Produkter från hovbalans

Design05

Trådstartare
Era erfarenheter?

Unghästen går barfota men får tyvärr sprickor i lamellranden. Vilken produkt från hovbalans bör jag köpa?
Har kollat på produkterna och alla verkar bra och passa till det jag behöver :)
Hästen går på lösdrift och det är snö ute.

Era erfarenheter?

Unghästen går barfota men får tyvärr sprickor i lamellranden. Vilken produkt från hovbalans bör jag köpa?
Har du analys? Om grovfoder och ev tillskottsfoder täcker behovet skulle jag fundera på skor helt ärligt. Om inte annat så under en period och i synnerhet nu när det är vinter med knaggligt underlag och risk för is och därigenom behov av brodd.

Har du analys? Om grovfoder och ev tillskottsfoder täcker behovet skulle jag fundera på skor helt ärligt. Om inte annat så under en period och i synnerhet nu när det är vinter med knaggligt underlag och risk för is och därigenom behov av brodd.

Tack för ditt svar. Jag vill undvika skor ett tag till och är därför intresserad av andras erfarenheter av Hovbalans produkter, alternativt något annat mirakelmedel :)

Tack för ditt svar. Jag vill undvika skor ett tag till och är därför intresserad av andras erfarenheter av Hovbalans produkter, alternativt något annat mirakelmedel :)
Mirakelmedel finns i sagorna, du måste utgå ifrån individen istället för att tro på tomten. @Alexandra_W fick sko sin ettåring, se till individen och inte dig själv.

Behöver hästen skor nu så sko, sen kanske den klarar sig utan men barfota är inte ett mål utan en möjlighet, inget alla hästar klarar året runt eller öht. Mina går barfota större delen av året men får skor vid behov. :)

Nog för att det finns bra produkter. Men mirakel är svåra. Red Horse har bra produkter mot tex hålväggar och röta, men hur tänkte du att sprickor i lamellranden skulle kunna avhjälpas med utvärtes medel? Däremot balansera upp mikromineralerna kan hjälpa om orsaken är där.

Men har hästen problem barfota så brukar mirakelmedlet heta skor eller åtminstone hovboots...

Grovfoderanalys säger jag i första hand. Men när det kommer till hovtillskott, som min herre får, ger jag HoofBuilder från Eclipse Biofarm. Tycker det funkar bra och är prisvärt.

Tack för era svar, det där med mirakelmedel var menat som ett skämt ;)

Angående utvärtes medel så är honungsprodukter väl beprövat mot många åkommor och enligt hovbalans produktinfo även mot röta i bla lamellranden.

Sko tänker jag inte göra så jag efterlyser fortfarande erfarenheter om Hovbalans' produkter, tack :)

Angående utvärtes medel så är honungsprodukter väl beprövat mot många åkommor och enligt hovbalans produktinfo även mot röta i bla lamellranden.

Sko tänker jag inte göra så jag efterlyser fortfarande erfarenheter om Hovbalans' produkter, tack :)
Men hovbalans är bara en återförsäljare av boots och diverse. Jag fattar nada eller vad är det jag inte fattar? . Boots finns på fler ställen. Kompetensen måste väl köparen ha.

Jag har köpt boots hos www.hovbalans.se .

Det gick bra, snabbt och smidigt.

Era erfarenheter?

Jag skulle börja med att försäkra mig om att spårämnena i foderstaten är i tillräcklig mängd och i balans. Ofta är det överskott av järn och mangan och brist på zink och koppar som behövs bla för hovtillväxten. Är bättre att åtgärda brister än att försöka bota symtom.

Röta i lamellranden.

Röta är bakterier. Det klassiska sättet att motarbeta bakterier är att hålla rent och öppet. Hocslagarna brukar skära upp och antiseptiskt brukar användas.

Röta i lamellranden.

Röta är bakterier. Det klassiska sättet att motarbeta bakterier är att hålla rent och öppet. Hocslagarna brukar skära upp och antiseptiskt brukar användas.

Vid bärandsröta testade vi massor men detta funkade bäst.
Vi hara vänt oss av vanligt bordsalt med jod. 8 dl vaten 2 dl salt med jod rör tills det löser sig. Doppa ned ren hov i ca 10 sek. Viktigt med torr bädd i boxen. Här funkade inte spånpellets som skulle blötas/fuktas. Då var bädden små fuktig o bärandsrötan tog raket fart. Liksom vårt krossgrus i rasthagen. Det gick upp små bitar krossi bäranden o cirkusen i gång.
Och en bra hovslagare är guld värt!

Vi hara vänt oss av vanligt bordsalt med jod. 8 dl vaten 2 dl salt med jod rör tills det löser sig. Doppa ned ren hov i ca 10 sek. Viktigt med torr bädd i boxen. Här funkade inte spånpellets som skulle blötas/fuktas. Då var bädden små fuktig o bärandsrötan tog raket fart. Liksom vårt krossgrus i rasthagen. Det gick upp små bitar krossi bäranden o cirkusen i gång.

Skulle vara till trådskaparen.

Era erfarenheter?

Ett pat boots så det inte kommer skräp i bäranden ute? Sanogen är bakteriedödande om jag fattat rätt. Ring hovbalans o fråga! Men vad är det i miljön som ger problemen? Ellet så behöver Hästen skor? Alla klarar inte att vara barfota. Foderstat som tidigare skrivits i träden är jätteviktig. Hur gammal är hästen? Rids? Underlag inne o ute? Foderstat o hur är det med spårämnen?

Tack för ditt tips. Precis som du skriver så började det med en liten förändring som det kom upp grus i och blir sen en ond cirkel. Jag har god kontakt med hovslagaren som tycker att jag överreagerar... Jag tycker att det är värre än vad han tycker :) Iom att det är snö nu och rent i hagen så tänker jag inte sko nu utan vill testa med annan produkt. Skor kan bli aktuellt till våren då det töar. Honung sägs vara bra och när man läser på hovbalans hemsida så säger alla deras produkter att de gör underverk så därför efterlyser jag andras erfarenheter om dem.

Du fick ju erfarenheter av red horse produkter?

Hoof disinfectant from Life Data har fungerat jättebra när jag har haft problem med bärrandröta.
Fick den på en klinik en gång och använder alltid en numera. Har provat massa andra utan lika bra resultat.
Finns inte med på den sidan men det är mitt tips

Men hovbalans är bara en återförsäljare av boots och diverse. Jag fattar nada eller vad är det jag inte fattar? . Boots finns på fler ställen. Kompetensen måste väl köparen ha.

Jag har köpt boots hos www.hovbalans.se .

Det gick bra, snabbt och smidigt.

Jag tänkte på hästvårdsproduktera de säljer, ursäkta att jag uttryckte mig luddigt i min frågeställning

:):):)
Era erfarenheter?

Jag använder Sanogene och Artimud. Jag har hästar med mycket bra hovar men förra vintern hade jag problem med bärrandsröta och fick hovarna bra med dessa produkter. Nu använder jag dem i förebyggande syfte, Sanogene är ett snällt desinfektions medel och Artimud består av lera som är bra för hoven, jag kratsar hovarna vid insläpp och sprayar med Sanogene, Artimud kletar jag i hovarna var fjärde dag ungefär. Jag är jättenöjd

:):):)

Jag använder Sanogene och Artimud. Jag har hästar med mycket bra hovar men förra vintern hade jag problem med bärrandsröta och fick hovarna bra med dessa produkter. Nu använder jag dem i förebyggande syfte, Sanogene är ett snällt desinfektions medel och Artimud består av lera som är bra för hoven, jag kratsar hovarna vid insläpp och sprayar med Sanogene, Artimud kletar jag i hovarna var fjärde dag ungefär. Jag är jättenöjd

Tack!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
459
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka