Programridning

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej, ska rida programridning om ett tag. Jag har aldrig gjort det innan och har därför ett par frågor jag skulle vilja ha svar på :)

* Får man har lindor/benskydd på hästen?
* Måste hästen vara knoppad?
* Måste man har sporrar? Får man har spö?
* Får man rosett?
* Övrigt som är bra att veta?

Tacksam för svar! :laugh: (Ska förövrigt bara rida Lc:1)

Sv: Programridning

Ska försöka svara så gott jag kan..

* Om du får ha benskydd är upp till stället där du rider (om det är på klubbnivå) så fråga dem där.
* Knoppad behöver inte hästen vara, men det ser ju trevligt ut :)
* Spö får du nog inte rida med (har aldrig varit med om det) och sporrar behöver du nog inte rida med om du inte vill på programridningen men kolla med dem som arrangerar.
* Rosett varierar också mellan klubbarna, jag har fått det någon gång men annars har priserna bestått av morot till hästen och en dricka till mig. :)

Mitt tips är att vara förberedd och fråga arrangören om det är något du vill veta. Startar du sent kan du ju kolla på hur de tidiga startande gör, men se det som en träningstävling och ha roligt så går det nog bra!

Lycka till!

På min klubb har vi kört programridningen med så tävlingslika förutsättningar som möjligt. dvs inga benskydd, hjäptyglar eller spö på banan.

Vid något tillfälle har någon fått dispans av domaren att få rida med kandar i lägre klasser.

Dom flesta har varit tävlingsklädda och knoppade, i vår propp har vi alltid skrivit att tävlingsklädsel är inte ett krav men prydlig klädsel är önskvärt.

Om någon har haft otillåten utrustning på sin häst (rosetter, spölängd och otillåtna pannband vanligast) så har ryttaren fått sin bedömning och rosett precis som vanligt men en funktionär har alltid vänligt påpekat att dom hade blivit uteslutna på vanlig tävling..

Vi har haft lite olika med rosetter en period fick man rosett vid över 60% och en period fick man köpa en rosett billigt om man helt enkelt tyckte att man förtjänade det :)

Lycka till! :)

På våra clearrounder ska det också vara tävlingslika former, i TR står det förövrigt att tävlingsklädsel gäller på klubbtävling också numera, alltså kavaj, plastrong osv... (Skitlöjligt om man frågar mig) men är det någon som har ridit med "fel" klädsel har vi sagt det efteråt men ändå låtit de få sin bedömning. Däremot gäller inga benskydd/lindor på hästen och inga spön. Knoppar behöver man aldrig ha, fast det ser ju snyggt ut. :)

Rosettgränsen har vi satt på 55% och då får man rosetten. Ibland när man har snälla domare blir det lite dyrare för oss men å andra sidan får vi nöjda ryttare som kommer tillbaka. :laugh:

När jag har varit på programridning så har det varit just programridning och inte tävling. Dvs jag har benskydd på hästen om jag brukar ha det. Jag har inte tävlingsklädsel men självklart hel o ren o gärna matchad klädsel med schabraket.
En programridning är en programridning och man brukar inte få rosett, däremot kan klubbar anordna tävlingsklasser med clear round bedömning och då får man ju rosett om man uppnår uppsatt mål.

Om jag behöver rida med spö på programridningen så gör jag det, om jag inte får det så startar jag inte. Om det ska vara på alla nivåer "tävlingslika förhållanden" så kan jag lika gärna tävla på riktigt, och då lägger jag självklart spöet.
Sist vi hade programridning red jag fram med graman för att få hästen att slappna av o se hur han betedde sig på tävlingsbanan med annorlunda förberedelser. När jag red in på banan så la jag ifrån mig spöet (gramanen hade jag tagit av långt innan), men behöll benskydden på.

De programridningar som jag har varit på har varit träning.
Man rider sitt program en gång och får sen tips av domaren vad man ska tänka på och sen rider man genom programmet en gång till.
Då fick man ha vilken utrustning man ville och rosett fick man inte eftersom det var träning.
Sen har vi haft clear round, då är det tävlingsregler som gäller.

Jag säger inte att man måste göra som jag eller så. Men jag gör som så;
jag knoppar min häst
jag har vita lindor + boots + vitt schabrak
d.v.s. hästen är i stort sett tävlingsklädd.

jag försöker ha hela rena och snygga kläder, sätter upp håret snyggt.
ljusa ridbyxor, skjorta och oftast en pullover eller liknande.
försöker göra hela situationen så tävlingslik som möjligt - för min skull!

Hej, ska rida programridning om ett tag. Jag har aldrig gjort det innan och har därför ett par frågor jag skulle vilja ha svar på :)

* Får man har lindor/benskydd på hästen?
* Måste hästen vara knoppad?
* Måste man har sporrar? Får man har spö?
* Får man rosett?
* Övrigt som är bra att veta?

Tacksam för svar! :laugh: (Ska förövrigt bara rida Lc:1)

Tack för svaren! Så här gick det http://www.youtube.com/watch?v=fi1ZTp_LxAM

Om en vecka är det dax för vår första dressyrtävling, fast denna gång rider vi
Lb:1 :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 309
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka