Problemsto

Sv: Problemsto

KL.
När jag fick upp Dalla till Dalarna så höll jag mig på ridbanan från september till december.
Enda gången hon arbetades utanför ridbanan var när jag stod på marken ..

Så låt bli att rida ut innan du kan få ordentligt med hjälp och jag hade valt att kolla upp hästen med veterinär så att inte "lynnigheten" har med smärta att göra.

En häst tappar inte alla muskler och all kondition av en månads hagvila. en del, men inte allt.

Jag tycker du ska vara extra försiktig och hålla dig på banan de här sista veckorna innan skolan. Det är så :devil: retligt om något händer så du får hoppa på kryckor hela höstterminen, eller att hästen skadar sig så du inte kan ta med henne.

Det kan ligga en del i att du är "för snäll" när du rider ut. De islandshästar jag träffat har varit hårda i psyket oavsett om de varit hetsiga eller slöa. Sen är det ju ett sto...de har egna åsikter på ett helt annat vis än hingstar och valacker!

Du och pållan behöver helt klart hjälp av en tränare, och det kommer ni att få på skolan. Du får ge dig till tåls tills dess, även om det känns som en evighet.

Fast grejen är den att hon är hur lydig som helst när jag hoppar av och leder henne, och hon ser det som att hon har vunnit om jag hoppar av.:(
Kul att det funkade på din häst och tack!:)

Jag har försökt med det också, men hon hetsar sig upp ännu mer eftersom hon inte får någon reaktion. Prövade det förra gången och jag trillade av två gånger eftersom hon snubblade åt sidan.:(
När jag sitter upp och ska rida iväg känns det som att jag kan lita på henne eftersom hon är så duktig, sen byter hon humör helt tvärt.

Okej, så Dalla blev inte less på banan även fast du bara red där? Hur varierade du ridningen där då? Det blir lätt samma sak när jag rider på banan, har du några tips på att variera ridningen med?

Hon är kollad av vet., men inte så ordentligt. Men jag tycker att hon borde vara lika lynnig på ridbanan om hon hade ont? Det är ju faktiskt där jag ställer krav. Hon tvekar inte en sekund på att göra som jag säger på banan.

Oj, vad man blir less. Sa till henne att det är tur för henne att hon är så söt.:p

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag rider nog inte ut henne på ett tag. Jag går ut och tömkör henne istället.:) Brukar vara ute och springa med henne också, ha tyglarna som att jag rider, det funkar jättebra.
Vem vet, om hon får vila lite från uteritterna kanske hon glömmer bort att hon brukar bråka? Man kan ju alltid hoppas!:)

Tömkörde stoet idag efter vägen hon brukar krångla mest på. Det började med att hon stegrade och försökte sticka hem (precis som när man rider). Höll på bråka med henne i säkert en halvtimme innan hon plötsligt ger sig och skrittar lungt fram åt det håller jag ville och frustar! Skrittade några meter sedan vände jag hem, och hon fick givetvis massvis med beröm!:)
Det kändes som att jag lyckades idag, att hon gav upp och var nöjd med det gjorde min dag. Jag ska börja tömköra regelbundet (istället för att rida ut), tror det hjälper henne att se att jag bestämmer och att det inte löns att bråka, bara jobbigt för henne. Dessutom tar jag ju ingen skada av det eftersom jag är på marken! Hjälper nog ridningen tror jag.:laugh:

Har facktist ett liknande sto! Jätte trevlig på marken och att rida på banan men blir som en raket när man kommer ut hon går över stock och sten inget stoppar henne. Har börjat med att bara skritta henne ute nu för att lägga in ett antal halter under rundans gång för att känna att det är jag som har kontrollen när vi skrittar & ska stanna så får jag se längre fram hur det går:confused:

Ha ha...tack "gubbtjyv" för att det finns fler som ger sig fan på att det ska gå...och som har tåååålamod:bow::bow:...
Jag "såg" dig sitta i kärran med kaffet o boken...tänk att fått göra dig sällskap och se ögonblicket när stållepålle traskar in.

Ishest...kämpa på och ha tåååålamod, och var rädd om dig.

Nja det där är mer vi människor som tänker så.. en häst vet inte att det är just du som är ägaren.. det kan ju likaväl vara stallägaren som varje dag tar in och ut hästen och ger den mat..

En häst fiinner nog faktiskt mer trygghet i en stallägare på de viset än ägaren som kommer och rider 1 time om dagen..
har man sedan en medryttare på hästen som många har som har hästen 3 dagar i veckan så vill jag kunan lova att hästen inte har en aning omvem som äger den;)

Alla uthyrningshästarna som har typ 2-4 hem årligen är lugna och trygga....
så för mig är detta ingen anledning till hennes beteende...

För mig är det om hon är kollad av vet enbart en olat... hur har du gjort när hon dumamr sig?? vinner hon och ni rider hem? hoppar du av?

Det räcker med att hon får vinna en gång så har man ett helvete månader framöver..
Ston är också mer "lynniga" och är mer personliga så att säga...

Och det räcker med att amn är liiite nervös/rädd för att hästen skall känna detta och blir då ännu värre.

Du vet ju inte hur hon har hållt på med förraägarna.. kanske är detta något honkommit på för hon vet att de flesta ryttarna har hoppat av och gått tillbaks tillstallet stoppat in henne i boxenoch gett lite hö och mat? Belönat hennes beteende..

Har hon då i år blivit belönad med denna dumhet så kommer du nu och säger att nä så här får du inte göra så är det faktiskt helt naturligt att hästen visar långfingret för tillfälle.Och du får ut för att folk inte har kunnat uppfostrat henne...

Så mitt råd är att där hon är som jobbigast det är där du rider enbart för att träna bort detta låt henne inte vinan och rid ALDRIG om du har en rid att passa..För de kan ta många timmar att få henne att ge sig..En häst jag red dummade sig 5 timmar han vägrade gå och jag gav mig inte jag ger mig aldirg de får ta dagar omde så behövs!
efter 5 timmar gick han och jag klappade om han och red ut en sväng för att sedan vända hem..

Var envis envis och rättvis och belöna bra beteende=)

*Knapplån*
Det sägs att det finns vissa gener som avlats fram i den värsta delen av island. Där man behövde hästar som tog sig fram överallt och utan problem kastade sig ner i älvar och utför stup och som outtröttligt kunde springa mil efter mil. Såna här gener kan man inet ändra på.
De är avlade för att vara pansarvagnar.
Jag hade en sån en gång. Den sålde jag till en tjej på Österlen som vägde typ 110 kg och hade enorma marker att rida på. Där gick det hru bra som helst för den hästen. 110 kg bråkar man inet så mkt med och fria marker utan fara att SPRINGA på. I min civiliserade del av Skåne (motrorvägar etc) fanns det ingen möjlighet att ha en sån häst.

Är din häst dessutom 9 år så hade jag sålt den till nån som behöver en pansarvagn, man ändrar inet på en nioåring, speciellt inet på ett sto.
Man kan säga att din häst rä understimulerad, den vill ha/behöver/måste ha uppgifter som stimulerar den mentalt men det är svårt att tillfredsställa såna behov.
Sälj den till nån som vill ha en sån häst, det brukar bli trevligare i längden.

Bara en tanke.. kan det vara så att den här smarta, trygga hästen med mycket motor tycker det är TRIST som du rider henne i skogen?
Hur blir det om du rider på samma sätt som på banan? Kontroll på varje steg, ställer krav och ber om svåra övningar?
Om det inte är för att hon blir rädd som hon beter sig sådär, så kan jag bara tro att hon försöker "roa sig" :crazy:

Hästar är ju olika, vissa verkar önska sig micromanagement varje steg, medan andra dör om de inte får vara fria och slappa :p

Fast jag har ju sagt mina åsikter.
Detta problem med stegringarna började när hon var sur och trött en gång, så skulle jag skritta av henne. Då reste hon sig mot ett stup en gång, och då blev jag rädd och hoppade av. Det var nog så hon lärde sig en effektiv metod mot att bli av med sin ryttare.
Tömkörde henne igår igen, det gick bättre, fast hon bråkade en stund i början. Efter jag hade bråkat med henne var hon hur duktig som helst hela vägen!:bow: Kunde trava bakom henne både på dit- och hemvägen.
Jag tror man behöver knäcka den där nöten från ryggen också. Bråka en stund så att man vinner. Men det som är svårt är ju att det kan vara farligt.

Det låter väldig mycket som att stoet är en "pansarhäst" då. Vet inte om hennes stam är från den delen, eller om det har blivit så om hon har blivit trädgårdsuppfödd. Det skulle ju vara en lätt lösning på problemet, bara sälja henne vidare. Men på något sätt är jag väldigt fast vid den där hästen eftersom vi har gått igenom så mycket tillsammans. Som sagt, skulle stegringarna upphöra lite grann skulle hon vara jättebra.
Jag är intresserad av att tävla också, och jag vet att stoet skulle bli en bra tävlingshäst. Om jag skulle sälja henne, skulle jag inte få nog pengar för att kunna köpa en ny tävlingshäst, pga hennes olater. Jag vill verkligen ha kvar det här stoet, även om det kommer kosta lite tålamod! :)

Så kan det vara. När jag rider henne på bana och t ex gör en skänkelvikning brukar hon frusta. Det ska jag pröva att göra, men inte nu, är rädd att jag skadar mig då. Det får bli på skolan.:)

Tömkörde stoet idag efter vägen hon brukar krångla mest på. Det började med att hon stegrade och försökte sticka hem (precis som när man rider). Höll på bråka med henne i säkert en halvtimme innan hon plötsligt ger sig och skrittar lungt fram åt det håller jag ville och frustar! Skrittade några meter sedan vände jag hem, och hon fick givetvis massvis med beröm!:)
Det kändes som att jag lyckades idag, att hon gav upp och var nöjd med då marken! Hjälper nog ridningen tror jag.:laugh:

Alltså en halvtimme stående på samma ställe är ändå något du får räkna med när du karakteriserar det som en problemhäst. Min jättesnälla valack har jag tömkört meden del pga skada , han stod jag 2,5 timme en gång innan han gav sig och vi kunde som du gå 20 - 30 meter och sedan ge upp. Orsaken att han bråkade var mitt från början för jag gjorde bort mig ( skulle samla honom och misslyckades , klant-jag ) Sedan bråkade han en hel del ibland när vi töm-körde. När man töm-kör så känner sig hästar som är vana natt bli ridna lite friare så då kan de testa lite.

Hästar som stegrar sig är farliga för du kan bli riktigt skadad om du får hästen över dig. Det låter inte bra att slänga sig utför stup heller.

Du ska ju snart få hjälp på din skola. rid inte ut. Rid där du har koll på hästen och känner dig säker, dvs på banan eller tömkör när du iallafall inte kan få hästen över dig. Låt inte hästen vinna, du måste alltid vinna och akta dig för hovarna om hon sparkar när du tömkör. Du kanske ska ha hjälm när du tömkör. Låt hästen vila när du inte är hemma så ingen gör något som du inte vet om. Var väldigt försiktig med dina händer både i tömkörningen och ridningen. Häng inte i munnen utan håll i sadel eller manen om du är obalanserad och i tömkörningen tänk på att öva upp din hand-känsla, kontakt men absolut inte hård i handen. I tömkörningen kan det vara bättre att hon får gå friare om du är osäker. Tänk på att en töm förstärker din handstyrka så att om du är mycket hård i handen i tömkörningen så är du mycket stark i din hand om du har en lång, lång töm som vapen mot hästen.

Tänk på handen även på banan. Ta hjälp på skolan och en halvtimme bråk tycker jag är ganska måttligt ändå, men stegringen är en ful,farlig ovana

Det låter väldig mycket som att stoet är en "pansarhäst" då. Vet inte om hennes stam är från den delen, eller om det har blivit så om hon har blivit trädgårdsuppfödd. Det skulle ju vara en lätt lösning på problemet, bara sälja henne vidare. Men på något sätt är jag väldigt fast vid den där hästen eftersom vi har gått igenom så mycket tillsammans. Som sagt, skulle stegringarna upphöra lite grann skulle hon vara jättebra.
Jag är intresserad av att tävla också, och jag vet att stoet skulle bli en bra tävlingshäst. Om jag skulle sälja henne, skulle jag inte få nog pengar för att kunna köpa en ny tävlingshäst, pga hennes olater. Jag vill verkligen ha kvar det här stoet, även om det kommer kosta lite tålamod! :)

Du är ung, du får snart hjälp på skolan. Tänk som om du skulle från början med henne. Ta det lugnt och låt henne stå lite när du är inte hemma även om det skulle bli tre månader, den kondition och muskelstyrka som du förlorar tar du snart igen när ni fungerar igen och du får hjälp på skolan. Precis som du skrev tålamod....

Hon är väldigt mjuk i munnen när hon är lydig. Har varit noga med att träna henne så att hon ska släppa i form och slappna av utan att behöva gå på korta tyglar (det har också varit en lång väg, men det gick an).:) När hon bråkar försöker jag vara mjuk och använda hjärnan istället för mina muskler i den mån det går. Samtidigt är jag väldigt bestämd, och jag accepterar inte att hon stegrar och hoppar in i skogen. När hon går fram och gör som jag vill tänker jag på att berömma henne ofta och mycket. Detta har funkat ganska bra hittills!:) Har alltid hjälm när jag tömkör henne.:laugh:
Man får försöka se det positiva i denna situation, och det är att jag lär mig mycket. När "hennes problem" är borta, har jag nog säkert mycket lärdom med i bagaget.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 749
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka