Probolja och -shampo mot exem

ponnymother

Trådstartare
Är det någon som testat "prob" eller "proab" olja och shampo mot exem? Har inte hittat det i någon länk, bara linfröolja och exemtäcken. Har en liten bponny med exem och man gör ju allt för att de ska ha det bra.
 
Sv: Probolja och -shampo mot exem

Jag använder det till min islandshäst med exem och det är det medlet som har fungerat bäst hittills!
Säljs av ett företag som heter ekholm nordic eller nåt liknande.
 
Sv: Probolja och -shampo mot exem

Jag köpte det i år för att testa, men det fungerar tyvärr inte på min häst. Men jag har en kompis på vars häst det fungerar jättebra.
Tyvärr är det bara att testa en sak i taget om man har en häst med exem, det som hjälper på en hjälper inte på en annan o.s.v.
Lycka till! /Anna
 
Sv: Probolja och -shampo mot exem

Hittills så är det väl som så att just täcke och linfrö-olja mera eller mindre är dokumenterat som fungerande. Om Linfrön finns många länkar vidare i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=668143

Övriga medikamenter verkar fungera väldigt individuellt; men så är det förmodligen också skillnad på hur hästarna sköts och fodras så vad som kommer varifrån kan väl vara svårt att utröna över ett forum.

Probimin eller annan probiotika har också verkat fungera för en del, men det är väl också subjektivt. Sök under foder så finner du flera trådar.
 
Sv: Probolja och -shampo mot exem

Min kallblodstravare brukar ha klåda i man och svans under våren och sommaren, så jag testade PROB förra sommaren. Jag schamponerade hela hästen totalt tre gånger, och använde olja i man och svans. Hon fick lindring nästan omedelbart.
Nu använder jag lite PROB-olja lite då och då, när jag ser att hon kliat svansen. Efter två dagar har hon slutat klia sig.

Immer
 
Sv: Probolja och -shampo mot exem

Det är väldigt varierat vad som hjälper. Ibland räcker det att bara tvätta med vanligt schampo, mjällschampo eller Lactacyd. Billigt. Prova det först.

Eksemtäcke bör man ha som skyddar hästen.

Jag har provat lite av varje under väl 10 år. Nu är det Probimin, linfröolja men det verkar inte ge något större resultat just nu, men sommaren återstår ju. Det bästa för min häst har varit just MJ:s djursalva, den håller mankammen mjuk, läker sår och har än så länge varit det bästa medlet för att skona hästen förutom bra mat och täcke samt installning då.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 787
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp