Prognos på hovböld?

Riley

Trådstartare
Ja, det här är min tredje tråd som är relaterad till min hästs boxvila. Nej, jag är inte en orolig hästägare. :angel:

Rakt på sak: Hästen blev igår ordinerad boxvila pga. hovböld i ena tån. Veterinären konstaterade ett 4 mm djupt hål, karvade lite, och nu står hästen med ett gips som ska av imorgon. Jag blev sedan tillsagd att trycka in en bomullstuss, samt linda med gasbinda och... sådant där... "veterinärbandage". Ah, jag hittar inte ordet men ni vet säkert vad jag menar. Det ska bytas varannan dag, och han tyckte att jag kunde vänta med hovslagare till efter helgen.

Men - det finns alltid ett men när det kommer till mig och mina nojor :angel: - jag skulle såklart vara jättenoga med att hålla koll på tecken på infektion. Han kunde inte utesluta att det rörde sig om ett spiktramp, men menade att det inte verkade särskilt troligt då hålet var precis ovanför skon.

Nu står hästen på butta och det är ju möjligt att det även tar ner eventuell feber. Men i morse, när hon ännu inte fått någon butta, hade hon ingen feber, markerade inte på benet och var varken tjock eller varm runt hoven.

Om man utgår från det nuvarande tillståndet - verkar prognosen god? Eller har jag fortfarande skäl att oroa mig för att det inte bara var en liten ofarlig hovböld som nu är puts väck? Låter det som om jag kan avvakta med hovslagare till efter helgen, eller ska jag plocka ut honom redan imorgon eller på lördag?

Angående det eventuella svaret "ring veterinären": Jag vill inte gärna störa då han bara tyckte att jag behövde återkomma om det svullnade upp/hon fick feber, och som det är nu verkar ju hästen må helt okej. Det är bara hennes matte som inte mår så bra. :angel:

Sv: Prognos på hovböld?

Jag har haft miljarders (nästan i alla fall...) hovbölder och jag brukar bli lättad att det inte är nåt värre, det brukar gå över fort. Har aldrig fått Butta eller boxvila men har sällan tagit ut vet över huvud taget, bara hovslagare. Däremot stelkrampsvaccin vid spiktramp.

Summa summarum hade jag väntat.

Jag tycker du ska göra som din veterinär sagt: Bölden är ju öppnad så du kan gott vänta med att ringa ut hovis till efter helgen. Fortsätt byta bandage som du blivit instruerad, och håll koll på att hästen inte har feber, att den äter som den ska och verkar glad i hågen i övrigt - får den feber eller tappar matlusten så ringer du veterinären och rådgör ;)
Som det verkar nu är ju allting under kontroll.

Jag försöker göra som Caballus säger, men jag kan ju för fanken inte fixa ett enkelt "typ dränage bandage"...

Jag provar på nytt imorgon. Skam den som ger sig.

Ge mig gärna bra tips eller tips öht! (KL)

Stormkast - hoppas att allt går bra och varför skulle det inte göra det?!

Hittade ett tips i en annan tråd...

"Ett tips är galoppbandage med klisterbandage! Oslagbart och du kan linda ordentligt över, upp mot kotan, samt under hoven så att det sitter och skyddar även i leriga hagar."

Har man hittat bölden och tagit upp den, hästens allmäntillstånd är gott så tycker jag inte att det finns någon anledning att måla fan på väggen. Följd du veterinärens instruktioner, så tror jag att det blir bra.

Det är när man släpper ut dem för tidigt och de får in skit i det uppskurna som det brukar komma komplikationer med var, blod och smärta.

Nu hade kamelen på något mystiskt vis fått av gipset inatt och hela hoven, inklusive såret, var full av dynga. Rengjorde såklart, sköljde med bakteriedödande och lindade sedan enligt anvisningar, men borde jag ta ut veterinär igen ändå för att kolla att det inte fastnat något litet eller blivit något ändå?

Dessutom står hon och slår/skrapar i golvet HELA TIDEN i boxen, och självklart mest med den lindade hoven. :grin: Ska man satsa på att byta varje dag i alla fall? Eller? Är ju livrädd att hon ska skrapa bort bandaget, och/eller upp själva såret och få in en massa skit i det igen.

Aha, det är så allvarligt alltså? Då ska jag ringa honom på en gång. Spånbädd kan/vill jag däremot inte ha för då ligger allt uppskrapat i ett hörn efter 30 minuter, men tjock halmbädd har hon däremot.

Prata med veterinären och berätta att hästen skrapat av bandagete och att du är orolig för att det kommer in skit. Vår hovslagare brukar fylla med tjärdrev, då undviker man att det tränger upp skit.

Varför gips så kort tid? När min hade hovbölder (kanske de var större?) fick hon gips som skulle sitta en vecka. Sedan fick hon gips en omgång till, innan skon skulle på. Nu är/var hon förvisso fånghäst med rotationer, så det kanske är annorlunda då?

Nu vet jag inte alls om det övht är lämpligt i ditt fall, jag har varit relativt förskonad från hovbölder, och den 'värsta' den fick man skära upp rejält, men den satt 'mitt i sulan', så när det var uppverkat och rengjort så gipsades det i, sen fick hästen en vnlig plastsula och skoddes som vanligt. Gipset satt 4 v.

Men, vad gäller gips så glasfibergips (dynacast) är EXTREMT slitstarkt. Och iofs djävulusiskt svårt få bort - inget man plockar bort lätt själv. Men det håller för skrap osv. Min L fick det iom fånget. Först vanligt gips, och sen dynacast ovanpå. Jag trodde inte det skulle hålla just då han skrapar. Det höll med besked, inte genomnött i tån ens efter 4 veckor.

Så lite dynacast ovanpå kanske skulle kunna hjälpa, och så gipsar vet eller hovslagare i samråd med vet om varje vecka?

Ang oroa dig för spiktramp. Haft en sån med, när det blir infekterat hjälper ingen butta i världen, utan kokhet värme, feber, blockhälta - du kan inte missa det.

En liten hovböld läker ju snabbt. Du kan säkert få hästen skodd om någon vecka. Varför gips? Varför står den i box? Varför inte sjukhage? Har du inget plastfodral (i hårdplast) att sätta på hoven? De är väldigt bra.

Ingen aning?

En sjukhage skulle hon stressa sönder och samman i.

kl

Ringde veterinären igen, och om såret sett fint ut tyckte han inte att det behövde vidtas några extra åtgärder trots att hon stått i skit, så jag antar att jag gör bäst i att lita på det? :p
Jag vet inte varför hon inte skulle vara gipsad längre, kan ingenting om sådant här, men i och med att veterinären bara ville ha gips på i två dagar så gissar jag att det är linda som gäller nu. Ska åka upp igen om en stund, så får vi väl se om det sitter kvar.

Senast ändrad:

Min hovis är förtjust i gips på hovbölder dels för att det skyddar men också för att det i sig är bakteriedödande (enligt honom).

Ah, okej!
Finns det några nackdelar med att ha gips för länge?

kl

Jodå, nog hade häxan skrapat sönder tån på bandaget, hon fick lika många som vackra smeknamn av mig när jag upptäckte det. :angel: Gasbindan var dock intakt och det hade inte kommit in någon smuts innanför bomullen, sköljde dock ordentligt med bakteriedödande och lade nytt bandage, ifall att.

Kan man linda för hårt och/eller mycket med flexlindan? Jag lindar inte upp över kotan, utan i princip enbart runt hoven och lite, lite upp på kronan. Gjorde slut på i princip en hel linda nu enbart för att täcka tån så mycket som möjligt. Funderar på om man skulle kunna dra några lager silvertejp över flexen, alternativt gasbindan för att hon inte ska kunna nöta igenom?

Jag fick annars för mig om man skulle kunna leka tillfällig barfotataliban, dra av även den andra skon och sätta barfotaboots på bägge fram? Men det kanske inte är så bra för hoven eller benet att ha på dygnet runt, och/eller svårt att hitta boots som passar?

Senast ändrad:

Runt hoven kan du inte linda för hårt.

Men en easyboots ovanpå bandaget skulle avhjälpa era problem, den kan hon inte skrapa sönder, och du behöver inte bandagera så tjockt heller =)

Funkar ju säkert med vilken annan barfotaboots som helst iofs, men jag har mest koll på easyboots, och de är om man har 'traditionella' varianten billigast, och går att köpa styckvis, om du inte kan låna av ngn då, det är ju allra bäst.

Ja, jag ska kolla runt lite i stallet och på begagnat-annonser först och främst.
Hur viktigt är det att storleken är 100%? Jag förstår ju också att man inte får på den om den är för liten, men gör det något om den är lite lite för stor?

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 889
Senast: skuggi
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 184
Senast: Bufera
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 735
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka