Profylax- alla dessa j-a kurser...

Sv: Profylax- alla dessa j-a kurser...

Jag hade bog inte lagt 2000 på en sådan kurs :o
Nu missade vi mvc kurs med första barnet
och med andra så var det så mycket annat runt
så detblev inget då heller.

Jag glömde tydligen bort att andas ordentligt under barn nr2 iaf,
för jag minns något diffust om att ambukansgubben sa åt mig att andas. ;)
Har dock ingen känsla av obehag kring andningen :confused:
Nåja alla är ju olika så lyssna på dig själv där du :laugh:

Mitt tips är att höra om ni inte kan få profylaxkurs via MVC istället! Då kan det bli gratis!

På vår MVC så sa BM som ledde föräldragruppen att de allra flesta äldre BM som varit med ett tag faktiskt KAN profylax. Förr var det en obligatorisk del i föräldrautbildningen. Men sen blev det andra tider och ingen var intresserad. Nu är det plötsligt i ropet igen och privata anordnare tar multum med pengar för kurserna.

Själv fick jag planerat snitt. Men innan jag visste den saken så hade jag inte en tanke på att gå en profylaxkurs. Dyrt och onödigt för mig tror jag.

Verkar som att många tycker att man klarar sig utan "riktig" profylaxkurs här.
Hur många som svarar så här, har gått kursen och tyckt att den var "överflödig"? (ingen näsvis fråga utan nyfiken).
(nu pratar jag inte om mvc´s kurs utan "riktig" profylaxkurs).

fast de kan ju bara själva andningen i princip..?

Ja, jag vet inte mer än vad vår BM sa. Att hon kunde just profylax och hade hållt såna kurser via MVC för ett antal år sen (hur många år vet jag inte). Andningsteknik gick hon igenom på föräldrakursen, men gav oss alltså möjligheten att önska just profylax om vi ville.

Jag kan inte bedöma sanningshalten i det hon sa, men litade på det hon sa.

fast de kan ju bara själva andningen i princip..?

Men det är ju det profylax i princip står för (+ coaching ) när man talar om profylax i förlossningssammanhang.

Psykoprofylaxkurs lär ut olika andningtekniker och får endast hållas av barnmorska medan vanliga profylaxkurser kan hållas av en person som inte har BM-utbildning.

Profylax står ju för förebyggande åtgärder väl ?

Jag tror nog att det Björks barnmorska sa stämmer :)

Inte för att jag har någon som helst erfarenhet av födslar men min spontana tanke är att människan har ju fött barn henom hela historien (no shit sherlock) och uppenbarligen klarat sig rätt bra ändå, så varför skulle det inte funka utan att kurser för dyra pengar år 2009?

tyvärr får jag ju inte länka så det blir så svårt att förklara vad jag tänker på.. :crazy:

Därför att föda barn gör ont och allt som kan hjälpa är bra.
Det är inte ovanligt (fast inte vanligt) att födande får mindre trauman av hjälplösheten och att då kunna hantera sin smärta och styra den kan kännas mycket bra.

Mängder av mammor och barn har dött under förlossning. Det är bland det farligaste du kan utsätta dig för.
Modern teknik har gjort det mindre farligt.

Jag var riktigt snål så jag lånade boken på bibliotek. Men den var helt klart värd att läsa!
Läste Signekursen också men den gav inte lika mycket i coaching-tips tycker jag.

Jag fick drömförlossningen nästan, men om det berodde på att jag läst på andningen vet jag inte. Jag gjorde ju som jag själv ville till slut ändå! ;-)

Men kan du inte förkorta det som du egentligen skulle länka till ?

Eller skicka ett pm?

Jag är ju nyfiken :D

Har inte och kommer aldrig lägga dom pengarna på alal möjliga kurser som det finns.

Vi fick 10-15 minuter snabbvisning av vår barnmorska på vår sista gruppträff kring v.35-38 för vi hade en liten stund över, hon visade våra partners var de skulle trycka någonstans bak i ryggen för att avleda smärtan och vi fick även testa att andas, men det slutade med att alla bara fnissade ;)

Provade sen att andas hemma i soffan och blev skitsnurrig i skallen!

Sen starta förlossningen, och det gick hur bra som helst att andas bort smärtan! JAg fokuserade mig hela tidne på att behålla lugnet och andas, inte spänna mig och sånt. Var öppen 8 cm när vi kom in, upplevde en värk som riktigt smärtsam det var när jag öppnades 2 cm i samma värk och samtidigt böt säng = helt ofokuserad och på den värken kom första krystvärken ;) Sen sög jag lustgas, vågade inte testa utan om det skulle göra ont, på slutet de sista krystningarna så struntade jag i masken för att inte vara snurrig när Rasmus kom ut.
Masken hjälpte mig även att fokusera på andningen, tror knappt jag hade märkt om BM hade stängt av lustgasen ;)

Vi gick Annas profylax inför vår andra förlossning och för oss gjorde det en enorm skillnad. Värt varenda krona. Jag hade inte kunnat träna mig till tekniken själv utan praktisk vägledning för jag hade svårt att få till det. Men framför allt var kursen otroligt bra för min man, så många praktiska verktyg för honom att ta till i olika situationer.

Vi fick en kanonförlossning utan annan smärtlindring än andningen och avslappningen, och framför allt kände jag mig lugn och trygg vilket var ljusår från hur jag kände mig första gången...

Nu inför tredje förlossningen om några veckor valde vi att gå en repetitionskurs - för att komma igång och träna men också för att den här graviditeten liksom inte får så mycket plats i vår vardag med två småbarn, så det kändes fint att göra något tillsammans och fokusera på det nya som ska komma.

Jag rekommenderar absolut tekniken, och att gå kursen om man tycker att man har råd. Men jag vet också många som fixat det precis lika bra bara genom att läsa boken och träna lite själva.

Men om man som du TS tycker att det verkar tramsigt redan från början så är det väl inte värt att lägga pengar på. Man måste ändå lägga lite tid och energi på det för att det ska funka bra tror jag. För min egen del är det absolut värt det och min man är helt frälst och predikar profylaxens lov till alla som vill höra på :D

"Väl investerade pengar enligt 98-99% av de 40 000 föräldrar som har gått A****Profylax.

Ska man behöva gå en kurs i att andas?
Vi möter en del skeptiker som menar att

”ut kommer den ju på ett eller annat sätt”. Och vi kan bara hålla med. Men sättet den kommer ut har betydelse! För mamman, för hennes partner och faktiskt också för barnet. I våra enkätsvar får vi dagligen bekräftelse på att förberedelse gör skillnad. Från barnmorskorna på klinikerna hör vi samma sak: Ett par som har förberett sig väl fysiskt och mentalt har ett större lugn, mer trygghet och bättre förutsättningar till en bra förlossningsupplevelse.

Föda tillsammans!

Kursen är ingen garantisedel för en smärtfri och drömlik förlossning. Däremot får ni mental och fysisk beredskap för att hantera både smärta och tuffa lägen. Även om vi har världens bästa personal och bra mediciner så är det trots allt ni som ska göra jobbet. Dröm om att ni verkligen får uppleva att ni föder barn tillsammans!

Förlossningen är en unik händelse som varar ett par timmar under ert liv. Men upplevelsen av den stannar kvar livet ut. Unna er att möta det nya barnet väl förberedda, vi vågar lova att det är värt det.

A****Profyax ger:

• En väl beprövad, enkel och naturlig metod att hantera smärta och stress genom andning och avslappning

• Fysiska och mentala strategier att ta till under förlossningens olika skeden

• En trygg och informerad partner vid mammans sida som kan hjälpa och stötta både fysiskt och mentalt

• Partnern en konkret och tydlig roll under förlossningen och möjlighet att förbereda sig som coach under förlossning."

Låter toppen, men vad är skillnaden på vad jag skrev ( andning + coaching ) och det du nu skrev?

Dvs varför skulle inte en BM kunna lära ut samma sak.

Jag tror verkligen på dethär med att andas rätt ( inte bara i förlossningesammanhang ), det hjälper i så många olika stressfyllda/smärtfyllda situationer :)

de BM jag har träffat har inte varit i närheten av så utbildade (de lär en andas men inget mer så att säga..). Och man har inte så många timmar på sig på mvc-träffarna generellt sett.
Men det finns säkerligen en del BM som utbildat sig/gått kurser (tex i sthlm är det ju vissa sjukhus som har mkt kontakt med den utbildningen/kurstänket där jag gick)

Så, jag hoppade allt vad kurser hette och beställde en

manduca_jardinnoir_fram.jpg

istället:D

Mycket nöjd:D

nu ska jag bara fundera på om tygblöjor kan vara min kopp te... Verkar så bökigt att veta vad man ska ha och hur mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka