Proffisionell fälttävlansträning, hur gör dom?

M

MarLia

Jag är en tjej som har tänkt att börja starta min häst i fälttävlan.
Då vi inte har ngn erfarenhet av den sortens träning eller tävling så hade jag velat veta hur era tränings program ser ut.

Hur pusslar ni ihop det?
Är det veckoscheman eller månadsscheman man följer, tänker på att man måste ju träna upp hjärta, lungor, senor och inte minst musklerna.
Det tar ju minst ett par månader..

Jätte tacksam för svar.. :bump:

Mvh; Marlene

Sv: Proffisionell fälttävlansträning, hur gör dom?

Jag brukar lägge mest tid på kionditions- och muskel träning mm, efter att tävlingssäsongen är slut, dvs vintern.. Då går jag efter ett trämningsschema som ser ut såhär

Dag 1: Dressyr. 30-45 effektivt arbete (allså exclusive uppvärming och ner joggning/avskrittning) exclusive lösgörande arbete.

Dag 2: Uteridning med två sekvenser av klättring alt galoppjobb, eller både och. Minst 60 minuters träning.

Dag 3: träningshoppning eller dressyr (Under sommartid även teränghoppning), beroende på spec inrikting.

Dag 4: Lång skritttur (varierat underlag) Blandat med travsekvenser om 10 minuterx3. 60 min effektivt arbete.

Dag 5: Calvaletti-/Mark-/dressyrarbete. Effektivt arbete under 30-45 minuter.

Dag 6: Intervallträning. antingen korta: 450 m i 450m tempo (d-ponny tempot i ft). Kör då 450m x4 med 30 sek skritt emellan.
eller lång intervall: 1500m i 450 m tempo, varvat med 5 min skritt. varierat på hur bra kondis hästen har kör man olika med antal intervall men i början 2-3 st.

Dag 7: Vila, alt skritt i skogen.

Under tävlingssäsong följer jag samma schema men plockar bort det som jag gör på tävlingsdagen, blir dte att samma grej plockas bort skjuter jag allt en dag så t ex dag 1 kommer där dag 2 var förut osv..

Hoppas du fick några tips..

Ja absolut! Jättekul och se hur ni andra gör.
Pilsmätning och sånt är det ngt som ni gör? Och isåfall hur gör ni, räknar andetag, stetoskop osv.
Finns det pulsmätare förresten? :confused:

Kram

Oops, pulsmätning ske det ju stå

För att rida 90/100 så behövs varierad träning. De flesta hästar med normal kondition klarar dessa klasser utan extra, specialträning.

(Alla hästar, dressyr som hopp eller andra , borde få varierad träning.)

igentligen hur mycket galoppjobb behöver en ponny som ska starta Lätt-klass?

Jag tror det är viktigare att lägga tyngden på varierad träning än galoppjobb. Rid i mycket skog o mark, klättra, galoppera LUGNT längre sträckor, mycket dressyr och markarbete. VILA! skritta. Det viktigaste är inte att rida som en blådåre flera gånger i veckan, det tror inte jag ger någonting.

Jobba med konditionen en längre tid, och öka allteftersom tiden på passen och jobba lite mera.

Lösgörande arbete = också mycket viktigt i mina ögon.

Kom ihåg: Det är vilan som bygger mysklerna..!

Jag tror det är viktigare att lägga tyngden på varierad träning än galoppjobb. Rid i mycket skog o mark, klättra, galoppera LUGNT längre sträckor, mycket dressyr och markarbete. VILA! skritta. Det viktigaste är inte att rida som en blådåre flera gånger i veckan, det tror inte jag ger någonting.

Jobba med konditionen en längre tid, och öka allteftersom tiden på passen och jobba lite mera.

tack så mkt för tippsen!

Så många uteritter klättring och dressyr är inprinsip det som behövs?
dock får min ponny inte ta de lugnt för mycket då han lätt hittar på massa annat bus:p han är hingst:)

Du får inte glömma hoppträningen och framförallt terrängträningen :)
Bara uteritter och dressyrarbete gör ingen fälttävlanshäst :idea:

hej, måste få fråga dig lite om det här med galoppjobb.
Jag hjälper en tjej med sin häst som hon mest dressyrridit på.
Han är en jävel på att korta galoppen men en sunk på att länga den.
Han har inte dom musklerna så det är ju förståeligt.
Min fråga är då hur jag ska träna upp hans muskler för att orka länga galoppen också.
Visst kan vi öka galoppen vissa sträcker men han orkar inte bära sig i den och då undrar jag om jag ändå ska träna på den korta galoppen där han bär sig eller ska jag träna på den ökade ?

hahaXD
nää men syfta mest på kondis träning, hoppträna gör man ju inte så ofta;P

Det har jag nog inget bra svar på... Jag skulle nog också behöva hjälp med det! ;)

Vi kanske kan ragga någon som har bra träningstips på hur man kan få hästen att orka jobba i en mer utsträckt galopp längre sträckor? (som tex. runt en hel t-bana)

Jag har aldrig haft det problemet med hästar förrän nu, när jag tänker efter :p

*KL*

med risk för trådkapning:angel:

ni som har unghästar som ni ska ha till FT sen.. hur hårt tränar ni dem?

Har en fyra åring jag tänkt debutera nästa år.

Jag rider ut i omväxlande terräng 4 dgr vecka, har då möjlighet att skutta lite minimala terränghinder (50cm max typ) samt i år även rida vatten hinder efter vår tropiska regnperiod. Ibland är det skritt turer ibland mer intervall träning och ibland ren dressyr. Dressyren sker under uteritt för tillfället då jag inte har bana/ridhus.

varannan vecka åker jag på hoppträning och ungefär lika ofta på dressyr träning. Snart sätter även terräng träningen igång ordentligt.

Hästen rids alltså 4dgr /vecka.

Låter detta som ett ok tränigsschema? hon vilar förstås även längre perioder ibland ca.3veckor.

hahaha ja vi får nog göra det.
Man kanske får öka galoppen lite grann, i det tempot så hästen ändå orkar bära sig, vänta tills den är stadig i den hastigheten och sen ställa mer krav genom att öka lite till.
kanske :angel:

När du skriver vila, menar du atthästen ska stå helt eller att man ska tex. skritta ut?

Nu vet jag ju inte vad hon menar med vila, men jag tycker själv att det är viktigt med någon form av vila, allt beroende på vad det är för häst..
Jag låter min häst vila helt en eller max två gånger i veckan, beroende på hur resten av veckan ser ut och efter hårdare träning eller tävling vill jag inte låta honom stå helt så då skrittar jag honom.
Min häst går ute i hage hela dagarna med andra hästar, hade han inte gjort det hade jag nog bytt ut vilodagen mot en promenad med honom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: shia
·
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 528
A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 904
Senast: GotAsecret
·
P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 812
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V