Prognos för kotledsinflammation?

M

maverick

Jo, jag har läst de gamla trådarna :smirk: . Men i går var "laserkvinnan" i stallet och hon sa att det är mkt sämre prognos på kotledsinfl, än tex hovledsinfl.? Så jag undrar såklart; är det sant och om ja, varför? I pållans fall är det första inflammationen (vad vi vet o kollat) samt inga ledförändringar på rtg.
Tacksam för synpunkter :bow: /Maverick

Sv: Prognos för kotledsinflammation?

Kotledsinflammation är en sekundär skada i de flesta fall, ta reda på varför hästen får detta och få bukt med den så kan prognosen vara mycket god.

Tack för svar! Men hur vet man om skadan är sekundär?

Puttar upp, några fler erfarenheter?

Kotledsinflammation är en ren översanträngning, därmed blir det en sekundärskada. Var problemet sitter, är svårt att veta via nätet. Men över 70% av uppvisade kotledsinflammationer berodde bl a på ryggproblem, sen har vi även felaktig ridning samt felaktigt anpassad utrustning och exteriöra avvikelser som kan komma från hovar (skoning).

Har en femåring som lämnades på tillridning och vidareutbildning, då jag själv inte hade tid (småbarn m.m) samt att jag ansåg mig behöva hjälp då jag lagt av mig lite... Trodde jag kunde lita på denna person till 100% men tji. Efter ett tag kom problemen och jag fick höra alla möjliga saker om vilken "idiothäst jag hade och hon var överbyggd och felbyggd och jag vet inte allt. Trodde inte riktigt på detta då hästen faktisk var helt underbar att rida in och arbeta med inför 3-års testen och där hade en 8:a på exteriören. Åkte till Åby och fick diagnosen kotledsinflammation I ALLA FYRA. Chock, tårar ...ja ni kan ju tänka er. Men fick också höra att chanserna var hyfsat goda eftersom hon var så ung. Sprutad, viloveckor i sjukhage, promenader för hand, etc. Väl tillbaka efter ca 8 veckor syntes ingen hälta. Fick då rådet att sätta igång henne väldigt försiktigt. Har nu skrittat i ett par MÅNADER först på hårt och plant underlag sen omväxlande på skog och mark. Ska nu börja trava lite försiktigt på HÅRT underlag (även asfallt men korta intervaller). Kan tillägga att detta troligtvis inte berodde på hårt arbete utan på hur det hade utförts samt att hon blev riden vid växtperiod.
Så jag har återigen gått tillbaka till mitt gamla måtto, LITA ALDRIG PÅ NÅN ANNAN ÄN DIG SJÄLV OCH VÄNTA INTE TLLS DET GÅTT FÖR LÅNGT, och idag rider jag själv min egen lilla glada FRISKA häst. Och hoppas naturligtvis att det inte kommer tillbaka. Kanske var inte direkt vad du frågade om men jag ville bara skriva av mig lite och tala om att det inte behöver vara så illa som det alltid låter.
Kram och Lycka till.

Boj skrev:
Kotledsinflammation är en ren översanträngning, därmed blir det en sekundärskada. Var problemet sitter, är svårt att veta via nätet. Men över 70% av uppvisade kotledsinflammationer berodde bl a på ryggproblem, sen har vi även felaktig ridning samt felaktigt anpassad utrustning och exteriöra avvikelser som kan komma från hovar (skoning).

Till Boj: VANLIGAST är att kotledsinflammation uppkommer av en överansträngning, men det kan ju faktiskt oxå komma till följd av en vrickning e d.

Till trådskaparen: Att kotledsinflammation skulle vara värre att få bukt med än någon annan ledinflammation har jag aldrig hört. Många hästar har någon eller några inflammationer i sitt liv, och funkar utmärkt både före och efter. Sedan ska man självklart försöka fundera ut vad som orsakat skadan. Om det handlar om en enda inflammation tycker jag det bästa man kan göra (om man inte direkt kan hitta orsaken; vrickning, övertäning, ont i ryggen etc) att, när hästen ska börja ridas, sätta i gång den långsamt men målmedvetet, men kanske en månads skritt (hårt underlag, längre och längre turer. Gärna en timme efter ett par veckor), sedan en månad med övervägande skritt men inslag av trav o galopp och sedan succesivt öka till normal belastning. Hela tiden måste man vara uppmärksam på om hästen visar tecken till hälta/orenhet /stumht igen.

Om problemen återkommer måste man i ännu högre grad lägga sing vinn om att hitta grundorsaken. EN inflammation behöver dock inte vara "The End of the World"

men det kan ju faktiskt oxå komma till följd av en vrickning e d

Och vad kallar du det för då, jag vill nog mena att en vrickning inte är något annat än en akut överansträngning.

Boj skrev:
Och vad kallar du det för då, jag vill nog mena att en vrickning inte är något annat än en akut överansträngning.

OK, då har vi olika definitioner. Jag skulle benämna vrickning som en akut skada och inte som en akut överansträngning, men jag köper din definition oxå.

Visst är det en skada, men ligament senor, kota mm utsätts för en kraftig överansträngning vid olyckstillbudet.

Boj skrev:
Visst är det en skada, men ligament senor, kota mm utsätts för en kraftig överansträngning vid olyckstillbudet.

Jo, jag förstod ju att det var så du menade, och det är väl riktigt på sitt sätt. FÖR MIG (alltså, i min subjektiva värld) är en överansträngning dock något som orsakas av antingen överträning eller att hästen t ex springer för mkt i hagen (kan ju ge en överansträngning på en häst sam vanligtvis INTE gör det), men utan att akut snubbla och skada sig.

Jag skiljer alltså på överanstängning och akutskada, men om det är rätt eller ej kan jag inte säga. Jag har iallafall förstått vad du menar.

Tack för svaret! Jo det var precis det här jag ville höra, det kan bli bra. Verkar som vi skall förbereda oss på lååång uppbyggnadsperiod. Lycka till m påll*n./Maverick

Tack Boj o Ako också för svaren!/Maverick

Vår ponny hade kotledsinflammation på båda fram för ett år sedan. Då var hon 20 år. Förra ägaren hade haft henne utlånad under sommaren 2003 tll en flicka som hade ridit henne alltför hårt. När vi köpte henne så såg vi att hon var sned över korset (bla bar hon svansen snett) då tog vi hem en kiropraktor som knackade rätt ryggen på henne och sedan en equiterapeut som böjde rätt henne. Hovslagaren skodde henne med två stl större skor så hovarna fick bredda sig. Hon vilade helt i fyra månader och sattes sakta igång i 6 månader och är nu i väldigt fin form. När equiterapeuten var här sist så var hon förvånad att en så gammal ponny kunde sätts nya muskler... // Lycka till millus

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 210
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 067
Senast: Lotus
·
M
Foder & Strö :confused: Hej! Tacksam för synpunkter: Pållan tappade mkt i vikt i somras. Började stödutfodra med bra resultat (bättre hull). Men...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: majola
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka