Sv: Problemsto
Nja det där är mer vi människor som tänker så.. en häst vet inte att det är just du som är ägaren.. det kan ju likaväl vara stallägaren som varje dag tar in och ut hästen och ger den mat..
En häst fiinner nog faktiskt mer trygghet i en stallägare på de viset än ägaren som kommer och rider 1 time om dagen..
har man sedan en medryttare på hästen som många har som har hästen 3 dagar i veckan så vill jag kunan lova att hästen inte har en aning omvem som äger den
Alla uthyrningshästarna som har typ 2-4 hem årligen är lugna och trygga....
så för mig är detta ingen anledning till hennes beteende...
För mig är det om hon är kollad av vet enbart en olat... hur har du gjort när hon dumamr sig?? vinner hon och ni rider hem? hoppar du av?
Det räcker med att hon får vinna en gång så har man ett helvete månader framöver..
Ston är också mer "lynniga" och är mer personliga så att säga...
Och det räcker med att amn är liiite nervös/rädd för att hästen skall känna detta och blir då ännu värre.
Du vet ju inte hur hon har hållt på med förraägarna.. kanske är detta något honkommit på för hon vet att de flesta ryttarna har hoppat av och gått tillbaks tillstallet stoppat in henne i boxenoch gett lite hö och mat? Belönat hennes beteende..
Har hon då i år blivit belönad med denna dumhet så kommer du nu och säger att nä så här får du inte göra så är det faktiskt helt naturligt att hästen visar långfingret för tillfälle.Och du får ut för att folk inte har kunnat uppfostrat henne...
Så mitt råd är att där hon är som jobbigast det är där du rider enbart för att träna bort detta låt henne inte vinan och rid ALDRIG om du har en rid att passa..För de kan ta många timmar att få henne att ge sig..En häst jag red dummade sig 5 timmar han vägrade gå och jag gav mig inte jag ger mig aldirg de får ta dagar omde så behövs!
efter 5 timmar gick han och jag klappade om han och red ut en sväng för att sedan vända hem..
Var envis envis och rättvis och belöna bra beteende=)