Procent vid debutering / Prestationsångest

Sv: Procent vid debutering / Prestationsångest

japp klart och tydligt, "hade det varit en slankare ryttare hade jag gett detta pogram avsevärt mer poäng."

Oetiskt eller inte så ser det illa ut när en tung person sitter och skumpar på hästen. Det kan heller aldrig vara speciellt bra för hästens rygg och leder. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på en ponny eftersom jag naturligtvis är för tung för den. Var ska man dra gränsen för häst? Eller ska man bara hålla käften och låta hästen lida eftersom det alltid är så "synd om" alla med kraftig övervikt.

Domaren blev antagligen illa berörd och ville på något sätt protestera mot behandlingen av din hästs rygg.

Och jag köper inte att vissa absolut inte kan gå ner i vikt. Ät mindre och ut o motionera.

jag antar att du sett mish rida hennes häst för att du anser att du kan göra det där uttalandet?

Oetiskt eller inte så ser det illa ut när en tung person sitter och skumpar på hästen. Det kan heller aldrig vara speciellt bra för hästens rygg och leder. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på en ponny eftersom jag naturligtvis är för tung för den. Var ska man dra gränsen för häst? Eller ska man bara hålla käften och låta hästen lida eftersom det alltid är så "synd om" alla med kraftig övervikt.

Domaren blev antagligen illa berörd och ville på något sätt protestera mot behandlingen av din hästs rygg.

Och jag köper inte att vissa absolut inte kan gå ner i vikt. Ät mindre och ut o motionera.

Ja visst självklart är det så, jag kan också tyckta det är fel och rider med begrännsingar och detta i baktanken.

Och jag förstår din sista mening också, jag är sjuk, medicinskt bevisad och har ätit mediciner samt väntar på en annan form av behandling för att lösa det, så det du säger fungerar inte på alla, tyvärr!

En dag vill jag också kunna vara den där slanka dressyrryttaren som får allt att se så mkt lättare ut och jag lovar dig att om motion och rätt mat endast hade kunnat ge mig det hade det inte varit några problem.

Det är defintift inte synd om alla med för mkt övervikt, det är på vissa sett ett eget val vi gör och ibland för man göra saker man kommer att ångra här i livet. Och vill man så kan man, hoppas jag på iaf!

Hade jag suttit och skumpat och min häst såg illa berörd ut, då hade jag reagerat och slutat helt såklart. Men det syns inte det minsta...
Självklart har även hästar en gräns, och därför begränsar jag mig som jag skrev. Men du får kalla mig egoistisk om du vill, jag kommer inte sluta rida, så länge min häst går som han går och är som han är. Vissar han minsta tillsstymelse av att han ogillar ngt så är jag den första som kommer märka det, men tills dess kommer vi rida vidare och göra som vi gjort hittills, oetiskt eller inte.

Men jag förstår dig det gör jag, och om jag inte hade suttit i den sisten jag sitter i hade jag förmodligen tyckt som dig...:(

Nu missade jag säkert hälften av allt jag skulle skriva och allt blev väll ett ända babbel, ber om ursäkt för det och ja jag tar åt mig och försöker förändras.

Fast ärligt Hedwig.
det uttalandet i skrift från en domare klassas helt klart som person diskriminering och har INTE med domarens roll att göra - alls. så oavsett vad du tycker om smala eller mindre smala ryttare så kvarstår faktum.

Fast ärligt Hedwig.
det uttalandet i skrift från en domare klassas helt klart som person diskriminering och har INTE med domarens roll att göra - alls. så oavsett vad du tycker om smala eller mindre smala ryttare så kvarstår faktum.
Nej det ingår självklart inte i domarens uppgift men personligen förstår jag att man som domare blir frustrerad och på något sätt vill förmedla att det inte bara handlar om ryttaren utan även hästen.

Det är din häst och självklart gör du som du själv vill med den. Du är säkert en hygglig och seriös människa och tar väl hand om din häst. Det tvivlar jag inte på.

Jag har egentligen inget intresse av att sitta och tala om vem som får rida eller inte. Det är bara min personliga åsikt att man bör överväga hur lämpligt det är för hästens rygg att försöka balansera upp vikter på uppemot 90-100kg.

Det är inte heller domarens uppgift att påpeka att din vikt är olämplig om hon anser det. Min reaktion handlade mer om att jag faktiskt kan förstå att hon skrev så även om det inte gör det mer rätt.

Hoppas att du får hjälp med bättre medicin så att du kan gå ner i vikt om inte annat för din egen hälsas skull.

Tack!
Och jag förstår din tanke fullt ut, samt domarens tanke. Var inte jag som anmälde domaren nämligen utan tävlingsplstsen.

Nej det ingår självklart inte i domarens uppgift men personligen förstår jag att man som domare blir frustrerad och på något sätt vill förmedla att det inte bara handlar om ryttaren utan även hästen.

Jag tycker mest din inställning särskilt efter Mish's förklaring faktiskt rent ut sagt är rätt elak och andas total oförmåga att sätta sig in snarare än att bara döma ut. Och domaren borde få ett nackskott för att ens skriva ner en sån tanke i pränt. Antar att den skulle skrivit samma sak om den hatade färgade människor eller judar.
90 kilo väger de flesta storvuxna män, tex flera av de som tävlar internationell hoppning.

Är man i balans tror jag inte att vikten har någon jätte betydelse just för hästens skull. Den har nog hellre en överviktig ryttare på ryggen i balans än en normalviktig ryttare i obalans. Har haft elever som är runda som rider minst lika bra som smala. Är övertygad om att det hela handlar om känsla o balans, inte vikt. Jag säger inte att det är bra att vara överviktig, varken för hälsa eller utseende men jag är säker på att Mitchs häst inte far det mista illa. Mcket klumpigt av både domare och hedvig.

OBS, nu syftar jag inte på Mish, som jag aldrig har sett till häst eller i verkligheten.

Inom alla andra sporter är det väldigt viktigt att utövaren är i god fysisk form, även i det vanliga livet är det viktigt att hålla sig i god form. Och 90-100kg på en kvinna är i princip alltid kraftig övervikt, såvida inte kvinnan är otroligt lång. Övervikt är ingenting att sträva efter, heller ingenting att tycka synd om.

Våran tränare är väldigt mån om att vi ska vara i gott trim, är någon överviktig påpekar han det och även alla nackdelar som medföljer övervikten (inom ridningen då), man blir ostadigare, får svårare att sitta och inverka rätt, hästen får släpa på en massa kilo extra and so on. Sedan ska man ju tänka på hälsoaspekten, övervikt är ALLTID skadligt.

Varför är det så "hysh hysh" med övervikt inom ridning? Är en fotbollsspelare kraftigt överviktig så är det bantning eller petning från laget som gäller? Varför får man inte nämna att någon är överviktig? Jag tycker att det är viktigt att våran kommande folksjukdom fetma uppmärksammas.

:bow::bow:

Har varit med på en klubbdressyr en massa år sedan när jag blev bortdömd - förmodligen för att jag var äldst (och borde rida bättre:devil:). Som 40+ får man inga bonuspoäng för att man är liten, söt och rider shettis.

Har i alla fall som mål att genomföra mitt livs första lokaltävling under hösten. Rent krasst bryr jag mig inte så jättemycket om procenten. Allt över 55% kommer att vara "med nöje godkänt" i min värld eftersom jag kommer att vara dönervös. Min dressyrtränare säger att 60% är inget problem - men det är på träning...

Jag vill mest ha debuten överstökad och en procent att jämföra nästa tävling med.. Egentligen är jag nöjd med programridning, men det finns ju inget överflöd av sådana.

Hade du skrivit 100 + kilo så visst.

jag tycker det blir mycket märkligt att 90 kilo rackas ner på och diskuteras, då fleratlet vuxna manliga ryttare som dessutom HOPPAR elit hinder, väger detta. vad spelar det för roll om det är en kvinna anser du?

själv är jag 1.79 och anses smal! dock väger jag lätt närmare 80 kg skulle jag tippa då jag är i medelåldern gud bevars. (jag har inte vägt mig på flera år utan går på att kläderna i samma storlek fortfarande sitter som vanligt :D), Ingen skulle komma på att klaga på min vikt.för jag ser smal ut.

i övrigt är det väl vare sig ert eller domarens problem att bekymra sig om folks hälsa eller hur? bara ett spel för gallerierna att gömma sig bakom det när man rackar ner på ngn som Mish, som dessutom har en konkret angiven anledning till sin eventuella övervikt.som hon dessutom verkar se sig tvungen till att be om ursäkt å det ödmjukaste och grövsta - på ett internet forum.

att ni inte skäms.

Senast ändrad:

Nu blottar jag mig men jag red min första dressyrtävling på nuvarande häst för ett tag sen. Jag vet att vi inte skulle få så höga poäng då formen är allt annat än stadig. Jag red dock prydligt (LC-program), gjorde det vi skulle där vi skulle. Höll mig lugn och så avslappnad jag kunde för att inte spänna hästen mer, vilket ändå gick helt ok. Vi fick 42.5% med i princip enda kommentarerna "över tygeln".
Blev faktiskt lite förvånad att domaren drog så stenhårt rakt över för att hästen inte gick stadigt i form i en LC på lokal nivå. Jag skrattade dock mest åt det, dels för att det kändes lite väl nerdömt och dels för att för inte så länge sedan hade vi inte kunnat rida ett program alls och att jag var relativt nöjd med hästens uppförande och att det ändå var så pass avslappnat som det var.

Jag valde dock ett LC-program just för att formen är ostadig och att det inte ska ge lika stort utslag där som i de högre klasserna. För egentligen skulle de program där det händer mer, gynna oss bättre och öppnor, slutor, byten åt båda håll, förvänd galopp osv är i sig inga problem. Har funderat på vad jag skulle fått på tex ett MsvB:1 program, 2:or rakt över enbart för att formen inte är ok? För i LC var det ju ändå inte godkänt på de flesta punkter, just pga av formen så även om jag utför rörelserna korrekt så kan det knappast bli sämre betalt i de högre klasserna. Tänker att en bra utförd 15m-volt inte helt i form kan knappast ge sämre poäng (än vad jag fick då alltså) än ett korrekt och rent byte, inte helt i form, gör.

Nu ska jag inte rida något medelsvårprogram, bara så ingen förfasar sig, utan var bara en fundering över poängsättning. ;)

Men jag försöker se till var vi står, vilka problem vi har och var vi kommit ifrån, när jag bedömer om jag är nöjd eller inte, inte vad poängen säger.

Kul anekdot är att på nämnde tävling ovan fick jag kommentar om låst och spänd hand. Dagen efter rider jag ett annat dressyrprogram för annan domare och rider som jag brukar, dvs jag satt inte och funderade på tävlingen dagen innan. Nu fick jag däremot översvallande beröm över min mjuka, fina hand. Så, domare..... :angel:

Så, slå mitt bottenrekord den som kan. ;)

För det första, jag skrev i mitt första inlägg att detta inte har någonting med Mish att göra då jag aldrig har sett henne?

Medellängden på kvinnor i Sverige är 168cm, då är 90-100kg rätt kraftig övervikt, räkna på BMI. Det jag syftar på är att 90kg på en 165cm kvinna är övervikt, medans 90kg på en 190cm lång man inte är det. Jag har aldrig klagat på att männen hoppar ELITHINDER? MEN, hur många inom eliten är kraftigt överviktiga? Varför försvara övervikten? Och jag anser inte att Mish behöver be om ursäkt?

du ska nog tänka över ditt eget inlägg igen och läsa igenom det noga, och koppla det till situationen vi pratar om.

i den situationen är vikt lika med vikt.
vart den sitter, spelar ju ingen roll eller hur? så ditt argument att 90 kg på en kvinna inte är samma sak som en man, faller rätt hårt, för det bryr sig ju inte hästen om eller hur? snarare är det så, om du vet något om fysiklagar, att en 1.90 lång man som väger 90 kg, lär ha LÅNGT mer inverkan balans och bärigsvårighets mässigt på hästen, än en kvinna på 1.70 som väger detsamma.

så det är din personliga åsikt och har inget med hästen i sig att göra,vilket jag får bekräftat via ditt svar, som därmed är, som sagt,oerhört diskriminerande och rent av absurt felvinklat.

hade du sagt att 90 kg inte hör hemma på en häst någonsin, ja då hade jag förstått dig bättre. att det sen skulle innebära att du klassar bort halva eliten, som som sagt hoppar 150 + hinder, där belastningen för hästen i varje nedslag är otrolig i sig själv, lägg sen till vikten ovanpå som sagt. ja det gör det hela lite mer intressant ang. din argumentation minst sagt. Och det gör du ju inte utan du säger att det är helt okej för din del eller hur?

som sagt: din personliga åsikt om övervikt rent generellt har ju inget att göra i detta fallet med hästens väl och ve, eller hur? har de mot all förmoda trots det, så faller dina argument direkt. varför gömma sig bakom hästens väl ochve, när det du gör är att deklarera din allmänna åsikt om övervikt rent allmänt, inget annat? dra inte in, eller motivera det med hästen.

Senast ändrad:

*kl*
I den här tråden ska vi inte diskutera Mish´s vikt utan det som TS vill diskutera.

Sedan kan man ju kanske tänka till ett par ggr innan man sätter sina tankar på pränt. Och om man med sina ord riskerar att såra någon så kanske man inte ska skriva alls.

/moderatorn

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skolor, byten etc kräver ju att hästen är på tygeln för att utföras korrekt. Min pålle kan fatta vänster galopp i vilken pytteliten högervolt som helst - men det är ju inte förvänd galopp utan mest fel galopp.

Mitt bottenrekord är nog 48% LB:1 på klubbnivå. huvudkommentaren var nog undertempo och jag kan bara hålla med om det - men det var svårt att hålla tempot utan att andas under hela programmet:devil:

Fullblodet fick 55% i sin första LC trots att att tvärvände när han såg domaren och var tokspänd genom hela programmet och matte dessutom hade vansinnigt ont i ryggen. vi fick väl poäng för att han var snygg kanske?

åååh märk oooooord gööör de ;)
Om inte VI som EKIPAGE kan prestera en godkänd ridd vad fasen har VI där o göra då? :angel:

VI som ekipage kanske har en dålig dag...

Jag gjorde min debut i dressyr någonsin i en LC:1 på min 5-årige kallblodstravare, travtränad tills för ett år sedan. Han gick inte alls så trevligt som när vi tränar hemma men jag bedömde att det i stort hängde ihop med fåren (sådana har han aldrig sett tidigare) bredvid framridningsbanan och ridhuset (ett sådant hade han aldrig varit inne i förut och ni kan bara ana hur kul speglarna var...). Galoppen kraschade han (tappade, fick fatta om och gjorde lite lätta skutt och vi fick 4 för galoppen).
Men gick i övrigt rätt trevligt. Inte hästens fel att jag fick hjärnsläpp när det gällde var de olika övergångarna skulle göras och därför lär precisionen ha varit riktigt kass.

Slutresultatet 61.48% var under omständigheterna bra (vi vann klassen) men jag var besviken eftersom vi inte alls gjorde ett lika bra jobb som på träning.
MEN det berodde delvis på hästen och den OVANA situationen och delvis på mig som inte hade koll på vägarna.

Kontentan av det hela är, att vissa delar är OK, vissa delar beror på hästen, på ryttaren, på de ovana omständigheterna med tävling.
Är hästen grön så är det väl inte så konstigt om den är bättre ena gången och sämre andra gången när sammanräkningen kommer!

Jag har åtminstone inte blivit ivägskrämd från tävling i framtiden. Ska försöka komma upp till LA/MSV på min lille gosse, tänkte jag (och drömmer vilt).:devil:

Jag har också en grym prestationsångest!! Kan inte rida inne på banan, sitter bara där och åker häst.. Det resulterar i en spänd och kort häst oftast bakom hand och jag studsar massa i sadeln :mad:

Det var 5-6 år sedan jag tävlade sist men har nu gjort två starter på min 05:a under hösten. Fick 58,nånting % på båda starterna, alltså exakt samma poäng men bra mycket sämre ritt senaste gången. Kom näst sist då :(

Försöker tänka att det är rutin som gäller, både för mig och hästen och att se resultat för vad det är, en bedömning av en person som (förmodligen) inte har sett din häst innan. Att man inte kopplar resultatet med hur duktig man är egentligen. Jag känner en ryttare som har en lite äldre häst typ 13 år som rider byten, piruetter och skolor på träning men tar sig inte runt en LA:1 på tävling.

Pepp Pepp!!!! Ut och tävla och få rutin, jag ska göra detsamma :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka