Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våra planer är:
Gungställning med tillhörande lekhus, vi har redan skissat upp samt beräknat preliminär kostnad
Vindskydd vid utemöblerna, vi bor mitt i ett sk blåshål då huset står helt oskyddat mot vinden
Tapetsera köket, skulle köpa tapeter i förra veckan men de var slut och kommer åter i mitten av mars.
Fixa mer pallkragar, täcka med markduk, och ha som lättgallrat trädgårdsland.
Bygga ny sandlåda, helst med solskydd över
Eventuellt bygga hundrastgård
Eventuellt sätta in glas i dörren i vardagsrummet. Fick göra sönder det för snart 1 år sen då dörren gick lås med barn, nycklar och mobil inomhus. Just nu är det täckt med skiva, dolt bakom en gardin inifrån och syns endast från åkern på baksidan.

Ja, det räcker och blir över med tanke på att vi även har tre barn mellan åldrar 12år ,3 år och 1 år.
 
Jag blir helt matt över hur mycket en del hinner (eller ska hinna) med.

Egentligen har jag hur mycket som helst att göra men tänkte försöka göra så lite som möjligt. Det som ligger högst i prioriteringen är:
- Måla knutar, fönsterfoder och andra vita detaljer på huset.
- Måla klart taket i köket.
- Tapetsera köket.
- Rensa grusplanen på husets södra sida.
- Börja åtgärda rabatterna vid entrén, d.v.s. gräva upp växter som ska sparas och täcka över resten med presenning eller liknande.
- Beskära mina två lönnar vid entrén. De är i förfärligt skick efter tidigare vanvård, så jag är en aning skeptisk till om det går att få ordning på dem. Eventuellt får jag ta ner dem om jag märker att det inte går.

Om jag orkar och har tid och lust, så ska jag fortsätta göra i ordning friggeboden. Där ska det upp tapeter och lite diverse annat.
Ja, jag försöker verkligen hålla listan kort, därför var denna tråd super. När jag går in och kollar så blir jag påmind om att den är tillräcklig lång.
 
Vi får tillgång till nya gården i slutet av april och i mitten av maj kommer ju bebis så listan kommer hållas rätt så kort igår.

Men tanken är iaf:
- Sätta upp staket för hundarna
- Byta takplåten på verkstaden (plåt finns på plats redan)
- Ordna mitt grönsaksland (även om jag nog inte kommer hinna plantera något iår)
- Fixa hönshus och gård

Klarar vi detta iår så kommer jag vara sjukt nöjd med oss :love:
 
Vi har en lååång lista på projekt vi skulle vilja göra. Listan på akuta projekt är som tur var ickeexisterande så vi tar det som det kommer i den takt vi orkar med. Det på listan vi hade tänkt hinna med i år är:

- Renovera gästrummet/kontoret (riva tapet, sätta renoveringstapet, måla, lägga golv)
- Lägga golv och måla om i klädkammaren och inreda den på ett vettigt sätt
- Bygga om altanen. Förhoppningsvis inte ett jätteprojekt då den dels inte är så stor och dels ska vi byta ut nuvarande på befintliga plintar osv.
- Måla om trappan (eftersom smarta tidigare ägaren har målat den i någon icke golvfärg så det blir svarta fläckar när man går på den :down: ) och byta ledstång
 
Elektrikern var här och kopplade in golvvärmen i hall och badrum i onsdags :love:
Går ut och ställer mig i hallen ibland bara för att :D

Spottar till hallen är som jag nämnt tidigare valda och den inbyggda lampan till dom håller på att byggas, vi sänker inte hela taket. Den är nästan klar. Skulle väl mest målas nu tror jag min man sa och sen ska elen kopplas in å sen vart det ljus i hallen. Sen åker resten av taket på plats och det går ju rätt fort.

Fortfarande inte valt klinker till badrummet, inte varit någon brådska direkt så har stoppat huvudet i sanden med flit för att slippa tänka på det :p
 
Tack vare @kolblakkur så blev jag attans inspirerad att ta fram trägolvet i köket... :idea:
Men eftersom jag är jag så började jag med att riva ena köksväggen och ta fram timmerväggen...:angel:
Litet bakslag var att timret är av ett ganska mörkt träslag så det blev inte som jag tänkt :o Trodde att jag skulle kunna slipa av det lätt bara, utan att ta bort den råa ytan (vill inte ha slipad trävägg) men det blir för mörkt ändå :(
Frågan är om jag ska ha en ganska mörk timmervägg, whitewasha den eller sätta skivor utanpå igen och tapetsera O_o beslut beslut...
Golvet som ska tas fram vet jag är av gran så det blir ganska ljust.
 
Tack vare @kolblakkur så blev jag attans inspirerad att ta fram trägolvet i köket... :idea:
Men eftersom jag är jag så började jag med att riva ena köksväggen och ta fram timmerväggen...:angel:
Litet bakslag var att timret är av ett ganska mörkt träslag så det blev inte som jag tänkt :o Trodde att jag skulle kunna slipa av det lätt bara, utan att ta bort den råa ytan (vill inte ha slipad trävägg) men det blir för mörkt ändå :(
Frågan är om jag ska ha en ganska mörk timmervägg, whitewasha den eller sätta skivor utanpå igen och tapetsera O_o beslut beslut...
Golvet som ska tas fram vet jag är av gran så det blir ganska ljust.
Bilder :angel:
 
Vi blev lite lurade av en bild på ett byggvaruhus hemsida. Här ser ni först bilden på hemsidan. Andra bilden är hur det såg ut i verkligheten. Vi kommer lägga in det ändå, för ett golv måste vi ha och vi orkar inte böka med att byta :)
http://forumbilder.se/G7FR2/img-2132

Har även påbörjat ett projekt som faktiskt är med på listan :angel: Innan helgen kommer köksluckorna att vara målade och därmed kommer ännu en grej strykas från listan :)
 
Vi ska bygga oss ett helt hus, eller snickaren bygger, vi får ta ettusenfemtielva beslut :nailbiting:
Vi har ritat det själva, eftersom vi är konstruktörer bägge två och bygglovet är inlämnat sedan några veckor tillbaka.
Plattan gjuts innan semestern och huset ska stå klart innan årsskiftet om allt går enligt planerna. Spännande och läskigt på samma gång :)
 
Projekt 2017 heter Sovrum.
Det som ska göras är.

Lägga parkett - igår tog vi bort den intensivt blå heltäckningsmattan.
Bygga garderob med skjutdörr istället för de vanliga inbyggda vi har idag. Samt vända en garderob så man kommer åt allt från samma rum.
Nya tapeter
Måla tak och lister och dörr.
Slipa och fönsterfoder (kvar sedan vi bytte fasad och fönstren flyttades ut 10 cm, då vi fick 10 cm tjockare vägg)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Våran lampa är klar i hallen :banana:

Vi fortsätter med resten av hallen samtidigt som vi fortsätter utomhus dom dagar det är väder för det. Då får man passa på!
Annars är det garderoben i hallen vi har fokus på just nu.

Jag skrev upp en köksrenovering på listan med. Men en mindre sådan. Minis kök ska genomgå en förvandling. Den är påbörjad och jag hoppas det blir klart snart :)
 
Jag tyckte vi hade för lite att göra så jag skrev upp att sätta upp nytt staket på framsidan av huset på listan med :p
Vi har fått upp en bit idag :)
Fortsätter i helgen. Skönt att byta ut innejobben mot ute kände vi. Omväxling förnöjer! Å så är det skönt att slippa stå och sätta upp staket mitt i sommarvärmen :up:
Det lär vi få göra med planket ändå på baksidan (makens semester är nog räddad där..).
 
Jag tyckte vi hade för lite att göra så jag skrev upp att sätta upp nytt staket på framsidan av huset på listan med :p
Vi har fått upp en bit idag :)
Fortsätter i helgen. Skönt att byta ut innejobben mot ute kände vi. Omväxling förnöjer! Å så är det skönt att slippa stå och sätta upp staket mitt i sommarvärmen :up:
Det lär vi få göra med planket ändå på baksidan (makens semester är nog räddad där..).
Jag vill också sätta upp staket!
Men vi har tjäle och snö än :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp