Problemponny :(

M

_Mella_

Ja, min minsta ponny som jag har växt ur är hyperkänslig mot hö och gräs:(
Och hon har knottallergi också..så hon tillbringar mesta delan av sommaren i stallet, stackarn.
Hon får fång och blödningar i hovarna så fort hon äter hö ett tag..så nu får hon bara halm och en tuss hö till varje måltid..då mår hon mycket bättre. Men hon ju inte leva på det hela livet.
Jag har haft henne sen jag var liten och lärde mig rida på henne och hon står mig så otroligt nära, men vi kanske måste avliva henne:cry: jag vet att hon kommer få det bättre då, men jag orkar bara inte ens tänka tanken på det..Så, ni kanske har tips på vad jag ska göra? Jag kan ju inte bara sälja henne för att bli av med problemet, aldrig! Det här är så jobbigt:cry:
Vad ska jag göra? :(

Sv: Problemponny :(

Om det du skriver stämmer, att Hon får fång och blödningar i hovarna så fort hon äter hö ett tag så finns det bara en enda sak att göra - låt henne somna. Nu. Hur tufft det än känns, så det är ju tyvärr baksidan av hästägeriet, och man måste ta den delen med.

Dock tycker jag det låter konstigt att hon får fång av minsta hö, hur är den hygieniska kvaliten på höet?

Visst kan hon få halm som grovfoder om hon mår bättre av det. Men det gäller att man får till en bra foderstat så att hon inte faller ur. Angående knottproblemen så kan du ju ha flugtäcke (heltäckande) eller eksemtäcke (sånt man har på islandshästar). Sedan släpper du henne så hon får gå ute lite senare än normalt. Nu vet jag inte var du bor men här i stockholmsområdet är knotten som jävligast i början på sommaren. ordentligt med ridning efter hästens förmåga så att hon inte blir tjock för det ökar risken för fång. Finns det någon annan liten tjej eller kille som kanske vill rida henne några dagar i veckan? Eller varför inte köra in henne om hon inte är inkörd. Jag tycker också att ni ska tala med en veterinär om livskvalitén för hästen. Vad tror de om saken? Veterinärer är i allmänhet inte så bra på foder (då ska du prata med en foderrådgivare istället) men de är grymma på medicin och experter på fångproblem.

Lycka till

Veterinärer är i allmänhet inte så bra på foder (då ska du prata med en foderrådgivare istället) men de är grymma på medicin och experter på fångproblem.
Lycka till

Där kan jag inte hålla med, jag tycker snarare tvärtom - de är inte alls särskilt utbildade på hovar öht. Jag kan ju ha träffat veterinärer som skiljer sig ur mängden, men det är i alla fall min erfarenhet.

Där kan jag inte hålla med, jag tycker snarare tvärtom - de är inte alls särskilt utbildade på hovar öht. Jag kan ju ha träffat veterinärer som skiljer sig ur mängden, men det är i alla fall min erfarenhet.

Jag håller med dig. Men jag kan också ha träffat sådana som skiljer sig ur mängden.

Ja, om vi säger så här då "ska vara experterna".

Jag använder redan knottäcke och salva, men knottallergin är inget större problem längre, var bara lite info.
jag har letat och tänkt som en galning efter nån som vill rida..men den enda jag kan tänka mig var min lillasysters kompis lillasyster, men hon har precis slutat rida!! :(

Alexandra_W: Hon tål inget hö eller gräs. Hon får fång om hon äter hö typ i 1-2 veckor (som jag sa, ett tag)
Och hon har fått blödningar i hovarna ett antal gånger.
Min mamma (hästkunning) tycker det är bäst så, att vi låter henne somna:cry:

Alexandra_W: Hon tål inget hö eller gräs. Hon får fång om hon äter hö typ i 1-2 veckor (som jag sa, ett tag)
Och hon har fått blödningar i hovarna ett antal gånger.
Min mamma (hästkunning) tycker det är bäst så, att vi låter henne somna:cry:

Vad säger veterinärerna om det? Det borde vara det enda/ett av otroligt få fall som reagerar så? (O.W på SLU i Uppsala har dokotorerat på fång, och kontakt med honom kan rek om du vill göra mer).

Men jags tår fast vid att är det så att hon inte kan äta varken hö eller gräs, låt henne somna snarast.

Veterinärerna (provade två olika) testade att ge henne spruta för fång, men precis när nålen nuddade kroppen fick hon värsta utfallet hoppa omkring som jag vet inte vad:eek: man kunde inte komma i närheten med en nål. Men jag har testat pulver (medecin mot fång) men jag vet inte, verkade inte så bra:crazy:
Jag gör ALLT för henne, jag vill verkligen inte avliva henne..men nu är hon iaf pigg och glad. Synd att ingen kan rida henne, hon är en fantastisk dressyrponny och sen är hon bara 8 år också:cry::(

tömkör och longera
ha henne i sand hage och ge henne halm många gånger om dagen och tömkör, promenera, kanske köra in?, longera, öva ledarskaps övningar

Sånt hinner jag bara på loven och ibland helger:(
Men när hon har fång (vilket är väldigt ofta) så kan man inte göra mer än att hon står inne för det mesta..
Hon går i hage utan gräs.

fast då skulle jag råda dig till att låta henne gå vidare för det låter som att du inte har tid med henne och hon mår då dåligt av det.

det är inget liv för en häst :)

Kram

Nej, jag vet..men..åhh:cry:
Hon är ju så ung! Hon måste klara sig!

Men tjenare vad jobbigt. Vad är det för ras på henne ?

Det här lät ju mystiskt. Jag har aldrig hört om hästar som inte kan äta ens hö, utan att få fång. Att veterinärerna inte är till mer hjälp verkar ju också konstigt. Har ni varit på klinik och gjort en ordentligt undersökning, eller har ni tagit ut vet. till er? Har ni haft kontakt med hovslagare? Det finns ingen medicin mot fång. Smärtlindring ges ju när hästen har ont, men det finns ingen medicin som håller fång borta.

Vad menar du med hage utan gräs? Skogshage? Sandhage? Det behövs inte mycket för att fången ska komma tillbaka, så det ska inte finnas ett strå.

Först säger du att hästen får tillbringa sommaren i stallet pga. knottallergi, sedan säger du att det inte är så farligt längre. Hur ligger det egentligen till? Och om det är som du säger, att du vet att hon får det bättre om hon avlivas, ja, då ser jag inte vad som måste funderas på. Men hela fallet låter väldigt konstigt i alla fall. Ovanligt, åtminstone.

Jag håller med Grålly. Jag tycker att detta verkar jättekonstigt.En liten häst som nästan bara står inne och dessutom inte får så mkt mer än halm att äta. Vad är det för liv för en häst? Vi ska inte hålla liv i djuren för vår egen skull. Det tycker jag är varje djurägares ansvar och visst är det tufft ibland.
Om din häst är/ har varit sjuk och både fång och sommarallergi sliter ju ganska mkt på hästen så förstår jag inte hur den ska kunna bli bra om den inte får ordentligt med mat.

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 979
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 360
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka