problemhäst eller testas jag bara?

F

Fiffia

Hej

Jag behöver nog lite hjälp med min envisa islänningstjej ifrån er mer vana islandsryttare. Efter ridturen idag är jag mycket frustrerad. Jag har bara haft henne i ett par månader så vi har inte lärt känna varandra ordentligt än. Hon är 11 år och fruktansvärt envis. Eftersom hon har stått rätt länge och blivit fet så inriktar vi oss främst på att få upp konditionen och att hon ska gå rent i gångarterna innan vi börjar träna "på riktigt".

När vi rider ut så kan hon få för sig att stanna och vägra gå framåt, hellre backar hon en bit eller gör en liten avstickare in i skogen. Ju mer jag driver framåt, desstu mer backar hon. Ska jag i det här läget vänta ut henne i uppemot en halvtimme eller hjälpa till med spöet för att driva fram henne? Har provat båda alternativen utan något strålande resultat. Ska förtydliga att jag inte använder spö för bestraffning utan mer för att hon ska fatta att jag menar allvar med att hon ska gå framåt. Idag på ridturen kom vi knappt halvvägs eftersom både hon och min kompis häst (halvblod) "strulade". Min kompis som är hängiven NH-fantast hävdade att det enda rätta var att vända hem och göra olika ledarskapsövningar som "bestraffning". Själv var jag mer inne på att fortsätta hela rundan eftersom hästarna nog skulle se det som belöning att få gå hem och äta middag. Efter lite diskussioner så vände vi och red hem (gissa vilken islänningsdam som pinnade lyckligt hem) På vägen hem tog vi en avstickare och efter lite tjafs (som löste sig med spö-metoden) så accepterade min pålle denna lilla extrarunda. Ledarskapsöövningarna hanns inte med.

Tilläggas bör att hon är jättesnäll att sköta om och att vissa gånger vi rider ut så strular hon inte alls utan pinnar lyckligt (grisepassande)på i skogen så man knappt får stopp på henne men vissa gånger, speciellt när jag rider ut själv, så stannar hon hela tiden eller springer i diket eller ut i skogen. Att jobba i paddock resulterar också i en massa stopp, ändå kräver jag inte mer än att hon ska skritta framåt ett par varv och göra någon volt och kanske rygga lite. (hon är inte mycket dressyrtränad hos förra ägaren)

Jag tycker inte om att behöva använda spö för att få henne att gå framåt men hur ska jag göra? Har provat att vända och rygga i färdriktningen men det hjälper inte. Hoppa av och leda hjälper inte.
Har provat lite horsemanshipövningar och att hon ska flytta på sig vid tryck och sådant och det gör hon utan problem (fast i hennes värld är det hon som bestämmer i slutändan ändå) Är det rätt att vända hem vid strul eller ska man till varje pris fortsätta rundan?
Är det fler som har eller har haft liknande problem med sina islänningar? (som det blivit underbara hästar av som vunnit SM - minst)

Tacksam för hjälp.

Sv: problemhäst eller testas jag bara?

Jaaaaaaaaaaa, men inte vunnit SM.
Jag är av naturen en ledartyp så det har inte varit nåt stort problem.
Men dom gånger han fått för sig saker så har jag voltat, backat, hoppat av, brummat o skällt, men inte mer än att jag vunnit lite grann. Lite i mina ögon men för honom säkert större. Nuförtiden förhandlar vi lite lätt och så vinner jag. Men ibland får han sin vilja igenom och då blir han såååååå glad. Och det är det värt, det bjuder jag på.

Just det här kan jag skriva hur mycket som helst om!

Min tant och jag har haft detta problemet, fast ditt låter "snällare".

Yrpa är 16 år i år, har väl stått mer eller mindre 4 år innan jag plockade hem henne. Första månaden gick allt strålande, hon var jättefin och jättesnäll att ha att göra med, lite surande i boxen bara.

Efter ett tag började hon stanna när vi red ifrån stallet men traskade glatt vidare efter en mindre övertalning från min sida. Allteftersom tiden gick så blev det värre, stoppen innebar till 90 % att hon hade bestämt sig för att inte gå framåt, det kunde innebära att hon antingen gav blanka fan i att jag skänklade (ponnyskänklar ;) ) eller bad henne att gå framåt, få gånger gick jag på henne med spöet, detta av två anledningar. 1, hon var och är otroligt spörädd 2, allt blev värre om jag smällde till henne.

Vid användandet av spö då betydde det att hon antingen sprang i ren panik och det gick inte att få stopp på henne eller så ställde hon sig upp så vi nästintill gick omkull.

Jag testade att skälla på henne muntligt, lite hot om scan och hundmat och annat, jag beklagade mig över att jag faktiskt la ut massa pengar på henne, gav henne kärlek och omvårdnad, tog hand om henne dagligen och såg till så att hon hade tak över huvudet. Detta hjälpte sällan och efter fyra månader tröttnade jag. Varenda ridtur då jag red ut ensam så tog det stopp och även om jag inte gick på med spöet så ställde hon sig upp varenda gång jag gav henne lite motstånd. Varenda ridtur innebar vånda över vad hon skulle hitta på, för om hon inte stannade så stack hon på hemvägen.

Så då bestämde jag mig för en ny taktik, jag gjorde ingenting. Ställde hon sig upp så bara jag satt där, stack hon bara jag satt där och när hon stannade så vände vi och red hela vägen tillbaka. Stannade hon så satt jag bara där och gjorde lite vad jag själv kände för.. Och det gav resultat, nu har hon inte stannat sådär på länge, hon har inte heller stuckigt, men hon har stegrat sig en heldel, men då inte pga hon inte vill gå utan för att jag kräver nya saker av henne som hon inte helt vill acceptera..

Vi har inte vunnit SM, men vi skall åtminstonde försöka kvala 2007 :)

Senast ändrad:

Det låter som mitt blivande sto. Hon råkar inte vara e. Toti från Gategården oxå? :rofl:

När jag började rida stoet lite innan hon ställdes av för fölning så kunde det ta 40 min att rida 1,5km. Massor av hopp, skutt, springa in i skogen, ner i diket och framför allt backa. Vi har backat rätt över vedvältor och in i träd :D .

Jag har fått lära mig att inte kliva av när de bråkar och har man en sådan häst med mkt ego och egen vilja så gäller det att aldrig låta hästen få sin vilja igenom. Hon har fått bökat men i slut ändan så har det alltid blivit som jag velat och då minskade hennes bus.

Innan hon ställdes så kunde vi reda en hel ridtur UTAN något bus. Gäller att ha tålamod och vara envis. Det blir bättre men frustrerande under tiden och det gör inte saken bättre att jag måste äta starka smärtstillande som gör att min reaktionsförmåga blir ännu sämre.

Den här gången tänkte jag vara smart och jobbade ännu mer men NH men idag när jag satt upp och testade så så var det samma som första gången förra hösten. Barbacka gick det runt,runt i paddocken och kan inte påstå att hon lyssnade på mig direkt :angel: ). Måste ha sett hur roligt ut som helst.

Jag tycker du ska försöka få henne att fortsätta rundan runt.

Jag har själv haft det problemet (dock inte med islandshäst), det var med mitt envisa russ som visste vad hon ville, jag var ganska liten och rådde inte på henne så hon kunde gå vart on vile med mig:p
Efter många backningar ner i diken, hopp rakt ut i vägen o.s.v kunde vi plötsligt rida våra ritter utan ett enda stopp.
Henne kan man int edaska till med spöet för då ställer hon sig, så det gäller at vara smart och envis och visa vem som bestämmer!

Jag tror at hon bara testar dej. Ha tålamod och var envis själv så kommer det gå bra:)

(Känner andra som haft samma problem men efter ett år typ fått sin häst att lyda:crazy: )

Lycka till!

OJ, jag råkade visst svara så inlägget blev till korven:o

Ursäkta mig

Glömde att skriva att inte jag eller hästen eller varit med på SM. Vi kommer inte heller då stoet inte kan tävlas

Vill börja med att tacka för alla stärkande svar (på mitt av misstag trippelpostade inlägg. Sorry, men det var första gången jag skrev något här) . Igår höll jag nästan på att formulera en säljes-annons i huvudet för jag blev så trött på pållen min, fastän jag gillar henne jättemycket egentligen. Hon är ju så himla kul att rida på när hon är glad och framåt i skogen, vilket hon är när hon tycker likadant som mig.

Det verkar ju som om jag inte är ensam om mitt problem med envis islänning som inte vill gå fram. Och tack o lov verkar det som om de flesta av er andra fått fason på era hästar efter en tids jobb. Och till o med tycker mitt problem låter snällare!!! Tack!!!Då finns det hopp.

Min häst är inte rädd för spöet, hon verkar mest bli irriterad på mig för att jag använder det och ibland slår hon då med huvudet mot mitt högra ben???. Ibland så nästan börjar hon bocka pyttesprång men ger man sig inte då så kan jag få min vilja fram men inte alltid. Men man är ju så rätt för att använda spöet, alla andra här verkar mest ha det för att peta lite på hästrumpan för att få den mer under sig, men vi har ju ljusår innan vi är där ridmässigt. Alla ni som har löst era stopp-problem, hur gjorde ni rent konkret? Väntade ut hästen eller använt spö för att driva fram? Verkar vara delade meningar om detta men jag tar jättegärna emot fler förslag och uppmuntrande inlägg.

Fick idag reda på att min stallkompis inte vill att hennes häst rids ut med min förrän jag fått bukt med stopp-problemen. Kanske hon tror det smittar:confused: Men eftersom det bara är vi två i stallet (som hon äger) får jag rida ut själv i fortsättningen. Det konstiga är att när jag rider ut med en annan kompis som lånar stallkompisens häst så stannar min inte alls lika mycket, kanske för att det blir lite mera fart då eftersom hon är duktigare ryttare??? Men nu får vi ju inte rida ut ihop. (usch vad jag gnäller)

Vill bara tillägga att det problemet hade jag för att jag alltid red ut med någon och det är i stort sett borta nu när jag bara rider ensam. Och har gjort det i två år nu.

Jag känner så igen mig och har inga råd för jag är i samma situation som du och er andra. Jag är ny ägare sen 1 månad tillbaka av en jättemysig vallack 10 år som är hur snäll och fin som helst. Töltar, travar och är utbildad och mjuk!! MEN....när vi ska rida ut är det en strid. Vi kommer iväg efter mycket om och men, han förösker springa upp till hagen mmm. Han försöker springa hem hela tiden , slappnar jag av en sekund så vips har han vänt och är på väg hem. då kämpar jag med min vilja, spövisning tippar spöet lite på bogen så går han fort och spänt framåt och så vips runt igen hemåt. Jättejobbigt. En instruktör kom till stallet och hade en lektion för mig, hon sa att jag absolut inte skulle ge mig i något läge. Hon satt upp på honom och vips sprang han mot hagen. Hon gav han lite pisk , inte så hårt men en ordentlig tillsägelse. Hoppade av och så gjorde jag lika dant. han var som ett lamm i en hel vecka och nu är han likadan. Men det går bättre när vi rider ut med en äldre häst då kan han vara jätte fin och harmonisk men inte när vi är själva. Jag tror att hästen inte litar på en som ledare när de beter sig så här. Jag gör ledarskapsövningar och det funkar så himla bra. Men inte på hästryggen. Vi får kämpa på tror jag med ledarskap och envishet. Att man inte ger sig. Hoppa av och gå. Ta promenader tillsammans göra turen olika så det stimulerar. får du något annat tips skriv gärna det då.
Från en som förstår hur det är

Jag har haft lite av samma problem... Min pålle var likadan gan backade och ju mer jag drev backade han. Jag vände honom med huvudet hennåt, MEN jag fortsatte rygga honom:D Så, vi ryggade ca 20 meter i rask takt, kort tölt baklänges ungefär. sedan vände jag honom igen, bort hemmifrån. jo, då gick det att gå. vi gjorde en skänkelvikning(vilket var det som ledde till att han inte ville) och vände och gick hem. Jag skulle ALDRIG vända i din situvation!!! Det betyder att hästen vann den striden, oavsett hur mycket NH du tränar hemma! Har en inackorderin som ALDRIG stannar när han inte ska numera efter denna metod ca. 3 ggr:D

Tror inte det är så skonsamt mot hästen men den tycker det är oerhört jobbigt(rask takt bakåt). Funkar super:banana:

Vi blir visst fler och fler...underbart, då kan vi stötta varandra:bump: Så kan vi träffas på SM 2011 och ta en fika.

Provade att ta en promenad med pållen förra veckan, eftersom det hade snöat och var halt. Hade tagit på henne den nya repgrimman från Börjes och vi började gå. Hon stannade ett par gånger men började strax gå igen. När vi kommit ca 100 m satte hon huvudet i marken och drog rätt in i skogen, genom 3 villatomter, över en väg och rakt hem till stallet. Jag hade inte en chans, det var bara till att springa tomhänt efter. Dessutom hade repgrimman glidit i knutarna så den gjorde ingen nytta alls. Nästa gång får hon ha tränset på när vi går....Och så ska jag investera i en bättre repgrimma. Och plöja igenom "Rida inslandshäst" igen samt köpa fler böcker så fort ny lön kommer.

Jo, jag kände verkligen hur det plingade till i pållens hjärna. 1-0 till henne, utan tvekan.

Ska pröva dina knep med att rygga, rygga och rygga ännu längre tills dess det blir jobbigare för henne att rygga sig i min riktning än att gå med huvudet framåt.

jag satt i precis samma situation som du i våras med min isistjej.
hade ridit henne i ungefär ett år innan hon började krångla. inte gå framåt, backa, och rusa in i skogen i full fart så undertecknad fick lägga sig platt magen för att inte bli spetsad av grenar och liknande saker.

testade alla tips jag fick och inget fungerade, slutade oftast med att jag var förbannad och hästen fick som hon ville.

min räddning kom i form av en enda lektion av en underbar tränare som visste precis vad som skulle göras.

i stora drag så handlade allt om att bara få henne att gå framåt och om hon drog iväg åt ett annat håll så greppade jag bara ena tygeln och drev järnet tills hon svängde dit jag ville att hon skulle svänga.
var lika envis som hästen och ge klara direktiv.

ungefär samma sak gjorde vi med problemet om att hon inte ville lämna gården. när hon försökte svänga hemåt, gjorde jag som ovan, och när hon väl gick framåt med raska steg, vände vi hem.
sen gjorde vi om samma procedur tills hon kunde lämna gården utan bråk.

efter den lilla lektionen har hon aldrig försökt med något liknande.
klart att hon testade mig och hon vann ju dessutom.

tur att jag fick sista ordet :D
(dock inget SM, men världens bästa häst)

(hehe, då blir det vm då:cool:)
(har inte heller varit med på sm... men ska försöka nästa år:p )

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar