Promenad 30 min om dagen, bra?

D

Dressyrfantasten

Funderar på att börja gå promenad med hästen på 30 min varje dag (+ ridning), vad ger det för positiv effekt? Finns det negativa?

:)

Sv: Promenad 30 min om dagen, bra?

Det kan väll inte ge några negativa effetkter...?
Är din häst pigg när du rider, sä det är därför du funderar på o promenera? Men det tar nog inte bort enegrin så mkt.
Vart ska du promenera? Skgen/grusväg/asfaltsväg..?

Jag promenerar mycket med min häst och det ger oss mycket.Vi har fått ett starkare band av att gå långa mys promander tillsammans,han har fått fina muskler och jag skonar hans rygg genom att gå.Detta är ialla fall min ide på det hela.Tror det stärker mycket.

Bara bra tycker jag!:bow:
Dels stärker det hästen utan att belasta den, promenader i terräng ger hästen (och dej) bättre balans och koll på fötterna.
Dessutom stärker det banden mellan dej och hästen. Toppen alltså!

Det mest positiva effekten är ju att bandet mellan dj och hästen stärks.
Hästen tycker om att bli ompyllad utan att det varje gång måste komma ett krävande ridpass efteråt.

charmant skrev:
Jag promenerar mycket med min häst och det ger oss mycket.Vi har fått ett starkare band av att gå långa mys promander tillsammans,han har fått fina muskler och jag skonar hans rygg genom att gå.Detta är ialla fall min ide på det hela.Tror det stärker mycket.

Precis det jag ville höra :D

Dessutom är ju hästen en vandrare, så leder/senor och mage mår nog mkt bra av dina promenader oxå!

Kan du inte göra en ny tråd när du gjort detta ett tag och skriva om/vad som hänt ?

Självklart det ska jag göra :)

Jag kan berätta om hur det gått för mig och min häst som jag nästintill enbart har tagit promenader med i tre års tid. (Han har inte gått att rida av okänd anledning... Har fått behandlingar av kiropraktorer, healer, veterinär osv som rättat till fel men ändå har det inte gått.)

Vi har inte promenerat dagligen, men ett flertal ggr i veckan. Ibland bara en kvart, ibland i flera timmar.
Detta har lett till mycket starka band mellan oss, men något som är viktigt att tänka på för att skapa dessa band är att självklart är du ledare även om du går på backen.
Hästen går bakom dig, den stannar när du stannar osv.

Han är nu extremt lugn, vi litar på varann till 99% (Man kan aldrig komma upp i 100% anser jag, varken med hästar eller människor.)
Vi vet precis var vi har varann och vi har roligt tillsammans, istället för att bara ryttaren har roligt som det ofta är vid ridning.

Han är mjuk och känns stark och frisk, ser även väldigt fin ut i motsats till en annan häst i stallet som ätit samma foder, men inte fått varit ute och rört på sig ett dugg. Så visst hjälper promenader, även om hästen inte bygger några jättemuskler av det ;)

Jag ser också fram emot att läsa en tråd från dig när du promenerat med din häst några månader.
Mitt råd om du inte redan har en 99% bra relation med hästen är att sluta rida, och bara gå och öva från marken med din häst för att bygga upp den otroliga relation som faktiskt är möjlig.

Kan tillägga att nu efter dessa tre år, låter min häst mig plötsligt rida honom, och jag gör det bettlöst och han lyssnar på tysta röstkommandon lika bra som på lätta tryck med skänklar. Detta har han ju lärt sig under våra promenader, fast då har jag använt händerna för att flytta honom och därför har han lärt sig att flytta för lätta tryck.

Oj, vad långt det blev, kanske orkade ingen läsa?!
Är bara så glad och stolt över att jag och min häst kommit dit vi är idag, och jag vill att andra ska få uppleva samma sak!

Lycka till :bump:

"Vi vet precis var vi har varann och vi har roligt tillsammans, istället för att bara ryttaren har roligt som det ofta är vid ridning."

Reagerade bara på denna mening som du skrev, om det skulle stämma så har man tyvärr misslyckats helt med ridningen, man får aldrig ett riktigt bra resultat om hästen inte är glad och nöjd, visst man är inte alltid helt överens men stämningen mellan häst och ryttare måste alltid i grunden vara positiv.

Mvh
Camilla

Det låter helt underbart ju! Sådan relation vill nog alla ha med sin häst - i alla fall jag!

Har också funderat på detta med prommenader. Har köpt min första häst för dryga 2 veckor sedan. Han är 12 år men har stått i ca 2 år nu. Eftersom det är vintersäsong blir det mycket skritt vilket passar oss båda bra - otränade som vi är.

Jag känner honom ju inte och har funderat endel på detta med att arbeta mycket från marken nu i början så att vi etablerar en relation med varandra. Prommenader blir ju en naturlig del i det hela.

Han kan vara lite osäker i skogen - blir tittig - och jag vill gärna att han ska känna att han kan vara trygg då jag är med - jag som ska fungera som hans ledare... Vad tror du - kan vi få upp en sådan relation genom mycket arbete från marken???

ch791022 skrev:
Reagerade bara på denna mening som du skrev, om det skulle stämma så har man tyvärr misslyckats helt med ridningen, man får aldrig ett riktigt bra resultat om hästen inte är glad och nöjd, visst man är inte alltid helt överens men stämningen mellan häst och ryttare måste alltid i grunden vara positiv.

Mvh
Camilla

Jo men i många fall verkar det tyvärr vara så. Eller ÄR det så rättare sagt.

I mitt stall vill ingen av de andras hästar komma när deras ägare ska hämta dem och ge sig ut och rida. De hatar att få sadeln spänd och de står inte still när ryttaren ska sitta upp. Sedan går de snällt framåt men utan glädje.
Min pålle har lärt sig nu att det även kan vara roligt att bli riden, han kommer till mig i hagen, han har inget emot sadeln och han står still när man sitter upp.

Äh, var bara egen erfarenhet. Alla andra hästar kanske tycker det är roligt, vad vet jag, kan ju bara tala för mig själv och vad jag sett. :crazy:

Milou75 skrev:
Det låter helt underbart ju! Sådan relation vill nog alla ha med sin häst - i alla fall jag!

Har också funderat på detta med prommenader. Har köpt min första häst för dryga 2 veckor sedan. Han är 12 år men har stått i ca 2 år nu. Eftersom det är vintersäsong blir det mycket skritt vilket passar oss båda bra - otränade som vi är.

Jag känner honom ju inte och har funderat endel på detta med att arbeta mycket från marken nu i början så att vi etablerar en relation med varandra. Prommenader blir ju en naturlig del i det hela.

Han kan vara lite osäker i skogen - blir tittig - och jag vill gärna att han ska känna att han kan vara trygg då jag är med - jag som ska fungera som hans ledare... Vad tror du - kan vi få upp en sådan relation genom mycket arbete från marken???

Jamen självklart, och om han ändå stått så pass länge har du ju inga muskler han behöver hålla i trim så börja från början redan nu :)

Vi har som sagt hållt på i tre år, inte alls säkert du behöver hålla på lika länge. Min har ju strulat med rygg och grejer med.

Gör även övningar som får hästen att lita på dig. Lär den att saker inte är farliga, se till att han nosar på allt han är rädd för.
Lär honom gå över plast, under plast etc. Gör alla möjliga övningar du kan komma på som lär honom lita på dig och samtidigt ha kul.
Ha hästen lös när du tar hand om den, alltså borstar och så .
Är han ovan med det kommer han gå iväg men då är det bara att ha tålamod och backa tillbaka honom och sedan berömma när han står still.
Det går, även om det tar några gånger!

Vara bara några tips, fråga gärna om fler om du undrar något.
Jag är ingen expert på hästhantering, men kan svar utifrån egen erfarenhet i alla fall :D

Hej igen B&B!
Tack för dina tips!!! Ska genast börja med detta. Har fått en lektion av en NH-tränare där jag jobbade från marken med honom. Jätteroligt för det blir ju liksom en annan relation med hästen - en partnerskapsrelation inte en dominansrelation!

Min häst är van sedan innan (sina förra ägare) att stå lös på stallgången (även om han inte blivit så mkt hanterad de senaste 2 åren) och nu när han har börjat lugna sig lite och komma till ro i nya stallet - har jag börjat öva på detta. Han känns så mycket härligare lös om du fattar vad jag menar. Är det bara tålamod som gäller???

Ok gå på presseningar och mellan/under saker. Några andra tips som du kan dela med dig av???

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
903
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter