Procent vid debutering / Prestationsångest

Sv: Procent vid debutering / Prestationsångest

En tanke som slog mig bara. Jag kanske är lite efter, men inte sparas väl alla resultat "på hästen"? Hur menar du? Är det något som ändrats? (har varit borta från tävlingsbanorna ett tag..)
Det jag vet(som kanske ändrats då?) är att vinst-plac på lokal tävling visas om man söker på häst/ryttare, från regional tävling och uppåt visas alla starter.
Om du då ger dig ut på lokala tävlingar sparas ju inga "dåliga" resultat som du är orolig för?
Eller menar du att du inte vill finnas med på resultatlistor öht. sas? För då kan ju även klubbtävlingar hamna på nätet..det gör/gjorde då min klubb iaf när det var klubbtävling.

Alltså.. jag kan absolut ha fel.. jag är ju som sagt ny på det här men jag trodde alla resultat registrerades?
Men jag har mer än gärna fel :angel:
Nu i helgen på klubben lyckades jag övertala dem att inte skriva upp min procent.. och det var nog för att jag blev så förvånad över hur dåliga poäng vi fick eftersom ritten kändes så mycket bättre än i våras och då fick jag betydligt högre poäng..

Men bara för att den här domaren vid det här tillfället inte tyckte att ni för dagen nådde upp till godkända procent så tycker jag inte att du ska gräva ner dig.

Som jag sa har jag gjort bort mig många gånger, och det är ännu värre att behöva utgå på en häst i en regional LA för att den bockar och står på bakbenen mest hela tiden? Det tyckte jag var pinsamt! Jag valde att utgå för att ingen någonsin skulle se procenten (plus att jag var på g att flyga av..) Hästen som backade ut från banan har tidigare gått falsterbo dressyren som 7 åring... Det är ju mkt värre att göra bort sig så än på dom första sterterna på en unghäst, eller hur??

Men det händer alla, och allvarligt talat, när ni varit igång i några år så är det ju ingen som kommer bry sig om vad ni fick för procent på dom första starterna. Övning ger ju färdighet och ska du inte sälja hästen så tycker jag inte att du ska bry dig om det, utan se det som tävlingsträning.

Hade du haft hästen till salu och ville ha bra tävlingsresultat på den hade jag förstått prestationsångesten, då vill man inte ha flera klasser med riktigt dåliga procent.

Men nu är det väl bara tävla på? Träna på att tävla helt enkelt, att rida ett bra dressyrprogram är inte helt enkelt. Eller så håller du dig hemma och toktränar tills du vet att du kan gå in på banan och göra en bra uppvisning med bra procent.

Men bara för att den här domaren vid det här tillfället inte tyckte att ni för dagen nådde upp till godkända procent så tycker jag inte att du ska gräva ner dig.

Elleeeer.. så kanske det var så att vi presterade extra bra den här dagen och det blir ännu mer uruselt nästa gång :p

Skämt och sido, det är svårt för mig att sitta och argumentera mot det alla i tråden säger. För det är väll alltid så att den med prestationångest eller dåligt självförtroende har fel eller tänker fel...
Jag "vet" ju att ni har rätt.. men det är så himla svårt att veta det på riktigt sas...

För mig känns det som att man som ryttare iaf minst borde kunna prestera ett godkänt program och att jag mest tar upp andras tid om jag åker dit och inte ens kan prestera det.

Men alltså - nu cyklar du-det var ju inte alls det jag skrev. Jag skrev att du kan inte bedöma dig själv som ryttare SEPARAT nu när du sitter på den här hästen. du måste ju utgå från er som ekipage. Rid program på godkänt resultat hemma, om ditt mål är att rida godkänt borta. Det är ett bra utgångsläge.

Om du känner som du gör så håller jag med Feel! Det låter ju dessutom som du har ett guldläge om hästen inte håller på och reagerar på bortaplan utan sköter sig exemplariskt. Bara att rida för medalj hemma då tills du är nöjd och sen rider du på bortaplan. ;) Eler så skiter du i det och rider på bortaplan direkt, och bygger på det hela den vägen.

du måste helt enkelt göra en bedömning vad som funkar bäst för dig, mentalt.

Men alltså - nu cyklar du-det var ju inte alls det jag skrev. Jag skrev att du kan inte bedöma dig själv som ryttare SEPARAT nu när du sitter på den här hästen. du måste ju utgå från er som ekipage. Rid program på godkänt resultat hemma, om ditt mål är att rida godkänt borta. Det är ett bra utgångsläge.

Om du känner som du gör så håller jag med Feel! Det låter ju dessutom som du har ett guldläge om hästen inte håller på och reagerar på bortaplan utan sköter sig exemplariskt. Bara att rida för medalj hemma då tills du är nöjd och sen rider du på bortaplan. ;) Eler så skiter du i det och rider på bortaplan direkt, och bygger på det hela den vägen.

du måste helt enkelt göra en bedömning vad som funkar bäst för dig, mentalt.

åååh märk oooooord gööör de ;)
Om inte VI som EKIPAGE kan prestera en godkänd ridd vad fasen har VI där o göra då? :angel:

Hästen är en ängel verkligen han reagerar inte för något.. förutom lastbilar och snöslungor :angel: och är en klippa verkligen.. precis vad matte behöver efter sin andra illbatting..

grejen är ju den, att jag vill tävla och jag tycker det är roligt... tills vi får protokollet :p

Kan man inte ta nederlag och dåliga procent ska man nog inte tävla. Det är ju en del av tävlandet.

Jag blir sur över dåliga procent i ca 30 minuter, sen blir jag förbannad på mig själv, åker hem och tränar och tänker att det SKA bli bättre.

ja det är väll klart att det SKA bli bättre.. jag tycker bara inte det går tillräckligt fort...

dessutom är jag väldigt förkyld och kinkig just nu :angel:

det va en jäkla skillnad i ordhantering dock :D
Om du precis debuterat och sen inte tycker det går tillräckligt fort, får du nog gå hem och ta några mentala kurser ang. att hantera det hela, om du ska överleva med hälsan i behåll :)

:)

Debuten med min 05:a bestod till mestadels av bocksprång och en häst som försökte rymma ut från banan varenda gång vi passerade öppningen. Lyckades sitta kvar och få ihop nåt som liknade ett program. Men istället för att gräva ner mig och tycka det var en total katastrof drog jag på ett glatt smile för domaren som då inte kunde hålla sig längre och brast ut i skratt. Blev 51% och en 7:a på sitsen med kommentaren "tur att du har god balans". Skrattar bara åt det och är glad att vi roade domaren åtminstone ;)

Så är det att tävla unghästar och det är bara att ge sig ut igen och vänta på att polletten ska ramla ner :)

kl.

nu har jag kollat lite på resultatlistorna..
de hade delat upp klasserna i privathästar och ridskoleryttare var för sig, och resultatlistan för privatryttarna i LCn (min) ligger inte uppe.
men jag har iaf räknat ut att jag som sämst "kom 5a" av 11 ekipage.
Just nu känns det rätt bra presterat med tanke på att de flesta av ridskolehästarna är iaf utbildade till LA minst och jag känner igen de flesta av ryttarna och det är inte några jätte kassa ryttare!
Så nu känns det inte riktigt lika illa som innan :angel:

Som jag sa har jag gjort bort mig många gånger, och det är ännu värre att behöva utgå på en häst i en regional LA för att den bockar och står på bakbenen mest hela tiden? Det tyckte jag var pinsamt! Jag valde att utgå för att ingen någonsin skulle se procenten (plus att jag var på g att flyga av..)

Var glad att du KUNDE utgå :eek: Jag inledde en höstsäsong med en LA:4 på min tävlingsponny för många år sedan. Tror att det var en lokal tävling och vi borde ha vunnit klassen. Pålle stegrar sig som en tok och jag kan inte få honom att sluta. Fick till slut ut honom från banan med hjälp av en person på var sida om hästen och mig själv tack och lov kvar uppe på. :o

Jag har även hoppat dressyrstaket och andra gymnastiska övningar och en lagkamrat i allsvenskan red omkull i sin första LC:1.

Summa summarum så finns det massor med saker som är mer pinsamma än en ickegodkänd procent på en unghäst. Nästa tävling tycker jag inte att du ska titta på protokollet förrän MINST en vecka senare.

Men vad är det för domare ifall 6 :eek: ryttare har fått under 52%? Minst 63,4% av startfältet klarade ju inte godkänt förutsatt att den som var precis före dig var knappt 8% bättre.

Mvh JV

jag har ju ingen erfarenhet av vad som är hårt bedömning och inte så jag kan ju inte säga så mycket. däremot så såg jag att någon av ryttarna skrivit på FB att hon tyckte dommaren va hård, men hon hade lagt till ett "haha" så jag vet inte om hon skojade eller inte..

men som sagt så kan jag ju kommit bättre också, privatryttarnas resultat låg inte ute, men jag räknade bort en liten 9 årig tjej som red med spö för att hon inte fick fram sin häst utan.. sen kan det ju vart fler bland privatryttarna som fick sämre än mig men det vet jag ju inte.
Så här såg % fördelningen ut mellan ridskoleryttarna
54,7
51,48
51,11
57,40
52,59
50,0

just denna clear round så fick man rosett vid 55% så det var alltså bara en av ridskoleryttarna som fick det. jag vet också att en av privatryttarna i min klass fick det, mer vet jag inte tyvärr.

Vilka låga procent :eek:

Känns som en otroligt hård dommare eller otroligt låga ekipage, men visst var det en lc:1 ni red?

Något får mig verkligen att undra varför alla ligger så lågt, har svårt att tänka mig att alla ridskolehästar/ryttare plus privatisar kan ha så många missar!

Med tanke på hur de ser ut för de nadra tycker jag du ska glömma den här debuten ge det en chans till och se om du akn hitta en mer "rättvis" domare. För det är tjusningen med dressyr, man vet aldrig hur en ny domare kommer vara eller vilka humör de är på. Man får ta nederlagen med en nypa salt och sedan resa sig upp och ta det igen.

Har stöt på tråkiga domare jag med ena helgen red jag för en domare som gav mig 52% i LA:1 då hon inte tyckte om min kroppsform(större ryttare) så hon dömde ner mig. två helger senare red jag en LA:3 på 60,65% mycket mer rättvisst betömdt.

Så låt inte en dressyrdomare trycka ner dig, skaka av dig det och sen påt igen :)

skrev hon det i protokollet, att du blev neddömd pga din kropp? :cool:

japp klart och tydligt, "hade det varit en slankare ryttare hade jag gett detta pogram avsevärt mer poäng."

MEN GUD!?!?!?!? :eek:
Det där kan väll ändå inte någonstans vara okej?
Vad säger ridsportsförbundet om att dommarna dömmer ner för att man inte är slank nog :mad:

Domarutbildaren blev väldigt besviken och skulle på nästa möte ta upp vikten av etik och moral, så nej enligt dem var de inte okej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka