Prognos vid SI LEd

lillamy73

Trådstartare
KL

Nu har min häst gått på Fenylbutazon i en vecka utan att hältan blivit bättre. Vissa av dagarna tycker jag att hon till och med haltar mer.
Hon gillar inte när jag sprutar ner medicinen så nu skrittar eller travar hon ifrån mig när jag kommer.

Har bestämt mig för att åka till klinik med henne efter Fenylbutazon behandlingen.

Känns så hopplöst att hon blivit halt utan någon som helst ansträngning.
Hon har stått pga jag varit rädd att rida henne. Och just på grund av hennes muskel samman växtning som hon nu har fått ont av.

Senast ändrad:
Sv: Prognos vid SI LEd

Butta tillhör inte favoriterna hos min häst heller. Synd att medicin ska behöva vara så fasansfullt äcklig. :p

Nåväl, du är iallafall i goda händer om du åker till Husaby. Hoppas det går bra. :)

Japp, som Speedway säger, du kan inte åka till ett bättre ställe!!! Be att få Metacam istället, det är honung i det och inga som helst problem att ge till hästar. De brukar stå lösa och glatt gapa för det är t o m gott! Fast dyrare i o f s. När har du fått en tid? Skall du till H****y så är det MINST tre veckors väntetid.

Om din häst är halt så får du nog ställa den i en mindre hage b t w. Är de halta och går på smärtlindring skall de inte kunna springa omkring.

Japp, som Speedway säger, du kan inte åka till ett bättre ställe!!! Be att få Metacam istället, det är honung i det och inga som helst problem att ge till hästar. De brukar stå lösa och glatt gapa för det är t o m gott! Fast dyrare i o f s. När har du fått en tid? Skall du till H****y så är det MINST tre veckors väntetid.

Njae, det är inte direkt bulletproof det där. Min häst hatade att få Metacam, stod och försökte spotta ut det. Varje dag fick jag hitta på ett nytt sätt att ge henne det på, eftersom hon hatade det så mycket :angel::rofl:

KL
I morgon tar jag min lilla dam och åker iväg till en kiropraktor.

Har hört att det finns en duktig som kan gå igenom henne och se om felet sitter i snedbelastningen. Vill ha det på papper så att säga..

Tror egentligen inte riktigt på det när hennes problem ligger i en kraftig muskel samman växtning. Men jag greppar alla halmstrån just nu.

Behandlingen med fenylbutazon är klar och inte blev hon bättre på det.

Är så orolig för henne...

KL
I morgon tar jag min lilla dam och åker iväg till en kiropraktor.

Har hört att det finns en duktig som kan gå igenom henne och se om felet sitter i snedbelastningen. Vill ha det på papper så att säga..

Tror egentligen inte riktigt på det när hennes problem ligger i en kraftig muskel samman växtning. Men jag greppar alla halmstrån just nu.

Behandlingen med fenylbutazon är klar och inte blev hon bättre på det.

Är så orolig för henne...

Mediciner dämpar ju bara smärta och inflamationen men har du tur så kanske en kiropraktor kan åtgärda felet eller i alla fall börja behandla

Allt började egentligen för ca 5 år sedan. När jag hittade henne i hagen blödandes från insidan av hennes lår. Veterinären sa då att hon fått ett skrapsår där och ordinerade boxvila. Sedan visade det sig i vidare utredning att hon spräckt lår muskeln. Frågan är egentligen vad det var som hade hänt? Det finns bara trädstammar i hagen. Det kan vara så att hästarna blivit ovänner och hon blivit sparkad av en häst med skor? Vi vet inte.

Var på kliniken I Skara De gjorde utredning av hennes konstiga gång. som hon lagt till efter skadan.

http://s155.photobucket.com/albums/s286/algutstorp/?action=view&current=Bild022.mp4

En veterinär ultraljudade hennes lårmuskel och konstaterade en kraftig muskel sammanväxtning.
De sa då att det inte behövde påverka henne så att hon fick ont.
Men i och med den konstiga gången så red jag bara då och då med henne. För jag var rädd att snedvridningen skulle göra att hon fick ont.

Får se idag var kiropraktorn säger. Kan han inte hjälpa henne så åker vi in till Husaby.

Den hästen och jag vi har något speciellt tillsammans. Hon är inte bara en häst för mig utan en del av mitt hjärta. Vi har gått igenom så otroligt mycket tillsammans under tiden jag har ägt henne. Köpte henne som två åring och nu är hon fjorton år. Hon är den första hästen jag ridit in. När jag var och tittade på henne inför köp så föll jag pladask. Hon valde mig och lämnade mig inte på hela tiden jag var där. Hennes förra ägare sa att hon brukade vara reserverad mot nya människor.

Det jag kan tipsa dig om gällande musklen är att du får tag på någon som är duktig med laser. Det ska väl egentligen tas i det akuta skedet innan musklen hade hunnit och läka helt för då hade nog läkningen blivit finare eller ärret...
Kolla gärna upp det för med egen erfarenhet av både sårskador(rejäla såna typ senskador) och muskelskador så är laser outstanding!!!!

Nu var vi iväg till kiropraktorn.

Han kollade över henne i nästan två timmar.
Han fick reda på hennes skadehistorik.

Han tyckte att vi skulle åka in till klinik med henne. Och få henne utredd ordentligt. Han tog mer fasta på hennes gamla sen skada som hon har på samma ben som muskelskadan.

Han behandlade henne inte utan ville ha ett veterinärt utlåtande innan han vågade påbörja någon form av behandling.

Hon ömmade vid SI leden och vid kota C5 på halsen. Troligtvis blir den påverkad av hennes snedvridning.
Han tyckte att hon kändes bra i övriga kroppen.

Det jag tycker känns skönt nu är att jag inte har gjort fel i min hantering av henne. Att jag inte ridit på som en annan veterinär sagt. Hade jag ridit henne normalt så hade hon haft ont.

En stor eloge till kiron! :bow: Det vimlar av nötter i hästvärlden, tur att du har en så klok kiropraktor! Lycka till nu, håller tummarna för er!

Känner med dig, har haft samma vals med en av mina hästar för länge sedan. Det jag fann som mest behjälpligt var alternativmedicin å kiropraktor. Klart hästen var svårriden förr eftersom hon har ont i SI leden.lycka till att du finner rätt hjälp.

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 088
Senast: WildWilma
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 810
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 976
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur