Procent vid debutering / Prestationsångest

Apollo 13

Trådstartare
Jag kämpar med en sjuk prestationsångest! Som bara bara bara kommer från press från mig själv... I helgen red jag och unghästen vår första Clear rounddressyr. LC:1.
Jag har aldrig tävlat inom ridningen förut, däremot har jag tävlad MASSOR inom gymnastik och har rätt bra tävlingsnerver... Hästen som är född 05 har inte tävlat något alls tidigare och jag köpte honom i januari i år.

Vi har haft en lite halv jobbig sommar där han stått i två månader och eg har vi inte hunnit bygga upp muskler och kondition ordentligt så eg är han inte i någon tävlingskondition men en CL hemma var såklart okej.

Inför tävlingen så försökte jag sätta upp ett rel lågt mål som ändå var bättre än programridningen vi red tidigare i våras.
Det var ett enkelt mål att skritta där vi skulle skritta, trava där vi skulle trava och galoppera i rätt galopp där vi skulle galoppera.
Att få rosett (55%) och att bli godkänd "på riktigt" (>60%) kändes då oviktigare.
Det första målet satte jag och precis efter ritten kände jag mig jätte nöjd! Förutom att jag råkade trycka på lite mycket i mellantraven så vi fick ett galoppinslag och red med för långa tyglar... så satte vi allt annat bättre än vi gjorde i våras.

MEN
När jag fått protokollet så kändes det som att någon slog undan fötterna på mig. Allt med att jag känt mig nöjd innan försvann i tomma intet och jag blev jätte besviken. Jag är fortfarande jätte nöjd över min häst som gjorde precis det jag bad om, men jag blir så TRÖTT på att JAG inte kunde ta och presterat bättre!
Visserligen kan jag komma på hundra olika anledningar till varför det skulle vara "okej" för mig att prestera sämre än andra ryttare, men när det väl kommer till kritan så spelar det ingen roll! Jag vill bara för en gångs skull känna mig nöjd över min ridning!!

Men det får mig att bli lite nyfiken på vad som är "normalt" att ha för procent när man debuterar? Eller det kanske inte ens går att säga det? Det jag letar efter är väll helt enkelt att få veta om jag har för höga förväntningar på mig själv eller om jag bara är totalt urusel ^^
Jag blir så otroligt besviken på mina egna prestationer att jag känner att jag inte vill komma ut på de lokala tävlingarna för att få alla mina (urusla) reultat registrerade på häststackarn!!
Jag har en otrolig vinnarskalle och jag blir super frustrerad när jag känner att jag inte kan påverka min ridning positivt i den utsträckning jag vill... Det går ju inte mer än att öva.. men det går inte tillräckligt FORT :angel:
Tyvärr är jag av den åsikten att man deltar för att vinna.. och varför delta om jag bara åker dit och skämmer ut mig själv? :cry:

*svammel svammel*

Sv: Procent vid debutering / Prestationsångest

Därför att man måste träna på att tävla! Oftast spelar det ingen roll hur duktig man är, för det är en helt annan sak att rida program på tävling. Att rida just de vägar som ska vara och göra saker precis på rätt plats. När man sitter hemma kan man ofta lägga en volt eller vänta någon meter med att göra den där övergången. Det är svårt och det tar tid att lära sig att verkligen komma till ridning inne på banan! Så det är bara att ge sig ut och öva, många programridningar och/eller klubbtävlingar osv. Träna på många olika program hemma och var noga med att verkligen göra volter etc. där de ska vara, så att du får in vanan.

Jag kan tyvärr inte komma ihåg vad jag har haft för % vid debut på de olika hästarna. Dock har jag ridit på allt mellan 40%-75%:angel: Vid en nationell tävling fick jag 62% och 63% av två av domarna och 42% av den tredje, på samma ritt!

Man får inte fästa sig allt för mycket vid siffrorna, oftast står det något positivt i kommentarerna eller lite konstruktiv kritik som man kan ta med sig.

Du var nöjd efter ritten, håll fast vid det! Sen är det bara att träna på och ge sig på det igen! Lycka till!:)

Jag var ut med jobbets 4åring för två veckor sedan. Det var tävlings debut både för mej och hästen. Vi red runt en LB:1 på 56,50%. Jag var super nöjd med hästen och hade ungefär samma mål som du för ritten.

Jag har också väldigt mkt prestationångest, men ju mer man tävlar så brukar det ju ge med sig.

Har gjort bort mig ordentligt några ggr med stoiga ston som backar ut från banan, ponny som hoppat ut, hästar som busat/bråkat sig genom hela programmet så att man vart glad att man suttit kvar.:)

För några år sedan så blev jag väldigt ledsen när det gick dåligt, men nu så kan jag ändå se det som "träning" att även om det känns skit så har man ju iaf vart ute och man vet vad man kan jobba med till nästa gång.

Och vad som är viktigast av allt tycker jag är att man efter att man ridit verkligen funderar själv hur det kändes, man kan ju vara jättenöjd och komma sist eller tycka att det gått skit och vinna.

Därför att man måste träna på att tävla! Oftast spelar det ingen roll hur duktig man är, för det är en helt annan sak att rida program på tävling. Att rida just de vägar som ska vara och göra saker precis på rätt plats. När man sitter hemma kan man ofta lägga en volt eller vänta någon meter med att göra den där övergången. Det är svårt och det tar tid att lära sig att verkligen komma till ridning inne på banan! Så det är bara att ge sig ut och öva, många programridningar och/eller klubbtävlingar osv. Träna på många olika program hemma och var noga med att verkligen göra volter etc. där de ska vara, så att du får in vanan.

Jag kan tyvärr inte komma ihåg vad jag har haft för % vid debut på de olika hästarna. Dock har jag ridit på allt mellan 40%-75%:angel: Vid en nationell tävling fick jag 62% och 63% av två av domarna och 42% av den tredje, på samma ritt!

Man får inte fästa sig allt för mycket vid siffrorna, oftast står det något positivt i kommentarerna eller lite konstruktiv kritik som man kan ta med sig.

Du var nöjd efter ritten, håll fast vid det! Sen är det bara att träna på och ge sig på det igen! Lycka till!:)

"Bör" man hålla sig hemma på klubbisar och programridningar tills man har okej poäng? Alltså jag tänker just på att de hänger med häststackarn...
Problemet för oss är att vår klubbs ena ridhus har rasat så vi har ingen framridning när det är höst och vinter och därför är det kalt på tävlingar hemma just nu och det blir sååå himla dyrt att betala medlemsskap i hundra klubbar bara för att kunna åka runt på klubbisar... Men är det något jag ändå bör ta in i beräkningarna?
Hästen är av godare kvalité än matte haha med fin stam o fin kapacitet och just nu känns det som att jag inte riktigt lever upp till hans kapacitet och det är väll lite därför jag inte vill "smutsa ner honom" med dåliga resultat sas... är det skit fånigt eller? Jag kommer ju aldrig sälja honom ändå.. men jag gillar verkligen inte tanken på att min kassa prestation ska följa med honom.. eller att någon ska kunna gå in och söka och få dem uppstaplade en efter en...

Nu var ju inte poängen KATASTROFALA, men JAG hade förväntat mig mer av mig själv och det är så jävla pinsamt men jag är så otroligt trött på folk som dömmer och snackar skit och som gottar sig i andras dåliga poäng och "misslyckanden"..

Jag har också väldigt mkt prestationångest, men ju mer man tävlar så brukar det ju ge med sig.

Har gjort bort mig ordentligt några ggr med stoiga ston som backar ut från banan, ponny som hoppat ut, hästar som busat/bråkat sig genom hela programmet så att man vart glad att man suttit kvar.:)

För några år sedan så blev jag väldigt ledsen när det gick dåligt, men nu så kan jag ändå se det som "träning" att även om det känns skit så har man ju iaf vart ute och man vet vad man kan jobba med till nästa gång.

Och vad som är viktigast av allt tycker jag är att man efter att man ridit verkligen funderar själv hur det kändes, man kan ju vara jättenöjd och komma sist eller tycka att det gått skit och vinna.

Men det där är ju skillnad. Om man har en häst som beter sig illa så är det ju inte så lätt.. men min häst sköter sig exemplariskt och det enda våra låga poäng handlar om är bristerna i min ridning... ja såklart påverkar det ju att han inte är stark nog och kan inte balansera upp sig i övergångarna.. men det bottnar ju också i bristerna i min ridning....

Känner igen mig till fullo! Sitter på en egenutbildad fd travare, som kan gå superfint i dressyren, men har mycket mentalt bagage... Var ute på våran första träningstävling i dressyr i juni, trodde att hästen skulle bli hysterisk (aldrig sett dressyrstaket eller liknande och inte varit på särskilt många tävlingar överhuvudtaget) så målet var som ditt, att rida gångarterna, hoppas på vettig galopp och se det som mental träning. Hästen skötte sig superbra! Stencool, tittade inte ens på staketet utan betedde sig som om han var värsta erfarna dressyrhästen :love: Jag däremot... red två klasser (LC:2 och LB:0) och jag tog inte EN ENDA halvhalt sammanlagt!!! :eek: Satt förstenad av skräck och åkte runt på min stackars oförstående och otroligt schyssta häst. Övergångarna blev av förklarliga skäl inte vackra... :crazy:
og oss runt på ca 52% i LC:2 och 55% i LB. Trots att mina mål innan var uppfyllda med råge, hästen hade ju skött sig superbra och alla gångarter togs på ca rätt ställe, så var jag fruktansvärt missnöjd med min prestation- man höjer helt enkelt kraven under tiden!
Deltog i en till träningstävling nu i augusti, trots bristande dressyrträning under sommaren och problem med galoppen. Nu lyckades jag iaf göra ca 1/3 av de halvhalter jag borde gjort och red mer igenom programmet, vilket gav utdelning i 59,65% (otroligt frustrerande!!!). Är naturligtvis inte nöjd, trots att målet bara var att slå tidigare resultat och att jag skulle rida på banan och var supernöjd direkt efter, jag ville ju ha godkänt poäng! Särskilt eftersom poängen drogs ner hårt av en 2:a och en 4:a på två ställen där jag tappade takt och halvhalter totalt.
Så ja, det är fullständigt normalt att höja kraven efter hand "under tävlingen", men det är bara att fortsätta öva så man gör sin häst rättvisa! Själv ska jag troligen ut på min första lokala nu i vinter, för att det är enda tävlingstillfället som ges, så jag tycker helt klart du kan ge dig ut på lokala med, det är ju inte VM precis ;) Vi får helt enkelt rida och träna oss själva på tävlingar tills vi gör våra hästar rättvisa!
Lycka till!

(klickbar)

Du måste absolut inte hålla dig på klubbtävlingar! Det är väl mer så att det känns lättare för ryttaren om det "bara" är på klubben. Jag tycker absolut att du kan ge dig ut på "riktiga" tävlingar med, och just se det som träning! Att en häst har sämre resultat som unghäst är nog ingen som bryr sig så mycket om. Alla behöver vi vänja oss vid tävlingsmomentet och samla rutin!

Man får åka till tävlingen med inställningen att det är bara träning och jag ska vara nöjd om vi har rätt gångart och lägger volten på hyffsat rätt plats. Jag har också varit med om att jag har ändrat min målsättning och då ofta försökt att rida mer, visa mer och töja gränserna mer än vad som är möjligt för tillfället. Då brukar det oftast gå åt skogen.... Men man lär sig efterhand, förhoppningsvis;) Så strunta i vad folk tänker och vad domarna tycker. Fokusera på att det är du och din häst som ska klara det tillsamans!

men alltså... det suger verkligen att det ens ska ligga dåliga resultat bakom honom även om han är unghäst med tanke på att det bara och endast handlar om min ridning. skulle folk i framtiden se de låga resultaten och "förlåta" för att han är unghäst så är det käpprätt åt helvete för HAN skulle kunna utklassa varenda kotte på tävlingarna om han bara hade en matte som bad honom på rätt sätt.

Men.. vad är egentligen "okej poäng" och när borde man börja fundera på om man ska hålla sig på träningsbanan ett tag till sas? Jag tror inte riktigt att jag placerar oss i den senare kategorin riktigt men jag vet inte om jag har helt skeva mål... och andra sidan har jag väll inte det eftersom hästaponnin skulle klarat det... alltså fi fan va besviken jag blir på mig själv.. jag hade så gärna velat he honom en fin liten rosett! :( Haha jag drar bara ner han i skiten istället :D

Ang skitsnackare så är det lättare sagt än gjort att skita i att det rider runt en liten skitunge som låst ihop sin lilla ponny med tving som sedan stannar i mitten på banan och kollar snett på när man rider... Jag VET ju att jag pallar med att rida min häst bättre än vad den lilla snorungen någonsin gjort såklart men jag blir bara så trött på mentaliteten att föräldrarna inte sätter mer vett i ungarna än att de sedan ska ens våga sitta och kolla snett på andra ryttare i ridhuset!? Jaaa jag kanske är lika barnslig som lillungen som ens stör mig på det men det är sådana där ungar som blir ännu värre när de blir i tonåren och upp runt 20 som jag riktigt kräks på när de snikigt ska ta på tal att "jaaahaaa rider du klassen UUNDEEEER MIIIG" fast att de mycket väl visste det eftersom det endast startade 5 pers per klass och hon kan knappast missat att jag inte stod med på någon av hennes startlistor.... det är sånt som gör att det blir så himla mycket tråkigare..

En tanke som slog mig bara. Jag kanske är lite efter, men inte sparas väl alla resultat "på hästen"? Hur menar du? Är det något som ändrats? (har varit borta från tävlingsbanorna ett tag..)
Det jag vet(som kanske ändrats då?) är att vinst-plac på lokal tävling visas om man söker på häst/ryttare, från regional tävling och uppåt visas alla starter.
Om du då ger dig ut på lokala tävlingar sparas ju inga "dåliga" resultat som du är orolig för?
Eller menar du att du inte vill finnas med på resultatlistor öht. sas? För då kan ju även klubbtävlingar hamna på nätet..det gör/gjorde då min klubb iaf när det var klubbtävling.

Tyvärr finns det rätt mycket dålig attityd från ryttare/föräldrar etc. Det är tråkigt men nog inget som kommer att ändras. Du får tänka att de kommer få en knäpp på näsan sen när ni har fått lite mer rutin och kommer klättra i klasserna, medans de fortfarande sitter där i LC-LB eftersom de är "så bra" och vet bäst:devil:

Man måste ju börja någonstans! Om det känns bättre att bara rida mindre tävlingar där resultaten inte kommer synas på samma sätt, så gör det:) Det är ju varken ditt eller hans fel att ni inte har vanan inne. Man måste rida mycket program för att lära sig konsten (som det faktiskt är) att kunna visa upp hästen från sin bästa sida. Jag har under många år blivit "tvingad" att jogga fram hästen och sedan rida ett program, även om det känns skitdåligt! Det är otroligt nyttigt (och idag tackar jag min hästägare som tvingade mig till det, även om jag inte gillade det då:angel:) Det är sällan som allt känns lika bra på tävling som på träning men det gäller att kunna komma till ridning även under sämre förhållanden. Prata med din tränare, eller bara någon kompis som kan stå med vid banan hemma. Rid fram hästen lite grann, (trimma inte tills det känns perfekt!) och rid sedan igenom olika program. Det är bra att ha någon på marken så man inte fuskar:angel:

Okej poäng är svårt att säga, ibland får man vara nöjd om man får 50% ibland är jag inte alls nöjd även om jag får 65%. Över 50% tycker jag ändå inte att man behöver skämmas över när man är ny på banan.

Sen vill man ju såklart att ens små bebisar ska få rosett, men det kommer många chanser!:D

Det beror på så extremt mycket! Det går inte att säga vad som är "normalt".

Min ponny och jag kastade oss ut i en LA:1, när jag hade ägt henne i en tre månader kanske och lyckades skrapa hem 65% och en tredjeplacering. :)
Men jag bryr mig väldigt sällan om procenten, utan jag bryr mig mycket mer om känslan!

Jag tävlar visseligen inte dressyr utan islandshäst. Jag har haft ungefär samma problem, jag vill verkligen vinna, gör jag inte det så blev jag besviken förut -även om vi hade gjort en riktigt bra ritt.

Men sen jag började dra ner mina mål så har det gått mycket bättre. Ex. jag har varit otroligt nervös när jag ska tävla enbart för att jag vill vinna -det är det ända jag tänkte på. Men för ett tag sen så satte jag upp målet att vi skulle ta oss runt med rätt gångart + tempo & sen att jag skulle vara avslappnad och bara ta tävlingen som en träning. pga. mina låga mål så blev jag avspänd och det slutade med att vi vann hela skiten!

Försök att sätta lägre mål, kom ner på jorden. Det är bara att inse att ni inte tävlat förut och att hästen inte är speciellt gammal. Ta dig en funderare på vad du har för slut mål (ex. SM inom 10år, eller få 70% med den hästen).. sen fundera på hur du ska ta dig dit. Alla behöver komma igenom sitt debut år, nästan alla går det lite halv taskigt för de första tävlingarna och med en unghäst och det är okej! man måste få lite rutin först och främst på tävlandet. Med varje ny häst så blir det en ny start. Har hästen aldrig tävlat förut så måste man komma ihåg det och strunta i alla rosetter och först försöka få rutin.

Med mina unghästar brukar jag ha som mål första året:
1. Ha hästen kvar på banan hela tiden (ingen som hoppar över staket)
2. Ha rätt gångart vid rätt tillfälle
3. Jag ska vara avslappnad
4. Hästen ska lyssna på mig, någorlunda. Jag ska kunna styra, starta & bromsa
5. Känna mig nöjd efter ritten & jag själv ska vara avslappnad & rida lika bra som hemma

Men alltså... Ta en Toy :cool:

seriöst: du kan inte låta en liten unge påverka dig, isåfall får du grava framtida problem som tävlingsryttare om du ska bli nedtryckt i skorna av att inte alla gillar er, för det kommer nämligen aldrig hända att alla gör, eller att ingen har åsikter, synpunkter, jävelskap, avundsjuka eller vad det nu vara månde - ÅSIKTER. :grin:

Jag tycker du tänker helt fel när du hakar upp dig på "vad hästen egentligen kan" osv osv. Ni är ett ekipage. Ni presterar det ni presterar - för ni är beroende av varandra, så vare sig det är du eller hästen osv, så detta är vad ni presterar just nu, och det får man liksom lära sig, och sen jobba utifrån det och framför allt bara tävla mot sig själv, ha personliga mål. Du kan ju inte styra alla andras dagsform eller ekipage harmoni eller läge den dagen, eller hur? ;) allt spelar ju in när det gäller hur man ligger i förhållande till både sig själv och andra ekipage.
Det finns inga resultat som kommer ligga på fil poäng mässigt och förfölja din femåring för att den inte gick på godkända procent sina första tävlingar, jag lovar.

Personligen så har jag ju äldre jag blivit, fått högre krav på mitt och hästens prestation/resultat. Jag vill rida på godkända poäng, minimum! Det gör att jag också tenderar att stanna hemma och fila längre än de flesta andra, vilket är en nackdel det också, även om det till viss del finns en liten logik i det hela, dvs jag tycker inte man ska ge sig ut på tävlingsbanan om man inte kan rida ett godkänt program hemma osv.

Med en riktigt grön unghäst som aldrig sett dressyr staket eller varit utanför gårdsplan blir det givetvis en annan sak, då får man lägga ner ribban så som många beskrivit och inte förvänta sig så mycket även om den går galant hemma.

men summa summarum: jag tycker nog att du gör det väldigt mycket värre för dig själv genom att bry dig så mycket om vad andra tycker. Skit i det och lägg den energin på att RIDA istället. ;)

Jag vet inte vad som är normalt när man debuterar. Det beror väl på hur duktig man är som ryttare. Hedwig red jag första tävlingen på när hon var fem. Dundrade runt på bogarna med några trevliga inslag av kosparkar mot skänkeln...tror vi fick 54 % i LB1.

Vi har sen ett ganska brett spann på resultat från 52% :angel: till närmare 70%.

Jag gjorde tävlingsdebuten med min 05:a nu i sommar. Första tävlingen blev det 67% i LB:1 och till nästa gång blev det 52% i LB:1.. Alltså ett dyk med 15% ><
Var inte strålande glad efter den andra starten kan jag säga, men sen när man funderar igenom saken lite så är det ju faktiskt en unghäst man sitter på och vi är ute för att lära oss. Shit happens, även om det suger just då.
Den gången det gick bra för oss var hon sjövild och for runt på två ben fram till att det var dags att gå in på banan, och den dåliga gången var hon lugnare men troligen var det "falskt lugn" -snarare att hon var så spänd att hon inte kom på nåt bättre än att gå dit jag sa, hon gjorde alla grejer -men inte bra.

Bara att träna på och komma igen :) Men om det ska gå bättre så känns det som att man måste ut på fler tävlingar -för det är ju inte hemmaridningen som man behöver öva på utan att rida som hemma, fast borta ;)

men alltså... det suger verkligen att det ens ska ligga dåliga resultat bakom honom även om han är unghäst med tanke på att det bara och endast handlar om min ridning. skulle folk i framtiden se de låga resultaten och "förlåta" för att han är unghäst så är det käpprätt åt helvete för HAN skulle kunna utklassa varenda kotte på tävlingarna om han bara hade en matte som bad honom på rätt sätt.

Har du planer på att sälja hästen inom en snar framtid?

Vad som är "normalt" att debutera med för procent är ju omöjligt att säga, det beror helt på häst, utbildning, ryttaren och ryttarens tävlingsvana (det gör enormt skillnad). Du måste bestämma dig inför varje tävling vad du har för mål, vad du ska förbättra och vad du är nöjd med att du klarar av på banan.

Har du planer på att sälja hästen inom en snar framtid?

Vad som är "normalt" att debutera med för procent är ju omöjligt att säga, det beror helt på häst, utbildning, ryttaren och ryttarens tävlingsvana (det gör enormt skillnad). Du måste bestämma dig inför varje tävling vad du har för mål, vad du ska förbättra och vad du är nöjd med att du klarar av på banan.

haha näää jag ska aldrig sälja honom :angel::love:
det är mest bara det att jag kanske hakat upp mig på att jag inte vill svärta ner honom ändå:angel:

Men alltså... Ta en Toy :cool:

Hahaha! I love you! Du e så skön! :D :love:

Men det som gör att jag tvekar är väll just att jag håller med lite i det du säger själv. Vad har jag där att göra om jag inte ens kan rida ett godkänt program?
För mig känns det som att man som ryttare iaf minst borde kunna prestera ett godkänt program och att jag mest tar upp andras tid om jag åker dit och inte ens kan prestera det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka