Problemsto

Sv: Problemsto

En häst börjar tappa muskelmassa och kondition nämnvärt först efter ca 4 veckor. Så att vila i en månad tror jag inte har några direkta men för hennes del! Förutom att energinivån kommer att vara på topp :D

Låter klokt att du väntar med att rida ut tills du är på skolan. Men när du väl är där, och ska börja rida ut. Rid då inte bara rakt ut i skogen sas. Om du ska testa om det går bättre att rida ut om du ställer samma krav på henne ute som på ridbanan så måste du ju visa henne att du tänker göra så, INNAN hon hittar på nått tok.
Då tror jag att du kan börja så att du rider "ut" fram och tillbaka "till postlådan" typ. I skänkelvikning. Och så skänkelvikning tillbaka. Säg, sådär, det var vår uteritt!
Om det går bra och känns tryggt så kan du gradvis utöka "turen" till att bli längre och längre, och hela tiden samma krav som på banan.

I övrigt skulle man kunna göra så att man tömkör henne med sadel och allt, OM hon vid något läge känns samarbetsvillig och fin kan du sitta upp, ta ett par steg skänkelvikning, sitta av INNAN hon börjar strula, och jobba vidare med tömkörningen.

Huvudsaken tycker jag sedan är, när du väl börjar testa att rida ute:
HOPPA AV om något händer. Det är INTE bättre att sitta kvar och försöka "vinna" och riskera livet!
Hoppa av redan när hon börjar kännas tveksam. Se till att du har någon uppgift åt henne då som är jobbig. Typ sitt av och gå bredvid och begär saker av henne. Så hon inte tar det som en vinst att du hoppar av, det ska inte bli lättsammare om du måste kliva av. Och om du alltid kliver av när hon börjar krångla och sedan sätter henne i hårt arbete kanske hon inser att det kan vara trevligare med dig på :idea:

Man kan också tänka sig att den här hästen kanske skulle behöva ett pass trickträning eller annat mentalt krävande innan hon rids ut. Kanske skulle du testa att börja klickerträna henne? Det brukar uppskattas, och det är verkligen något som drar energi direkt ur hjärnan.
När vi började rida mellanhästen så hade han ganska mycket GO, ville gärna UT och FORT! Då tränade vi lite trixiga hjärngympagrejer på ridbanan först, då var han rätt samlad och lagom avslappnad på turen sedan.

Ja, du verkar ha en del jobb framför dig! Säger som många andra, säkerheten först, ta det lugnt innan du kommer till skolan.

Ett tips när hon reser sig, eller "dummar" sig på något vis kan vara att bara ta ena tygeln (hennes huvud vid ditt knä) och driva runt henne runt sig själv, som på en minivolt om du förstår vad jag menar. Du bör då ha en "hakrem" (curbstrap) av något slag så inte bettet åker genom munnen. kan hjälpa. ett sto jag hade reste sig gärna om man tog det lugnt. Såg inte meningen med att skritta/göra halt. På henne lutade jag mig fram och tryckte ner nacken med ena handen samtidigt som jag med andra handen förde tygeln utåt nedåt. man får bara vara snabb tillbaka i sadeln om det skulle komma en bockning!:angel:

Det här är om det skulle hända efter ni har jobbat med NH-övningar, tömkörning, dressyr osv.

Med en så påhittig och stark häst är det jätte viktigt att jobba med övningar så du hamnar i focus. Fyll hennes hjärna med annat än onödig Sk*t!
dressyr in - dummheter ut;)

Jag tror att hennes uppväxt kan ha jätte mycket med det hela att göra. Det är svårt att jämföra en islännings starka psyke med många av de andra rasernas. Många nya islandshästryttare kan bli chockade över att dessa hästar faktiskt inte alltid jobbar med fysiska protester utan även psykiska! När man lär sig tolka de psykiska signalerna kan man lära sig korrigera innan det fysiska kommer.

Flocken tar hand om mycket i uppfostran och lär hästen att följa en ledare. En häst som inte fått en bra flockuppfostran kan ha mycket svårare att skilja på rätt och fel och därigenom ha svårt att förstå både beröm och bestraffning.

Jag har haft häst i många år och tagit med dem till många olika stall runt om i landet. Mina hästar har alltid sett mig som ledare, stallägarna har varit mer matmaskiner. Jag har heller aldrig haft en medryttare. Skulle inte säga att majoriteten har det heller..

Fortsätt att vinna i tömkörningen, det gör dig stark. Fysisk bestraffning kan du glömma, du måste åt hennes skalle. Kom ihåg att en shettis kan bestämma över en ardenner, allt sitter i det mentala om det ska bli bestående! :idea:

Tips tills när tömkörningen fungerar och du övergår till uppsutten uteritt:
Rid ut efter att du kört ett hårt pass på banan, då är hon troligtvis trött i både huvud och kropp. Kör ett vanligt dressyrpass och ta en liten uteritt som avslutning. Fortsätt träna på det ni tränade på under dressyrpasset. Om temat för dagen t.ex. var skänkelvikning så fortsätter ni med skänkelvikning även i skogen, är det rakriktning så fortsätter ni med det etc. Var kreativ och håll er båda sysselsatta. Om sedan t.ex. skänkelvikningarna fungerar sämre i skogen än på banan så går ni in på banan och avslutar med några bra skänkelvikningar där.

Blanda in uteridningen i ert vanliga arbete, det som fungerar bra. På det sättet blir det ingen "speciell" grej för hästen. Och i och med att ni fortsätter jobba på banan när ni kommer hem om uteritten inte fungerar bra så skickas heller inga signaler till hästen om att den kan fuska eller protestera sig från en ridtur.

Ha som uttryckligt mål fram tills din skola börjar att din häst ska fungera vid uteritt, allt du gör tillsammans med henne ska sträva mot det målet. Gör en utbildningsplan. Sedan tror jag det kommer bli kanon för din häst att få vila en månad och precis som unghästarna få tänka igenom det ni har tränat. Oroa dig inte, det som din häst ev. förlorar på en månad tar ni igen på ett par veckor.

Lycka till!!

Eftersom tömkörningen och olika ledarskapsövningar har gått kanon, prövade jag lyckan på hästryggen idag (efter lite dressyr på banan). Jag tänkte på att ha tålamod och ta det lugnt vilket visade sig vara effektivt. Hon vägrade gå fram åt "mitt" håll i en timme, men jag gav mig inte och var bara "snäll" och sa till henne att jag har all tid i världen. Efter en timme, UTAN att stegra en enda gång (!), gav hon sig och gick fram!:D Vi har lång väg kvar, men det var ett "litet" framsteg vilket jag är så himla glad över. Nu gäller det att ha kvar sitt tålamod, och jag räknar med baksteg. När det går bakåt, får man väl tänka på framstegen som varit.:)

Även fast det gick bra idag ska jag så klart forsätta med tömkörningen osv. och bara pröva ibland.

Eftersom tömkörningen och olika ledarskapsövningar har gått kanon, prövade jag lyckan på hästryggen idag (efter lite dressyr på banan). Jag tänkte på att ha tålamod och ta det lugnt vilket visade sig vara effektivt. Hon vägrade gå fram åt "mitt" håll i en timme, men jag gav mig inte och var bara "snäll" och sa till henne att jag har all tid i världen. Efter en timme, UTAN att stegra en enda gång (!), gav hon sig och gick fram!:D Vi har lång väg kvar, men det var ett "litet" framsteg vilket jag är så himla glad över. Nu gäller det att ha kvar sitt tålamod, och jag räknar med baksteg. När det går bakåt, får man väl tänka på framstegen som varit.:)

Även fast det gick bra idag ska jag så klart forsätta med tömkörningen osv. och bara pröva ibland.

Jamen du verkar så klok. Du kommer att lyckas med detta. Ta det lugnt alltid. Se alltid till att du vinner. Jag vet att jag har stått vid ett otal bäckar också och haft skild åsikt från någon häst. Ta det lugnt och stilla precis som du gjorde, var rädd om dig.

Tänk så här kan du inte få hästen att lyda i trav, sakta ned till skritt, kan du inte få hästen att lyda i skritt, sakta av till halt och gå ett steg i taget. Sakta alltid ned hastigheten när hon är olydig och hon tror att hon ska få bestämma. Så ingenting händer. Detta tar tid, ta det lugnt och hafsa inte. Satsa på starkt säte, bra, snäll, extrabra hand.

Förresten vad har du för bett i munnen ? Ta den vägen du har börjat nu, istället för att bråka med starkare och starkare bett, ta bort starka bett och gå mot snällare bett, kanske ska du ha grimma runt tränset och rida i grimma och tränset under men rida i grimman. Jag red med nosgrimman ett tag på en islandsmärr, gick jättebra tills hon vande sig vid mig, sen använde jag vanligt tränsbett. Hon var lite misshandlad i munnen tidigare. OBS tränset och tyglar under så inget händer men använd grimman att styra med. Detta kan bara du avgöra.

Senast ändrad:

Läs "Alla kungens hästar" Din häst verkar vara med i den boken!
Hon är antagligen en försvarare/vaktare.. Jag har också en sådan men min tjej är inte lika karsk som din..

Tack! :)
Jag använder tredelat med eller utan fasta ringar. Hon är väldigt mjuk och fin i munnen när hon är lydig. På bana brukar jag rida henne i halsring ibland, vilket funkar riktigt bra. Brukar ha en repgrimma ovanpå tränset och ha två tyglar (en till bettet i nödfall) och jag tycker faktiskt att hon funkar lika bra bettlöst. Tack så hemskt mycket för alla fina råd!:bow:

Vad bra!:D Då tror jag det blir ganska nyttigt för henne att vila!:)

skuggi, Escha och Whirlie:
Tack för era svar! Mycket nyttigt att läsa för mig!:bow:

Grattis till en liten seger! :bump:

Ett tips (du kanske redan gör så) att när ni haft "skilda åsikter" och hon sedan lugnt gör som du vill tillslut, kliv av då. Beröm och ta en promenad hem.
Positiv förstärkning, när hon gör som du vill, är avspänd och lugn.
När det börjar gå bra är det lätt att man "vill göra bara lite till". Gör inte det misstaget. Beröm minsta antydan till rätt beteende, stegvis kommer det bli mer stabilt och då kan man rida längre.

Tycker du är jätteduktig, modig och stabil som vågar kämpa på. :bow:

Stort grattis från mig med. Det låter som om din häst äntligen har funnit rätt människa! jag är övertygad om att ni kommer bli ruskigt "tajta" med tiden!

Tack så hemskt mycket för de snälla orden! Det gör mig extra peppad till att forsätta kämpa.:)

Vad heter hon förresten? (namn+gårdsnamn) funderar på hennes stam...

Jag tror faktiskt att det är tur att du inte kan skicka henne till tränare, har en känsla av att problemen skulle komma tillbaka, när hon kom hem, om inte du och hon hade rett ut dem tillsammans.. Däremot kan du säkert få många tips på skolan om hur du kan hantera det hela!

När du tar emot tips så låt ingen pränta in i dig att hon bara är fräck, hästar är sällan (om inte aldrig) fräcka utan att det ligger en logisk förklaring bakom. Ligger det bara inte smärta bakom så går det mesta att lösa, det tar bara olika lång tid! ;)

Ser fram emot uppdateringar, positivt som negativt!;)

Guld till dig som orkar med din häst! När man hör vilka problem som finns mellan er, och vad som blivit bättre, så blir jag verkligen imponerad!!! Du är otroligt stark som kämpar! Jag avundas dig som har sådant tålamod :p.

Lycka till i fortsättningen!

Kan PM:a dig om det, vill helst inte gå ut med det i tråden.:)
Ja, det tror jag också faktiskt.:) Jag ska forsätta uppdatera i tråden om hur det går.

Tack så mycket! Jag kommer att försöka kämpa så gott det går, jag vill inte ge upp den här hästen, hon betyder helt enkelt för mycket för att jag ska kunna göra det.:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 749
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka