Prokrastinering - strategier

Pancakes

Trådstartare
Jag är the queen of procrastination. Ett av mina mest enerverande personlighetsdrag och ändå så svårt att ta itu med.

Vad har ni för strategier för att få saker gjorda? Läst lite tips på nätet men jag kan liksom inte lura mig själv och jag är dessutom en obotlig tidsoptimist så jag tror alltid att jag ska hinna ändå. Sen blir jag sur på mig själv för att det är stressigt att komma iväg och massa halvfärdiga projekt hemma :meh:

Jag är the queen of procrastination. Ett av mina mest enerverande personlighetsdrag och ändå så svårt att ta itu med.

Vad har ni för strategier för att få saker gjorda? Läst lite tips på nätet men jag kan liksom inte lura mig själv och jag är dessutom en obotlig tidsoptimist så jag tror alltid att jag ska hinna ändå. Sen blir jag sur på mig själv för att det är stressigt att komma iväg och massa halvfärdiga projekt hemma :meh:
En sak som funkar för mig är att skriva på t.ex. facebook att jag ska göra något. Då får man ju skämmas om man inte gör det man sagt :D!

En sak som funkar för mig är att skriva på t.ex. facebook att jag ska göra något. Då får man ju skämmas om man inte gör det man sagt :D!

Haha, för drygt tio år sedan gjorde jag såna uppdateringar på Facebook. Idag skulle det kännas malplacerat med ”ska diska, laga mat och damma” och ”ska sortera i lådan med strumpbyxor och benvärmare” som är några av de sakerna jag har på min to do-list idag.

Haha, för drygt tio år sedan gjorde jag såna uppdateringar på Facebook. Idag skulle det kännas malplacerat med ”ska diska, laga mat och damma” och ”ska sortera i lådan med strumpbyxor och benvärmare” som är några av de sakerna jag har på min to do-list idag.
Ja, det är nog sant..... :D

Är det tiden som inte räcker till? Att du har svårt att starta eller slutföra?

Strategin blir ju olika beroende på orsaken till prokrastineringen.

När jag har svårt att få saker och ting gjorda så skriver jag Att göra-listor. Det ger mig en överblick över vad som behöver göras och jag får det stora nöjer att bocka av när jag gjort det och därmed kan det kännas som en liten klapp på axeln. Det känns bra när man ser att innehållet på listan sjunker dessutom.

Jag upplever att när jag har svårt att ta tag i saker och få det gjort så är det för att det känns så mycket, så överväldigande och att jag inte riktigt har någon överblick över det. Med listor blir det mer konkret.

Jag tolkar dock ditt svar här som att du redan har listor?

Jag prokrastinerar med att göra mindre viktiga jobb grejer som är roligare. Det har två effekter: för det första så får jag fortfarande jobb saker gjorda, för det andra höjer det mitt humör och motivationen tillräckligt så att i slutändan blir det jag försöker undvika gjort också.

(när det kommer till privatliv hr jag itne riktigt det problemet men mitt jobb är högst oövervakat och jag organiserar och prioriterar allt själv).

Jag prokrastinerar med att göra mindre viktiga jobb grejer som är roligare. Det har två effekter: för det första så får jag fortfarande jobb saker gjorda, för det andra höjer det mitt humör och motivationen tillräckligt så att i slutändan blir det jag försöker undvika gjort också.

(när det kommer till privatliv hr jag itne riktigt det problemet men mitt jobb är högst oövervakat och jag organiserar och prioriterar allt själv).
När det kommer till mitt jobb är jag mycket mer disciplinerad på något vis. Då kan jag inte riktigt lägga något åt sidan för då ligger det där och kastar getögon på mig hela tiden!! :cautious:
Jag gillar att ha mycket att göra hela tiden, och att arbeta av saker, även hemma, men hemma blir det mer lättare saker som blir gjort före och så det som känns jobbigt/tungt/besvärligt eller vad som får vänta på sin tur. Då blir det lättare med listorna så jag kan se vad jag egentligen måste lägga kruten på och inte kan komma ifrån det som är viktigt! :o:cautious:

När jag har svårt att få saker och ting gjorda så skriver jag Att göra-listor. Det ger mig en överblick över vad som behöver göras och jag får det stora nöjer att bocka av när jag gjort det och därmed kan det kännas som en liten klapp på axeln. Det känns bra när man ser att innehållet på listan sjunker dessutom.

Jag upplever att när jag har svårt att ta tag i saker och få det gjort så är det för att det känns så mycket, så överväldigande och att jag inte riktigt har någon överblick över det. Med listor blir det mer konkret.

Jag tolkar dock ditt svar här som att du redan har listor?

Idag var det en mental lista. Jag provade ett tag att ha en lista på kylskåpet och göra en sak varje dag men det passade inte mig riktigt. Problemet med listor är också att jag lätt tycker det ser övermäktigt ut med för många punkter.

När det kommer till mitt jobb är jag mycket mer disciplinerad på något vis. Då kan jag inte riktigt lägga något åt sidan för då ligger det där och kastar getögon på mig hela tiden!! :cautious:
Jag gillar att ha mycket att göra hela tiden, och att arbeta av saker, även hemma, men hemma blir det mer lättare saker som blir gjort före och så det som känns jobbigt/tungt/besvärligt eller vad som får vänta på sin tur. Då blir det lättare med listorna så jag kan se vad jag egentligen måste lägga kruten på och inte kan komma ifrån det som är viktigt! :o:cautious:

Jag gör listor för jobbet! Eller det, hamnar "privata" saker eller grejer som är lite halvt i någon av det där med om det behöver kommas ihåg. Listorna måste vara på papper, det funkar inte med elektroniska kalendrar eller listor på mobilen t.ex.

Som sagt, det är ingen som står och säger till mig eller egentligen kollar av om jag gör jobb eller inte och det är väldigt ostrukturerat så det är lätt att prokrastinera om saker. Jag kan liksom vara ledig en hel tisdag om jag känner för det, eller bara skita att jobba flera timmar mitt på dagen om jag inte känner för att jobba. Jag är dock väldigt arbets motiverad, men har lärt mig att inte pressa det så känner jag att jag inte orkar jobba en random dag tar jag den ledigt, eller så kanske jag går och simmar mitt på dagen när motivationen tryter - men sen kanske jag jobbar 12 eller 14 timmar om dagen och ofta helg dagar också (just nu är jag inte ens anställd men jobbar fortfarande minst sex dagar i veckan). Prokrastinering är ett symptom för mig att jag behöver ta det lite lugnt och det är ok så länge jag gör något annat som får mig mindre stressad eller bara låter mig själv vila en stund om det finns behov.

Tiden hade räckt till om jag bara tog tag i saker. Så starta är det framförallt som ställer till problem.
Jag brukar börja med det jobbigaste först så är det ur vägen sen. Och inte tänka så mycket utan bara göra.
Sen ha en rimlig plan för dagen, veckan och månaden. Sedan leva med att listan aldrig blir helt tom. Det kommer alltid finnas att-göra-saker oavsett även om man skulle jobba 24/7

sen kanske jag jobbar 12 eller 14 timmar om dagen och ofta helg dagar också (just nu är jag inte ens anställd men jobbar fortfarande minst sex dagar i veckan). Prokrastinering är ett symptom för mig att jag behöver ta det lite lugnt och det är ok så länge jag gör något annat som får mig mindre stressad eller bara låter mig själv vila en stund om det finns behov.

Det låter som att du ligger precis på gränsen till vad du orkar. Eller över gränsen kanske, med tanke på att du inte orkar göra det du borde hemma? Eller har du alltid varit sån som har svårt att ta tag i det tråkiga?

Om du gör listor så se till att varje punkt kan avslutas inom rimlig tid, dela upp det annars. Ha kolumner för både när du skrev upp det på listan, och en för när du genomfört det.

Orsak? Det är tråkigt. Ungefär så. Stundens lättja framför tillfredsställelsen att ha gjort saker som jag vill få gjort.
Aha. Du kanske behöver en morot då? Bestäm dig för en belöning för utförd uppgift. Alt dela upp det i delmoment, för att komma igång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka