Produkter från hovbalans

Tack för ditt tips. Precis som du skriver så började det med en liten förändring som det kom upp grus i och blir sen en ond cirkel. Jag har god kontakt med hovslagaren som tycker att jag överreagerar... Jag tycker att det är värre än vad han tycker :) Iom att det är snö nu och rent i hagen så tänker jag inte sko nu utan vill testa med annan produkt. Skor kan bli aktuellt till våren då det töar. Honung sägs vara bra och när man läser på hovbalans hemsida så säger alla deras produkter att de gör underverk så därför efterlyser jag andras erfarenheter om dem.

Har ni bra med snö under vintern? Dvs ingen slaskvinter. Min ponny har en förmåga att få envisa men ytliga hålväggar, ett par mm djupa, under barmarksperioden. Då brukar jag trycka in det där zinkkletet som hovbalans säljer, detta för att hindra mer grus att vandra upp och orsaka otäck röta. Under vintern behövs det dock inte, då läker hålväggarna ut.

Mitt tips - tät verkning och låt hovarna i övrigt vara :)

Har ni bra med snö under vintern? Dvs ingen slaskvinter. Min ponny har en förmåga att få envisa men ytliga hålväggar, ett par mm djupa, under barmarksperioden. Då brukar jag trycka in det där zinkkletet som hovbalans säljer, detta för att hindra mer grus att vandra upp och orsaka otäck röta. Under vintern behövs det dock inte, då läker hålväggarna ut.

Tack! Ja, riktiga vintrar med mycket snö. Jag skulle gärna verka oftare men hästeländets hovar vägrar ju växa ;) Problemen började när det gick några verkperioder utan att det gick att ta något alls. Nu borde det inte bli fler hålväggar under vintern men tänker att då honung är finemangs på andra åkommor skulle jag testa på detta också. Jag har beställt nu så jag är spänd av förväntan på att få prova :)

Tack! Ja, riktiga vintrar med mycket snö. Jag skulle gärna verka oftare men hästeländets hovar vägrar ju växa ;) Problemen började när det gick några verkperioder utan att det gick att ta något alls. Nu borde det inte bli fler hålväggar under vintern men tänker att då honung är finemangs på andra åkommor skulle jag testa på detta också. Jag har beställt nu så jag är spänd av förväntan på att få prova :)

Låter som han sliter väl hårt?

Tack för ditt tips. Precis som du skriver så började det med en liten förändring som det kom upp grus i och blir sen en ond cirkel. Jag har god kontakt med hovslagaren som tycker att jag överreagerar... Jag tycker att det är värre än vad han tycker :) Iom att det är snö nu och rent i hagen så tänker jag inte sko nu utan vill testa med annan produkt. Skor kan bli aktuellt till våren då det töar. Honung sägs vara bra och när man läser på hovbalans hemsida så säger alla deras produkter att de gör underverk så därför efterlyser jag andras erfarenheter om dem.

Upplevde att snö gjorde hoven fuktig när hästen var ute o det blev mer. Doppade hoven då morgon o kväll I saltöösningen. Den är billig o enkel bakteriedödande o torkar ur hoven som doppas. Vilket gör det oatraktivf för bärandsrötan. Som vill ha fukt o syrefattigt. Har inte provat honung.

Upplevde att snö gjorde hoven fuktig när hästen var ute o det blev mer. Doppade hoven då morgon o kväll I saltöösningen. Den är billig o enkel bakteriedödande o torkar ur hoven som doppas. Vilket gör det oatraktivf för bärandsrötan. Som vill ha fukt o syrefattigt. Har inte provat honung.

Okej, värt att tänka på... Jag ska prata med hovis när han kommer imorgon. Hoppas att produkten jag köpt pluggar igen bra och är helande och vårdande :D

Hovsprickar och hålväggar kommer vanligen av att hoven inte är balanserad korrekt. Är det en tillräckligt duktig hovis du använder...? Kanske värt att få en second opinion?

Om hovarna inte växer kan det tänkas att hästen behöver mer vitaminer/mineraler/näring eller att den har en obalans i foderstaten.

Jag skulle se över dessa saker först och främst, är det problem här som du får rätt på så kan det faktiskt ge en "mirakulös" effekt. ;) :)

Tack för ditt svar. Jag vill undvika skor ett tag till och är därför intresserad av andras erfarenheter av Hovbalans produkter, alternativt något annat mirakelmedel :)

Din tråd bryter mot forumreglerna då man inte får annonsera/diskutera kända specifika märken . Jag har därför rapporterat den till moderator.

Utöver det har du fått många bra reflektioner i tråden som inte hänger samman med ett visst tillskott/märke.

Okej, värt att tänka på... Jag ska prata med hovis när han kommer imorgon. Hoppas att produkten jag köpt pluggar igen bra och är helande och vårdande :D

Det måste vara öppet för att luft ska komma till. De som äter upp bäranden lever i syrefri miljö o det blir syre fritt om man stänger igen med något. Fin fin miljö för börandsröta. Saltlösning är bakteriedödande i sig ink jod i saltet. Hoven torkar o drar i hop sig lite o mer syre komnet in i hålväggrn. Liksom saltöösningen som dödar de som äter bäranden o hoven hårdnar o blir inte lika mjuk o motaglig för skav i bäranden. Billigt o enkelt sätt. Vi har haft en häst som fick börandsröta mär ingen firekt vista vad som dkulle göras o halva hoven uppäten i fick stå gippsad på tre hovar. Inga problem mer ned saltlösning. 8 dl vatten 2 dl bordsalt med jod. Hoven måte vara ren när den doppas. Lycka till!

Växer inte hoven måste den skyddas från slitage ex hov boots ellet annst sätt ex sko. Foderstaten måste kollas o analysera grovfoder. Bra foderstat gör underverk

Hovsprickar och hålväggar kommer vanligen av att hoven inte är balanserad korrekt. Är det en tillräckligt duktig hovis du använder...? Kanske värt att få en second opinion?

Om hovarna inte växer kan det tänkas att hästen behöver mer vitaminer/mineraler/näring eller att den har en obalans i foderstaten.

Jag skulle se över dessa saker först och främst, är det problem här som du får rätt på så kan det faktiskt ge en "mirakulös" effekt. ;) :)
Ja, min erfarenhet av barfotahovar och sprickor i lamell/bärrand är att hoven är obalanserad och inte korrekt verkad. Jag har verkat själv i flera år i samråd med olika hovisar samt att jag haft ett antal olika barfotaverkare. Jag kan inte se att hovarna sett "fel" ut när det blivit sprickor, men när en duktig barfotaverkare fixade hovarna så försvann sprickorna. För ett halvt otränat öga syntes det ingen skillnad på hovens form, så det är supersmå grejer som kan göra hela skillnaden.
Så, istället för att lägga pengar på mirakelmedel tycker jag du ska testa en annan hovis.

Nej, de växte helt enkelt i princip ingenting

Fast det har jag svårt att se. I så fall har hästen brist på något och det rejält, eller är sjuk.

Mer troligt är att hästen sliter lika mycket som den växer. Och inget finns att verka. Vilket inte är ett problem om det är balans mellan tillväxt och slitage men blir problem när det inte är det.

Vet du någon skodd häst som "inte växt någonting", och kan gå ett halvår utan att behöva skos om/verkas?

Fast det har jag svårt att se. I så fall har hästen brist på något och det rejält, eller är sjuk.

Mer troligt är att hästen sliter lika mycket som den växer. Och inget finns att verka. Vilket inte är ett problem om det är balans mellan tillväxt och slitage men blir problem när det inte är det.

Vet du någon skodd häst som "inte växt någonting", och kan gå ett halvår utan att behöva skos om/verkas?

Skrev jag att den gick ett halvår utan att verkas? Kan inte hitta det inlägget. Ett par verkningar à 6 veckor som hoven inte växte, det problemet har vi inte nu.

Strunt samma, jag har fått de tips jag ville ha. Tack allesammans för det.

Hej igen, du som nu har testat "zinkkletet", hur gör du när du applicerar det? Fick hem en burk igår och det var ju väldigt opraktiskt att hålla på med. Hur får du det att sitta kvar? Har inte provat ännu utan bara tittat och konstaterat att för att pyssla med det där behöver jag tid och tålamod ;)

Hej igen, du som nu har testat "zinkkletet", hur gör du när du applicerar det? Fick hem en burk igår och det var ju väldigt opraktiskt att hålla på med. Hur får du det att sitta kvar? Har inte provat ännu utan bara tittat och konstaterat att för att pyssla med det där behöver jag tid och tålamod ;)

Jag tar upp en lagom lång och tjock "tråd", lägger mot hålväggen och trycker ner det med en söm :) När jag gör så går det plättlätt.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
457
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka