Problemer med hantering

Lillfux

Trådstartare
Hej på er! Jag har en 12 åriga Haflingersto som är jättesvår i hantering. Hon rusa iväg när man leda hon, stegra, bockar, sparkade mig och är jätte komplicerad. När man rida henne är hon jättesnäll. Men hantering är en problem. Det känns om hon har ont i ryggen men hon tycker också att människa är inte värd att bli respekterad. Jag har tänkt, att börja lite jobbar med henne igen, för att hon hade en långt rast pga hon var inte motiverad...;) Jag vill jobba i roundcorall med henne, promenera och göra några roliga lek. Vad ska jag göra, att hon börja respektera och gillar mig??? Mvh:)
 
Sv: Problemer med hantering

Det låter som om du kanske borde göra lite nh-övningar, och ta hjälp av en hästkunnig vuxen, se till så att hon respekterar dig , och titta framför allt så hästen har ont någonstans så att det inte är därför...;)
 
Sv: Problemer med hantering

Vilka övningar då? Känner du nån hästkunnig vuxen??? Jag bor i Lycksele och det borde blir jättesvårt. Jag hitta inte alls ridlärare som är duktiga. Mvh :D
 
Sv: Problemer med hantering

Hej på er! Jag har en 12 åriga Haflingersto som är jättesvår i hantering. Hon rusa iväg när man leda hon, stegra, bockar, sparkade mig och är jätte komplicerad. När man rida henne är hon jättesnäll. Men hantering är en problem. Det känns om hon har ont i ryggen men hon tycker också att människa är inte värd att bli respekterad. Jag har tänkt, att börja lite jobbar med henne igen, för att hon hade en långt rast pga hon var inte motiverad...;) Jag vill jobba i roundcorall med henne, promenera och göra några roliga lek. Vad ska jag göra, att hon börja respektera och gillar mig??? Mvh:)

Hej jag har ett russ som jag har börjat klickerträna, det funkar superbra på det lilla matvraket. hon har blivit mycket mera sammarbetsvillig och lysnar mer. Man får fram rätt beteende utan bråk. Bara ett tips. Läs lite om det och bilda dig en egen uppfatning.
 
Sv: Problemer med hantering

Vilka övningar då? Känner du nån hästkunnig vuxen??? Jag bor i Lycksele och det borde blir jättesvårt. Jag hitta inte alls ridlärare som är duktiga.

Hej!

Du har fått tips tidigare i tråden, men dessa togs tyvärr bort enligt "reklambestämmelser".

Om du googlar på Lycksele plus lämpligt extraord, så hittar du möjligheter till hjälp på nära håll.

Annars kan du PS:a mig för mer info.

LIA
 
Sv: Problemer med hantering

Hej! Nej, jag är inte vuxen men mina föräldrar har inte så mycket aning heller;) Förra 3 år hade hon en olyck. Nu har hon ont i ryggen pga för liten sadel och olycken. Kanske är hon så där arg för att hon har ont? Men när hon är på hagen, så bocka hon, springer omkring, sparka på Afra:D... Jag har tänkt at börja jobbar lite grann med longering, tomkörning, klickerträning, promenader, frihoppning... mycket markarbete. Veterinären ska i alla fall kommer, typ nästa månad och kolla på ryggen. Men i alla fall ska jag jobbar på respekten. Mvh:laugh:
 
Sv: Problemer med hantering

Hästar som inte är avlade att tåla barn, brukar ofta bli sådana. Barn brukar vara ute efter att ha kul. Respektera din häst, använd inte denne som en leksak, utan som en kamrat!

/Mvh
 
Sv: Problemer med hantering

Hej! Jag använder inte min häst som en leksak! Inte alls! Jag tror inte att du kan veta det, för att du känner mig inte ;) Det stämmer att hon har ingen respekt. Hon har ingen respekt för nan. Mvh
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp