Sv: Prognos för kotledsinflammation?
Har en femåring som lämnades på tillridning och vidareutbildning, då jag själv inte hade tid (småbarn m.m) samt att jag ansåg mig behöva hjälp då jag lagt av mig lite... Trodde jag kunde lita på denna person till 100% men tji. Efter ett tag kom problemen och jag fick höra alla möjliga saker om vilken "idiothäst jag hade och hon var överbyggd och felbyggd och jag vet inte allt. Trodde inte riktigt på detta då hästen faktisk var helt underbar att rida in och arbeta med inför 3-års testen och där hade en 8:a på exteriören. Åkte till Åby och fick diagnosen kotledsinflammation I ALLA FYRA. Chock, tårar ...ja ni kan ju tänka er. Men fick också höra att chanserna var hyfsat goda eftersom hon var så ung. Sprutad, viloveckor i sjukhage, promenader för hand, etc. Väl tillbaka efter ca 8 veckor syntes ingen hälta. Fick då rådet att sätta igång henne väldigt försiktigt. Har nu skrittat i ett par MÅNADER först på hårt och plant underlag sen omväxlande på skog och mark. Ska nu börja trava lite försiktigt på HÅRT underlag (även asfallt men korta intervaller). Kan tillägga att detta troligtvis inte berodde på hårt arbete utan på hur det hade utförts samt att hon blev riden vid växtperiod.
Så jag har återigen gått tillbaka till mitt gamla måtto, LITA ALDRIG PÅ NÅN ANNAN ÄN DIG SJÄLV OCH VÄNTA INTE TLLS DET GÅTT FÖR LÅNGT, och idag rider jag själv min egen lilla glada FRISKA häst. Och hoppas naturligtvis att det inte kommer tillbaka. Kanske var inte direkt vad du frågade om men jag ville bara skriva av mig lite och tala om att det inte behöver vara så illa som det alltid låter.
Kram och Lycka till.