Projekt bantning av tjock terrier

lady_vip

Trådstartare
Matte har väl insett att gamla terriern inte får så mycket motion som hon behöver:angel: Skulle gissa på att hon har iaf 1-2 kg övervikt, och då handlar det om en mycket liten hund på 7-8 kg:crazy:

Nu får projekt bantning starta och vi stöter på några bekymmer.

1. Tidsbrist. Någon man kan lämna hunden till för motion:p ?

2. Kastrerad. Som alla andra äldre damer i övergångsåldern antar jag att hon lägger på sig delvis pga det. Hur göra?

3. Ytterst liten matlust. Hon äter sällan frukost, men skulle hon äta vad hon erbjuds dagligen så handlar det om ca 1 dl torrfoder med normala värden.

4. Hundens intressen - vill helst bara ligga under täcket och dra eller jaga nån mus då och då, inte gå ut i höstvädret.

5. Typ av motion. Hon vill inte simma, inte springa för mycket, agility är favvosporten, men matte har dåligt med tid. Kan ej följa med på ridtur då hon är odräglig mot vilda djur.

Hur löser man denna ekvation?

Ras: Tysk Jaktterrier / Borderterrier
Lynne: Ytterst egensinnig och envis, dock snäll som få.
Bostadssituation: Hästgård med flera andra djur av samma art.
Klass: Bortskämd
Chef: Matte med många intressen och tidsbrist.

//E
 
Sv: Projekt bantning av tjock terrier

Hihi, nej det håller vi för oss själva ;) Hon ÄR tjock iaf.

Tog henne tillochmed till vet. förra året för att få det bekräftat, då var hon bara "kvadratisk" som många andra småterriers och jag lugnade ner mig. Nu är hon dubbelt så kvadratisk som förra året :angel:

//E
 
Sv: Projekt bantning av tjock terrier

Oj :p Jag har dessvärre inga tips. Jag har eller min mor har liknade problem med en katt dam som knappt äter alls och inte vill gå ut längre och hon är som en tunna.
 
Sv: Projekt bantning av tjock terrier

Hm.. du får bygga någon sorts skrittmaskin för hund?;) Inomhus såklart:D

Vi ska också banta ner vår vovve från 18kg till 16,5kg.. han får inte röra på sig mer än nödvändigt (skadad) & är likadan som din, vill hellre ligga inne på hösten..

Men om hon inte äter mer än du skriver så lär hon ju inte gå upp mer åtminstone?

Någon sorts frivillig person med tid som motionerar hunden? Promenad eller agility?
Annars nån anordning så att hon kan följa med på ridturen, men inte kan springa iväg.. Ha henne som "handhund".. Men det kräver ju lite av både häst & ryttare.. Hmm..

Hoppas att du lyckas banta ner henne :)
 
Sv: Projekt bantning av tjock terrier

Jag motionerar ju weimaranerna mycket, men hon hänger ju inte med i deras tempo. Funderar lite smått på cykelkorg, så kan jag sätta henne i den när hon är trött och lugnt cykla vidare med de andra 2...

//E
 
Sv: Projekt bantning av tjock terrier

Det verkar ju vara en riktigt bra idé, förutsatt att hon sitter kvar i cykelkorgen såklart:D
 
Sv: Projekt bantning av tjock terrier

du hittar en tjej eller kille som vill gå agilitykurs med din hund! Något stackars barn som inte har egen hund!

Beskrivningen skulle kunna stämma in på min gammeltant. Fast det är en foxterrier...
Men som tur är så brukar hon jaga katten ibland ;)
 
Sv: Projekt bantning av tjock terrier

Jo, jagar katten gör min Mix också gärna, fast det får hon inte, så det försöker jag undvika (då tycker nämligen W:na också att det verkar kul och snart har man ingen katt kvar..)

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp