Procent för att debutera

Whirlie

Trådstartare
Vad ska man sikta på för procent när man debuterar på en dressyrtävling? Jag är nämligen fullt övertygad om att jag kommer rida betydligt sämre på tävling än hemma. Jag tänkte satsa på en LB till hösten men vet inte om jag "törs". Ska man träna tills man rider perfekt och kommer upp i 60-70 procent, eller räcker det att komma upp i knappt 60? Strax över 50? Vilka krav skulle ni ha på er själva/hade ni innan ni startar/-de er första dressyrtävling?

Sv: Procent för att debutera

Om varken man själv eller hästen har tävlat innan så får man se de första tävlingarna som lektioner i just konsten att tävla. Procenten är mindre viktig. Man ska ju själv lära sig att lägga upp en tävlingsdag, och så ska hästen vänja sig vid tävlingsplatser. Det kan mycket väl hända att hästen får "soppatorsk" när den kommer in på banan - eller att den får spunk. Det är rätt normalt att man ligger runt 50% de första tävlingarna.

Det är väl helt upp till var och en, men jag tror att man ska träna så mycket så att man känner sig säker på sig själv och hästen innan man beger sig ut, annars är det stor risk att det blir en dålig erfarenhet.

Jag tänker satsa på att rida ett par programridningar över 60% (='godkänt') innan jag beger mig ut på tävling.

Kolla på klubbarna runt omkring om de har programridningar också så kan man få komma ut och öva på att vara på bortaplan också, ställ fram dressyrstaket på hemmaplat etc...

Lycka till!

jag har inte brytt mig så mkt, har bara gett mig ut o startat.
om inte annat för o ge hästarna miljöträning och rutin.
tog ut min travare på skoj sist och vi har inte tränat så mkt.
vi red på 65%. Och fick dagens högsta procent.

och hur vet man att man rider på tex 70% hemma?
behöver inte alls va så när man komme rut på tävling.
jag trodde inte alls ja skulle ridit godkänt me min travare.
(bara vart i seriösare ridträning i ca ½ år)
och på 3 starter har vi ridit på 61 (red fel väg), 63 % och 65%.

hemma hade jag nog tippat på kring 55%.

svea skrev:
Om varken man själv eller hästen har tävlat innan så får man se de första tävlingarna som lektioner i just konsten att tävla. Procenten är mindre viktig. Man ska ju själv lära sig att lägga upp en tävlingsdag, och så ska hästen vänja sig vid tävlingsplatser. Det kan mycket väl hända att hästen får "soppatorsk" när den kommer in på banan - eller att den får spunk. Det är rätt normalt att man ligger runt 50% de första tävlingarna.

:bow: :bow: :bow:

Det är precis så här det är!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 563
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka