Problemponny...

pink_angel

Trådstartare
Ska börja rida en problemponny några dagar i veckan eftersom den slänger av småtjejerna som har den och den saknar en hel del i utbildnings väg.

Problem 1 är väl att den över huvud taget inte accepterar varken tygel eller skänkel vilket är väldigt grundläggande. Sen är den väldigt tuff i psyket och bockar och sprätter så fort något bekymmrar den.

Själv är jag hoppryttare men har många gånger tagit hjälp av en kompis som är AR ryttare då jag ridit andra problemhästar. så därför vänder jag mig till er AR ryttare.

Har ni några tips på övningar för en sånn här ponny??
tänkte börja med den på marken. Ponnyn är enligt mig inte dum, utan har fått en dålig grund. Den är kontrollerad av veterinär och hästtandläkare.

kom gärna med övningar och tips i allmänhet;) ??

Sv: Problemponny...

Börja med att få hästen med på att jobba, ta det i korta pass där du bara etablerar dialogen till att börja med. Jobba från marken med sidoförande övningar. När dialogen är igång gör du enkla manöverövningar uppifrån ryggen.

Helt enkelt börja om med grundutbildningen och gör den rätt från början...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 019
Senast: Mickizz
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama