Prognos på hovböld?

Sv: Prognos på hovböld?

inte om hästen står i box nej, det som kan hända är ju att den åker av, men i ditt fall så lindar du bara ett lager vetrap till runt foten då ju och 'fyller ut'.

Är kinkigare om man ska använda dem som tänkt. Men jag vet att ponnyn (storlek 0 i EB) tills nöds fick låna fullblodets (storl 1 i EB) som rservhjul vid tappsko, lindade vetrap runt hoven bara och fyllde ut. Funkade för en dag i hagen.

Jag tänkte om det på något vis kunde inverka negativt på belastningen, men då vet jag att det inte är någon fara om jag skulle få tag på lite fel storlek. Förhoppningen är väl att hon inte ska behöva ha den alltför länge heller.
Tack för svaret!

Jag har haft en synlig hovbold på en av mina hästar, med synlig menas att hon blev påverkad/halt av den. Sena en som en annan som hästen aldrig visade att han hade. Men den första hovbölden gick över på ca 1 vecka, då hade hästen ändå hål från strålen sedan kanal upp i kronranden.

Hovbölder har jag varit med om ett flertal gånger.. Dock så har jag bara hört och haft dåliga erfarenheter när veterinär haft hand om saken, jag tycker det är bättre att ringa hovis direkt. Ofast har det gått över på endast ett par dagar och inget tjafs med butta osv.

Hej!

Min raring fick en hovböld i höstas (och jag är en precis lika hysterisk matte som du är;-) ). Min tjej vart blockhalt och åkte dagen efter till klinik för koll- dom hittade ingenting, men bedövade hoven och då började fröken gå på den och då sprack bölden (och vips gjorde det inte ont alls!).

Hem med hästben i bandage och order om att byta varje dag. Kunde gå i hagen om det var snö och rent, naturligtvis smälte snön samma dag så det blev boxvila.

Stallägaren tyckte så synd om häst så hon släppte ut henne ändå och mitt fina bandage gick såklart sönder på undersidan:-(. Det vart tvätta, linda ännu mer och massa silvertejp och förklara igen och igen att "häst får inte få in bakterier i såret och får inte gå ut".

Trots att fröken trampade upp bandaget 2 gånger läkte hålet ihop fint. Efter ett par dagar (5 kanske??) kom hovis ut, stoppade tjärdrev i hålet och slog på sko med sula. Sulan hade pållan 2 skoningar och sen var det inget mer med det. Vi har inte haft några problem alls sen dess:-).

/Lavinia, lika töntig hon

Skönt (beroende på hur man ser det) att det inte bara är jag som är övernojig ;), och framför allt att det gick så bra med hästen trots misstaget!

kl

Nu har jag tvingats byta bandage på hästen/kamelen/dromedaren/åsnan 4 gånger idag, får dock ut hovslagaren imorgon och ska fråga om det där med tjära och sula. Jag vet inte exakt hur det ska se ut efter en hovböld, men hon är i alla fall inte särskilt öm (går inte på butta längre), så jag hoppas det är på gång att läka ihop.

Hur snart brukar man kunna sätta igång dem igen efter en sådan här grej? Jag är lite bitter över att jag tvingats ställa av henne precis när hon fungerat bra som aldrig förr i ridningen...

Glöm inte att uppdatera tråden bara!

Jag håller koll på vad du har haft för dig med din kuse å så gör jag nästan likadant... :angel: (Billigast så...)

Men snart är man en fena på att bandagera. Något som jag gör och som jag tycker är bra för att kunna hålla koll på hur bra läkningen går är (förutom att tempa kusen) att fotografera hovböldseffekten dag för dag.

Önskar dig all lycka till! (Jag tror för övrigt att det kommer att gå bra i framtiden också vad gäller ridningen. Vissa djur liksom fattar att man som människa är bra till något då man har hjälpt dem genom en sjukdomsfas. Det kan göra att man hamnar lite högre i status eller ev rang. Det visar sig sedan i den fortsatta hanteringen av/relationen med djuret. Detta är ingen vetenskaplig analys ;), men det är vad jag tror.)

Hej!

Min fick ju inte ens butta och var inte halt heller när bölden väl spruckit.

Hon vilade tills skon med sula satt på, sen tror jag vi satte igång henne direkt (jag har iaf inget minne av nån mer långvarig vila). Finns det bara skydd för hålet och häst inte är halt bör det ju inte finnas några hinder för ridning.

/Lavinia, som nästan är beredd att åka till stallet och ta in häst för nu öser det ner - igen!! och hon hade feber förra veckan..

Har haft min häst bandagerad runt hoven en ganska lång tid på grund av en stor hovklyfta. Många rullar silvertejp och vetrap gick det åt men inte en enda gång släppte bandaget.

Jag gjorde följande kan tyckas lite omständigt men satt kvar gjorde det. Först offrade jag en padd eller rättare sagt flera för de fick lov att tvättas och torka emellanåt och satt den runt hoven, lindade vetrap runt det. Sen klippte jag sönder ett gammalt täcke (täcket var gammalt och trasigt inte lönt att laga) och tejpade fast en lagom bit på en vanlig boot (vad heter det i ental egentligen). Fäste silvertejp på insidan av booten (låter helkonstigt med boots i ental) och ut över täckesbiten. På med booten och knäppte den sedan ytterligare silvertejp runt.

Hästen gick på lösdrift hela vintern, bandaget byttes varje dag och inte en enda gång släppte bandaget men mycket material gick det åt förstås. Jag tar alltid in hästarna ett par timmar varje dag för kraftfodergiva och då fick denna häst stå utan bandage en stund i en mycket noggrant mockad halmbox. Hovklyftan satt nämligen precis där man helst ska få i tre söm så sko var inte att tänka på.

Tack detsamma!
Dock är det högst tveksamt om hästen anser att jag varit snäll överhuvudtaget, hon har mest sett ut som en liten kobra 24/7 och verkar tycka att jag är djävulen herself som låser in henne i en box. :devil:

kl

Så, hovslagaren har varit ute. Han tyckte det såg fint ut, hade på något antiseptiskt... grejs, och slog på sula (kunde sitta till nästa skoning) och sko. Var sedan ute och promenerade hästen för hand en kort sväng - svårt att avgöra om hon markerade, hon hade så mycket överskottsenergi att det inte precis var tal om någon avslappnad och taktfast skritt...

Hur som, hovslagaren tyckte att hon kunde få gå ut igen, och när jag ringde veterinären (fick dock inte tag på han som var ut) sa han samma sak, men under förutsättning att vi höll koll på henne, såklart. Men, eftersom jag då är lite nojig :angel: så vill jag gärna ha lite fler åsikter innan jag gör något förhastat.

Vågar man släppa ut henne på betet igen? Hur stor är risken att hon får in något skit innanför sulan, och särskilt nu när det är djävulskt lerigt alldeles vid insläppet och vindskyddet? Ska man kanske ta in henne till kvällarna, försöka spola rent innanför sulan och sedan låta henne stå på box över natten?

Puttar lite på den här sista frågan, så jag får besluta om jag vågar släppa ut henne imorgon, eller bara skritta henne en sväng och fortsätta hålla henne på box på obestämd framtid.

Nu hade min iofs gips 'i hålet' och sen sula + sko, men inga som helst problem med hage, trots att det var vår och inte helt torrt. Hon gick ut i hage samma dag.

Hej!

Min slängde vi ut i hagen så snart sulan satt på, trots att det var lerigt. Men tussen i hålet och sulan klarar dom sej ganska långt.

Tror inte du behöver vara orolig, även om jag vet hur det känns.

Och som lite tröst kan jag berätta om sms:et jag fick från en vet i närheten när jag plågat honom vid 23 på kvällen.. Jag skrev under med "överbeskyddande matte" (eller nåt i samma andemening) och fick tillbaka "överbeskyddande = omtänksam:-).

/Lavinia, också väldigt orolig och trots att min förra häst hade klippkort på 2 olika kliniker hade hon aldrig någon hovböld- gissa paniken när nya hästen blev tvärhalt...

(Svarar båda)

Men då satsar jag på att slänga ut henne imorgon och se hur det fungerar. Även om jag helst skulle vilja klä in hela hästen i bubbelplast först och eventuellt sätta en övervakningskamera innanför sulan. :p

Jag är ju främst livrädd för att det ska komma in skit i glipan vid strålfåran, för hamnar det där så kommer det ju att packas mot sulan, och då lär man ju inte märka något förrän infektionen gjort entré. Det är därför jag är lite inne på att plocka in henne varje kväll, försöka spola ur under sulan (om det ens går?) och sedan låta henne stå på box, men jag vet inte om det är att dra överbeskyddandet onödigt långt?

Nåja, tack för svar! Jag får väl slå läger i hagen med termometer, snabbnummer till veterinären och medicinen jag fick utskriven mot eventuell infektion i beredskap... :p

Senast ändrad:

Ja just det: Kan/bör jag släppa ut henne även om hon skulle markera?

Jag hade släppt ut hästen, sitter sulan där så är ju risken för något skit i den minimal. Det skulle väl vara om det börjar gro i själva bölden, men det lär du ju snabbt märka om hon blir mer halt.

Det är bra att de går på den, nu när läget är under kontroll. Det gör ju att cirkulationen ökar. Håll ett öga så det inte blir värre hälta eller du märker något annat (förändrat allmäntillstånd)

Hon visade ingen hälta överhuvudtaget idag, så det ser fint ut! Ska dock självklart hålla koll både på hoven, feber och hästen i största allmänhet.

Hur lång tid tar det innan en spricka eller flera sprickor efter en hovböld, som har spruckit upp i ballarna, läker ihop?

Så, idag kom bootsen på posten. Den satt ganska bra på hoven, men blir nog bättre med ett ilägg. Får se imorgon om både bandage och boot sitter kvar...

Vill passa på att upprepa min fråga:

Hur lång tid tar det innan en spricka eller flera sprickor efter en hovböld, som har spruckit upp i ballarna, läker ihop?

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 889
Senast: skuggi
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 184
Senast: Bufera
·
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 735
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka