Problemsto

Sv: Problemsto

Hej, jag hade en ponny som också gjorde typ så fast hon stegrade aldrig men när vi var ute och red i skogen, på banan var hon hur fin som helst. men i alla fall en gång så hade jag precis galopperat och det hade gått ganska bra jag och min kompis skulle skritta hästarna i en svär sväng och en brant nedförsbacke men det ville inte min ponny hon började bocka som en toke nerförbacken och vägrade stanna jag satt på halsen och vi var hur nära som hälst på att gå omkull och det gjorde vi i slutet men hon bara ställde sig upp och typ fortsatte bråka och vägrade gå så hon backade ända upp för backen(!!!!) sen sprang hon ner igen fast bockde inte. men jag ramlade av för hon tvärstannade i en snävsväng.. så fick jag leda henne till baka till stallet. Efter det började jag inte rida i skogen utan red ett hårt pass på plan så hästen var trött sen skrittade jag i skogen korta stunder 5-10 minuter, och om hon gjorde något då tex springa iväg och bocka så lättade jag tyglarna och drev för att jag var värld, hon blev jätte förvånad så hon stannade för jag bröt henne mönster... nu är det bättre men det för aldrig bli tråkigt!!
Långt och konstigt inlägg, men lycka till med din iaf!!! tappa aldrig glöden.

Den handlar om en kvinnas resa och funderingar på om det är nödvändigt med hierarki när man umgås med hästar. Den väcker många intressanta frågor och har hjälpt mig med min häst jättemycket, jag har nämligen alltid kört den "gamla" skolan men det har funkat uselt med min nuvarande häst..

En kompis kom idag och hjälpte med stoet idag. Det gick fantastiskt bra och jag tror ändå att problemet kommer vara borta innan skolan!:D Har verkligen märkt att det lönar sig om man är väldigt ödmjuk men bestämd och rider utan spö.:)

Verkligen!! Mycket handlar om en själv. Jag har märkt att jag kan "ta över" hennes roll ibland. Jag vaktar och tar beslut åt oss, inte hon. Det gäller att inte sitta och sova när man är ute o rider på henne:D
Hoppar verkligen ni hittar en väg!

Jag vaktar och tar beslut åt oss, inte hon. Det gäller att inte sitta och sova när man är ute o rider på henne:D
QUOTE]

Klokt, känner igen det!

En av hästarna jag ägde hade jätte jobbigt när vägar delade sig. hade hästen ställt in sig på höger väg och jag sedan sa vänster brukade det sluta i passrejs åt höger. Om jag däremot var beredd och i tid började pilla i vänster tygel så trodde hästen att han bestämde själv och gick glatt åt vänster! Det blev däremot bättre med tiden! Man kunde mer och mer åka häst, när han började lita på att jag alltid var rättvis!
Hade jag en riktigt dålig dag (av någon anledning) red jag honom inte i början, han var otroligt känslig för om jag var "svagare" en dag!
den hästen var inte bra när han fick ledarrollen, varken med människor eller bland andra hästar.

Det är tyvärr ingen möjlighet för mig just nu. Denna häst kräver dessutom trygghet och tålamod, därför har jag också svårt att tro att en person som hon aldrig har träffat förut kan lösa detta. Men självklart skulle man säkert fått bra råd.

Där har du kanske ditt svar? :)
Eftersom jag utgår från att hon är kollad för örviga fel fysiskt sett med tanke på att du undanbad den diskussionen, så antar jag också att det inte sitter där.

Då är det resten kvar, och som du nämner här behöver hon trygghet och tålamod. Ge henne det samt en hel del tid.
Tid är vad som krävs i ett arbete som detta. Ibland tar det lång tid och ibland lite kortare.

Någonting händer uppenbarligen när du rider ut, kan vara en trygghetsfråga. Du nämner att hon flyttat mycket under sina nio år vilket kan sätta sina spår. Kanske är det så att hon känner sig trygg hemma på gården och blir osäker när ni lämnar den, och åter lugn när ni går tillbaka.
Hur är hon om du rider med sällskap? Är det alltså samma visa då?

Lite flummigt svar, men jag tror kort och gott att det handlar om att ge den här hästen massor av tid, vara ödmjuk och stark. Framhäv din ledarfigur, hjälp henne på vägen med hjälp av det och tänk. Tänkandet har jag ägnat timmar varje dag när jag arbetat med liknande problem, rätt vad det är dyker en idé upp som visar sig fungera.
Det kan jag dock inte hjälpa dig med eftersom jag inte känner individen.

Jag återkommer när jag tänkt lite till! :) Och ett stort lycka till så länge till er båda!

Jag tror det kan ligga en del i det du skriver, att hon känner trygghet på gården och känner sig otrygg när vi är ute. När vi är ute med kompisar är det mycket bättre, då tvekar hon inte. Men då är hon däremot väldigt het (fast det är ju iofs ett annat problem att jobba på).
Tror det har blivit lite av en ond cirkel. Efter hon började med hennes stegringar har jag blivit lite osäker och förväntar mig att hon ska slänga av mig. Det snappar hon säkert upp och blir i sin tur osäker.

Tack!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 748
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka