Prognos vid spatt i övre leden?

hanny

Trådstartare
Hej!
Misstänker att min pålle fått spatt i övre leden oxå... Ska iväg och röntga nästa vecka. Har spatt i båda bak i nedre och mellersta glidlederna och har funkat som promenadhäst i två år nu, men blivit halt i sommar igen. Vad är prognosen om det är spatt i övre leden?

hanny

Sv: Prognos vid spatt i övre leden?

Risken finns ju naturligtvis, men för min del tror jag att någon av de andra nivåerena har blossat upp igen. Spatt är ju en torr kronisk inflammation, så den försvinner ju inte och därför kan det vara en större risk att redan drabbat ställe är det som spökar nu med.

Lycka till, och tala gärna om hur det hela avlöpte.

Hej!
Kan det vara det fastän leden är förbenad enl röntgen? Trodde det var färdigt då:( ?

Svar ja, förbeningen kan brytas ned på samma sätt som glidleden under inflammationens gång. En förbening är ingen garanti för att spatten skall hålla sig borta, endast att den hamnat i ett vilande läge.

Vad händer då? Blir det samma process med att bryta ner och sedan förbenas igen eller är det svårare att få den i vilande läge igen? Kan det hända flera gånger till?

Ursäkta alla frågor, känner mig som en "varför då?-tvååring", men tack för dina svar!

hanny

Den behöver inte nödvändigtvis brytas ned fullt ut, men tyvärr är min erfarenhet att så sker. Den bistra erfarenheten är också att när inflammationen dyker upp igen, är det svårare att dämpa den än vad det var första gången.
Nu skulle jag vilja säga så här, det är ju inte ens säkert att det är spatten som spökar. För det finns ju lite annat i ett bakben än enbart glidleder, fast visst fasen är det lätt att dra den slutsatsen när man vet tillståndet på bakbenet.
Jag tycker att du skall vänta med att bli orolig, tills du vet om det finns någon anledning.

Spatt är ju en kronisk åkomma så tyvärr finns ju alltid risken att den åter blommar upp, hur prognosen är i erat fall får du diskutera med din veterinär om det fastställs att spatten återvändt. Allt hänger egentligen isåfall på hur aggressiv inflammationen är.

Senast ändrad:

Hej! Vad är prognosen om det är spatt i övre leden?

hanny

Det är helt omöjligt att svara på innan man har sett röntgenbilderna. Allt beror på om och i så fall hur utvecklad nedbrytningen är. Det behöver heller inte vara en ny eller gammal nedbrytning som är aktiv utan bara en kraftig inflamation i själva leden.

Va så sent som förra veckan med en häst på Strömshols Djursjukhus och den uppvisa 100% klockren spatt symtom på bb. Helt ren efter bedövning av haslederna, Vet kände sig jätte mallig och sa att röntgenbilderna kommer förmodligen inte se bra ut. Sagt o gjort, in på röntgen och ex antal bilder togs från alla möjliga omöjliga vinklar. Bilderna kom upp på datorn och efter 190 minuters grubbler säger Vet. Jag hittar ingen spatt eller skelettförändringar på dessa haser, faktum är att jag sällan sett så fina hasleder.

Jo jo.

Senast ändrad av en moderator:

Vad sjutton! Nu är inte hästen halt längre bara för att jag bokat tid till vet...
Vet ju att han är smärttålig så ska jag åka ändå?
Han har fått ta det lugnt ett par dagar nu, ska jag sätta igång honom som vanligt igen för att se om det ger hältan igen ( skritt o trav ca 45 min 3 dgr/v) och se om det kommer tillbaka när han inte står?

hanny

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 363
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 610
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 815
Senast: Pannica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka