störtkul.

Lycka till med din valp! :)

//Celia

Tänk bara på att aldrig, aldrig leka kamp- eller brottarlekar med en rottis.

Självklart ska man leka kamplekar med sin rottis. Den rasen om någon behöver det! Det har ingenting med ledarskap att göra om ni kampar om en trasa där ni turas om att vinna.

Genom att kampa, höjer ni kvaliten på er relation och hunden kommer att avguda dig för att du ger honom en lek han älskar.

Håller med. Ignorera honom är bra! Ge honom en uppgift strax innan han börjar protestera över att behöva få gå hem.

Brotta ner kommer han troligen tycka är dökul, så det ger ingenting.

Har du en leksak/kamptrasa så dra fram den och träna sedan fot, belöna med en rejäl lek med trasan när ni kommit hem.

Detta kommer att gå över när han blivit äldre. Men då gäller det att du inte låter han få som han vill nu.

Lycka till!

Nåja, åsikterna går isär vad gäller kamplekar. Jag vidhåller att det är både dumt och rentav onödigt att kampa med en rottis, men varje hundägare gör ju naturligtvis som den vill.

Som hundförare och hundtränare har jag sett på tok för många mastiffhundar som "tagit" över och som därtill utvecklat kampintresset onödigt mycket. Den rasen, om någon, har inget som helst behov av kamplekar. Om man nu känner att man absolut måste kampleka med den så ska man se till att man har koll på vad man gör... Det finns bättre sätt att berömma hunden än att börja fajtas med den.

Brotta ner honom när han gör fel ska du absolut inte göra. Däremot ska du sätta honom på plats - vilket är något helt annat.

//C

Senast ändrad av en moderator:
Tack!

Tack för alla svar och bra tankar!
Har läst här en del och var nästan säker på att jag kunde lita på er här inne att komma med råd :)

Jag har ju själv haft kurser i lydnad men det känns som ingenting fungerat med dessa promenix problemen. Visserligen min första rottis, har haft bichon, schnauzer och labbe innan. Får nog börja använda knoppen lite4 mer o klura på denna vovven :idea:

När det gäller kampandet så vet jag inte vad som är rätt eller fel men jag aktar mig för det, känns som att det e lite för stark hund det här. Däremot så belönas han med sin boll och med frolic.

Nä, nu ska vi ut med nya krafter och försöka få bukt på det här!

Tack så mycket!
Jag återkomem ro berättar hur det går :smirk:

Sv: Tack!

Kampandet får man ta upp när man har kommit så pass långt i lydnaden att man kan bryta det. Det är onödigt att bygga upp för mycket kamp som man sen inte kan bryta. Han är en bebis. Ta tid!!

Sv: Tack!

Tippan skrev:
Kampandet får man ta upp när man har kommit så pass långt i lydnaden att man kan bryta det. Det är onödigt att bygga upp för mycket kamp som man sen inte kan bryta. Han är en bebis. Ta tid!!

Självklart, det är ju en del av leken/kampen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 600
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 068
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 654
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar