Profylax- alla dessa j-a kurser...

Hyacinth

Trådstartare
Är det vettigt?

Min kära sambo tycker det låter fantastiskt bra, eftersom vår barnmorska anser att det är fantastiskt bra:D

Själv är jag lite mer skeptisk, särskilt med tanke på att kursen kostar 2000 vilket jag hellre lägger på blommor till trädgården, träd och buskar.

Jag har lite svårt att låta bli att fnissa vid blotta tanken. Jag betvivlar inte att en bra, korrekt andning är smärtlindrande och avslappnande, men hur en kurs för 2000 tar mig dit? Jag är ingen "göra-saker-i-grupp-människa".

Jag är lite mer typen "det löser sig". Och skulle nog gilla att bli klubbad i huvudet som smärtlindring mer än något annat.

Annars har vi blivit föreslagna Pilates, Amningskurser, Yoga, Massage till det facila priset 1250 kronor för 90minuter eller vattengympa.

Den förlossningsförberedande kursen har jag accepterat, eftersom jag inte kan ett jota om födslar eller barn, samt för att sambon tyckte den kändes viktig och faktiskt riktar sig till oss båda.

Ska man, eller inte? Är det värt det, så visst tusan kan jag knata dit, eller är risken överhängande att jag trillar ihop i en fnissande hög och har bränt 2000 på att skratta gott när jag kunde köpt en

kopia_av_italien_2007_2_048_1199652435_219664.gif

istället? (jo, jag vet att det är giftigt, men jag ska inte äta den:) )

Sv: Profylax- alla dessa j-a kurser...

När jag väntade brn på Hedenhös tid så var allt sånt gratis.

Jag tycker att det har gått alldeles utmärkt att både föda och ta hand om barn utan att betala dyra pengar för diverse kurser.
Det enda vi gick på var föräldragruppen som mvc höll i, sambon hängde också med där. Då gick dom igenom lite kort om allt möjligt och det räckte gott och väl tycker jag. :)
Ungen kommer ju ut oavsett om du betalat 2000 kr för profylax. :D

jag gick bara på mvc´s "träffar" och läste på om förlossning och lite profylax inför första.

Inför andra gick vi profylax (får inte länka men hon som skrivit bok och har kurser), och det var SÅÅ bra! Jag är jätteglad att vi gick dit! fick så mkt mer hjälp och stöd av min man vid andra förlossningen eftersom vi gått igenom förlossningen så mkt innan, vad han skulle göra osv..

Jag tyckte det verkade helt onödigt Mvc´s förberedelsekurs var däremot bra, man fick reda på mycket fakta och man fick dessutom lära sig att andas på rätt sätt alldeles gratis ;). Profylaxkurs är säkert jättebra om man själv verkligen vill, är rädd inför förlossningen e d, men annars är det nog roligare att lägga pengarna på något annat, som växter t ex ;). Men det är väldigt gulligt att din sambo är så intresserad o tycker ni ska gå - en eloge till honom för det :)!!

Jag kikade på lite sånt inför första barnet men tyckte det var på tok för mkt pengar, ungen skulle ju komma ut i vilket fall som. Tyvärr hyperventilerade jag mig genom hela förlossniningen och det var en fruktansvärd upplevelse. Till andra barnet gick jag inte heller nån kurs men hade bankat in i mitt huvud att andas in under 3 sek och ut under 4 sek. Det funkade verkligen kanon! Körde det genom hela förlossningen och det kändes sååå mkt bättre än första gången då jag tyvärr fick panik och det var bara hemskt.

Det finns ljudcd:s med andningsövningar inför förlossningen där dom tar upp hur man ska andas osv..

Ta bort en nolla från ditt pris så har du väl ett ca pris för en cd ;)

Signekursen finns också, sök så hittar du ett litet häfte på nätet ..

Här är minsann inget gratis förutom dyra råd:D

Jag tror sambon tycker det är lugnande med kurser och alla besök, i större utsträckning än jag. Han vill så gärna få svart på vitt att allt är bra och som det ska, och är onekligen oerhört engagerad. Jag googlade runt lite och hittade en profylaxkurs i pdf-format om nåt som hette Signekursen:D Den ska jag låtsas läsa:o

Jag kan bara inte sitta och öva på sånt, totalt omotiverad faktiskt.
Jag siktar på ett tjusigt blåregn istället:D

Gnist: Ska du inte ner till mig och ställa vovvar snart?? Jag är en tjockis med fikasug:D

*Bullen, på jobbet känd som Ankan eller Bulan*

Jag tyckte det fungerade utmärkt att föda barn utan att ha gått en profylaxkurs. Vi gick på de föräldragruppsträffar som MVC erbjöd och där gick de kort igenom andningen. Jag tyckte att det räckte och använde det under min förlossning. Andades mig igenom alla (intensiva) värkar fram till ca 6 cm, sen fick jag lustgas också. Gick jättebra!

Vill man gå profylaxkurs tycker jag dock att man ska göra det. Man har mer nytta av andningen än vad man kanske tror...

//Julia

knapplån

Vi gick en profylaxkurs, och mig hjälpte den väldigt mycket. Framförallt under krystvärkarna, men även under den första hälften av förlossningen. Sedan hjälpte den inte lika mycket under den andra delen av öppningsvärkarna. Men ut kom ungen, utan annan hjälp än andning och tens. Försökte mig på lustgasen också, men tredje gången de försökte pracka mig på den bad jag dem kasta den åt helvete. :o

Men läs häftet tillsammans och köp en cd att lyssna på tillsammans så kan din man hjälpa till att peppa dig under förlossningen. För då är det förbannat svårt att komma ihåg att andas. :p

Lycka till!

det är bra med profylax men det går ju också att köpa dvd:n som flera varit inne på, man behöver inte gå kursen nödvändigtvis.
Har man dock en man som inte riktigt insett vidden så är kursen väldigt användbar på det sättet, har många män i min bekantskapskrets som först insåg vilken viktig roll de har i förlossningen via kursen.

Vi fick lära oss andning och massage på MVC. Andningen hjälpte mig mycket under förlossningen. Det räckte helt och fullt med MVCs utbildning för våran del.

fast den profylaxen är inte likadan som den kursen jag gick på "nu". det är mkt om mannens roll under förlossningen och så nu, mer uppdaterat liksom :)

Gnist: Ska du inte ner till mig och ställa vovvar snart?? Jag är en tjockis med fikasug:D

*Bullen, på jobbet känd som Ankan eller Bulan*

Om det ändå vore så väl, men det lär nog inte bli förrän i december jag åker åt det hållet tyvärr :(
Men i gengäld får jag ju kanske snusa minibulle då istället :idea: :D

Jag gick inte på profylaxkurs, å det gick hur bra som helst ändå ;) !

Sen sa min barnmorska med en föraktfull fnysning att dessa profylax-andningar gav hon inte mycket för...

jag gick visserligen på gravidyoga, men jag yogar även i vanliga fall så det var ju naturligt för mig. "Flåsandning" är t ex det sista jag vill göra om jag inte vill ha ont under en värk...

Din kropp vet vad den ska göra när du föder(även om barnmorskorna kan ställa till det lite) så lyssna till dig själv och skit i kurserna!! :D

Jag rekomenderar DVDn väldigt mycket jag hade dock ingen hjälp av det eftersom de blev akut snitt, men den har hjälpt mig vid annan smärta hehe :) kram

Attans då, du får komma på semester:idea:

Jag ska traggla mig igenom häftet nån kväll, och tycker jag det verklar vettigt beställer jag kanske dvd:n. Blåregnet levereras i början av maj:D:D:D

Det är suverän smärtlindring att andas rätt. Har tagit mig igenom 2 förlossningar och en tandvärk. Ingen lustgas (äckligt) och ingen smärtlindring utöver sterila kvaddlar (suveränt)
Men inte gick jag på kurs.
Att låta pappan vara delaktig är dock det jag tycker är viktigast. Vi kände oss lite för gamla för att gå på "vänta barn kurs" och det var dumt.
Låt du pappan flåsa med till DVD:n även om du tycker det är onödigt.
Samtidigt kan jag meddela att då min syster födde så funderade hon på att mörda sin man då han försökte få henne att andas "rätt".

Hos oss blev vi aldrig erbjudna någon profylaxkurs, men jag tycker att det gick så bra så att andas som jag själv ville vid förlossningen! Det finns roligare grejer att lägga 2000 på som du skriver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka