Maira

Trådstartare
Kände mig ju så nöjd... :(

Jag har flyttat min häst till stall med helinack. nu i höst. Allt foder, strö, mockning, tillgång till ridhus osv ingår.

Jag tyckte det skulle bli jättelyxigt och kul. Men nu visar det sig att det inte var så bra som jag trodde.

Hästarna har fri tillgång på ensilage i hagen, det är jättebra för min 75 % blodis. Men jag har tyckt att han verkar slö när jag ridit. Så såg jag en kväll hur mycket kraftfoder stallägaren lagt in, knappt en liter pellets (det är Mustangs helfoder) och knappt en näve uppblött betfor! :eek: Förmodligen får han inte mer på morgonen. Och då ingen betfor alls.

Underlaget i ridhuset är jättedåligt. Det är ett ridhus på 40x20. Underlaget ger ger efter/släpper i svängarna. Min häst höll på att gå omkull en dag och jag vet i alla fall en häst som gjort det. Alltså galopperar jag inte därinne. Han går inte i någon bra form alls, har annars en underbar galopp.

Jag är rätt mesig och tycker det känns jobbigt att "klaga". Dessutom tror jag inte att det hjälper.

Har nu extra foder som jag ger när jag ridit.

Vad ska jag göra? :mad: :confused: :crazy:

Sv: Problem!

Men kan du inte fråga varför han får så lite kraftfoder då? Om hon inte tycker att mer ingår i hyran så kanske du kan erbjuda dig att betala lite extra eller köpa till?

Underlaget i ridhuset är kanske dock svårare med :(

Vad tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. Men frågade du inte innan hur mycket foder som ingick i priset? Det är ju enorm skillnad om man kommer med en fullblodslik häst eller kommer med ex en fjording. Annars är det väl en bra lösning att ge eget själv varje kväll efter ridning?

Underlaget vet jag inte heller riktigt hur du ska lösa, rider stallägaren själv därinne? Fråga om hon behöver hjälp med underlaget kanske, tex att jämna det eller så?

Vi har hel innackodering utom mockning, då ingår det 10kg selage, havre o betfor, 1 bal torv i veckan, vårt fullblod köper vi eget kraftfoder till (Rehab) även kornkross + Rapsolja, havre får han inte alls, vi får betla extra för det extra selage (räcker inte 10 kg) han måste ha mer än 10kg, torven räcker inte så det köper vi extra även spånet som vi blandar i, blir dyrt som f-n. Bruksnordisen som står där äter/får inte ens det som ingår då blir han för fet, arabstoet får precis det som ingår och hon är ganska fet, vårt fullblod är svårfött, ca 5000:-/månaden och då har vi inte räknat med hovis, försäkring, resor (4mil om dagen). Sommaren är det billigare men vi måste ändå ge kraftfoder minst 1 gång/dygn hela sommaren, hö/selage i slutet av sommaren.
Man har inga problem med att veta vart pengarna tar vägen.

Underlaget är inte mycket man kan göra åt som inackorderad, dock hade jag definitivt tagit upp foderfrågan! Vad är sagt innan? Om min häst inte hade fått den maten som är bestämt pga snål hyresvärd hade jag blivit misstänksam om resten sköts som det ska när jag inte är där.

Hejsan!

DU måste fråga hur mycket din häst får i kraftfoder, det är ingen konstig fråga bara så att du vet. Sedan kan du ju fråga angående hösilagets värden om stallägaren har så kan du ju räkna ut hur mycket din häst får, och sist men inte minst hur ser hästen ut?

Så har du ju litet mer på fötterna när/och om du ska ta upp att hästen ska ha mer mat.

Ridhusunderlaget är ju jättetrist är det för mjukt? Eller hårt?
Tänk på också att när/om ni ändrar underlaget kommer det att bli påfrestningar för benen på hästarna igen så du inte står där senare med bra underlag och halt häst.

Annars är det väl tyvärr så att du får fortsätta leta efter den perfekta stallplatsen....

som många andra sagt... har ni något muntligt eller skrivit på hur mkt foder som ska ingå?
underlaget... kanse inte finns så mkt att göra, vad säger dom andra i stallet om det? skulle det bli bättre om det harvades/sladdades oftare, eller behövs nytt underlag? Är ridhuset nytt?? Ibland behöver underlaget lite tid att "sätta sig"...
försök prata med stallägaren... man kan prata utan att "gnälla".. du har väl ändå ett kontrakt =)

Men foderstaten måste väl redan vara bestämd? Man ger ju inte godtyckligt med foder till hästarna o ffa inte till någon annans häst..

Men foderstaten måste väl redan vara bestämd? Man ger ju inte godtyckligt med foder till hästarna o ffa inte till någon annans häst..

Svar till alla:

Allt foder skulle ingå. Det finns tavla på varje boxdörr där man skriver i mängd. Men det verkar inte som det hjälper. Betfor t ex får hästarna nån näve eller i princip ingen alls... En stallkompis hade sett att alla hästar i stallet (12 st )får dela på en hink uppblött betfor. Verkar som om att det inte är så noga. Mockningen är inte så noggrann heller. (Torvströbäddar)

Ridhuset är äldre. Översta lagret är löst (inte speciellt tjockt) och kanar liksom undan. Därunder är det en hård botten.

Funderar på att kolla efter annan plats *suck*

Ok, både foder o underlag är ju mkt viktiga delar av skötsel o träning. Hur uppfattar de andra i stallet det här? Jag hade försökt ta en diskussion, om jag i övrigt trivdes i stallet, och hjälper inte det hade jag flyttat. Hade aldrig accepterat att andra gör saker med min häst som inte jag godkänt, och definitivt inte av ren snålheto lathet.. Trist när du hittat ett ställe du trodde skulle vara kanon!

Allt foder skulle ingå. Det finns tavla på varje boxdörr där man skriver i mängd. Men det verkar inte som det hjälper. Betfor t ex får hästarna nån näve eller i princip ingen alls... En stallkompis hade sett att alla hästar i stallet (12 st )får dela på en hink uppblött betfor. Verkar som om att det inte är så noga. Mockningen är inte så noggrann heller. (Torvströbäddar)

Ridhuset är äldre. Översta lagret är löst (inte speciellt tjockt) och kanar liksom undan. Därunder är det en hård botten.

Funderar på att kolla efter annan plats *suck*

Fast jag fattar inte varför den ska ha så mycket betfor? Jag har inte gett mina hästar betfor öht på 6-7 år... Vad är det för värde på ensilaget? Det har ju jättestor betydelse över vad den annars ska ha... Jag ger inget kraftfoder alls, trots att min ena häst går ganska mycket.

Sen om det är Mustangs müsli så vet jag att den rekommenderade givan på det faktiskt är ganska lite.

Om du trivs för övrigt rekommenderar jag dig att läsa på lite om foder, tycker du fortf. det är lite så be om att få mer kraftfoder.

Inget kraftfoder alls? Vad är det för sorts häst och hur rider du? Det har ju rätt stor betydelse!

Min häst har alltid fått ca 0,5 liter torr betfor dag, tror inte att det varken är mycket eller ovanligt. Bra med fibrer för magen och ger energi.

Det är Mustang pellets han får.

Fast jag fattar inte varför den ska ha så mycket betfor? Jag har inte gett mina hästar betfor öht på 6-7 år... Vad är det för värde på ensilaget? Det har ju jättestor betydelse över vad den annars ska ha... Jag ger inget kraftfoder alls, trots att min ena häst går ganska mycket.

Sen om det är Mustangs müsli så vet jag att den rekommenderade givan på det faktiskt är ganska lite.

Om du trivs för övrigt rekommenderar jag dig att läsa på lite om foder, tycker du fortf. det är lite så be om att få mer kraftfoder.

Enligt texten på (iaf på min) betforsäck står det: 0,3-0,5kg/dag för att öka välbefinnande, 0,5-3kg/dag för "fullvärdigt komplement i foderstaten" (detta mätt torrt, innan det blötläggs). Så att ge en näve blöt låter ju som rent foderslöseri.
Jag är inte proffs, bara läst innantill på mina "förpackningar", så jag säger inte att jag har helt rätt.

Vet inte om jag uppfattat saken rätt, men du själv har alltså skrivit upp på tavlan hur mycket mat din häst ska ha? Men detta följs inte?

Det finns stallägare som tar helinackorderingar och då även ansvaret för foderstaterna. För många fungerar det jättebra. T ex ägaren till ett ponnysto som inackorderas på ett väletablerat ponnystuteri behöver nog inte klaga på hur stuteriägaren fodrar. MEN hos många stallägare finns inte kunskapen om hur mycket ett fullblod t ex behöver äta jämfört med t ex ett lättfött halvblod.

Jag vet ju inte hur det är i detta fall, men det kanske inte beror på snålhet utan att stallägaren inte förstått hur mycket mat din häst verkligen behöver? :( Det finns otroligt okunniga människor som säger sig kunna ta hand om andras hästar. :mad:

Inget kraftfoder alls? Vad är det för sorts häst och hur rider du? Det har ju rätt stor betydelse!

Min häst har alltid fått ca 0,5 liter torr betfor dag, tror inte att det varken är mycket eller ovanligt. Bra med fibrer för magen och ger energi.

Det är Mustang pellets han får.

Det är ett halvblod som tränas och nog kan räknas som i tävlingskondition. Jag har så "bra" ensilage så jag behöver inte öka energi eller proteinintaget, hon fungerar utmärkt på det. Ett annat år kanske jag behöver, men då tillsätter jag inte betfor.

Mustangs pellets är ett bra foder, det har jag inte klagat på. Bara ifrågasätter varför man trycker i litervis med betfor..? Finns det analys på grovfodret så kan du ju räkna ut hur mycket han behöver?
Sen är det ju faktiskt så att gräs (dvs ensilage och hö) är uppbyggt av fibrerm så du behöver inte oroa dig för att han inte får i sig fibrer.

Men inte är väl problemet hur mycket hästen ska ha, vilket det tydligen är delade meningar på, utan att den INTE FÅR det som TS bestämt?! Det är ett stort problem och om nu stallägaren är såpass kunnig så att han anser att hennes häst får för mkt mat så är det något man tar upp o diskututerar INNAN man på eget bevåg ändrar för någonannans häst.

Att flytta är ett alternativ, det finns tyvärr en hel del stallägare som inte levererar den service man betalar för... Man kan prata med de andra i stallet och försöka få koll på hur underlaget och fodringarna brukar funka, ibland kan stallägare ha svackor av olika skäl, om det brukar funka så kan man ju ge det lite tid, om man trivs i stallet för övrigt.

Sedan kan man sätta hårt mot hårt, och vänligt men bestämt undra varför hästen inte får rätt mängd foder, och föreslå reduktion av hyran då du behöver fixa ditt kraftfoder själv, och påpeka hur viktigt man tycker det är att hästen får rätt mängd foder. Sedan kan man fråga hur ofta manegen harvas, och påpeka att man behöver djupharva emellanåt el dylikt. Jag skulle gissa att stallägaren antingen inser att du är på väg att flytta, och skärper sig (åtminstone ett tag), eller så får du sura svar alt utskällning, och då är det nog läge att flytta, tyvärr.

Har diskuterat med några andra i stallet och de verkar (tyvärr) ha samma uppfattning som jag. Dåligt mockat, dåligt med strö och för lite foder. Underlaget i ridhuset har nog varit dåligt länge.

Jag kunde ju kollat detta från början. men det är svårt när man inte känner nån annan i stallet. Ägaren är trevlig på många sätt så det känns lite jobbigt.

I kväll mockade jag och la in en ny torvbal. Sa bara till ägaren att jag tog mig friheten att lägga in en ny bal torv... Vet inte vad han tyckte om det men han sa i alla fall inget särskilt.

Har ringt runt lite om stallplatser och prata med lite folk... jaja vi får se hur det går.

Men inte är väl problemet hur mycket hästen ska ha, vilket det tydligen är delade meningar på, utan att den INTE FÅR det som TS bestämt?! Det är ett stort problem och om nu stallägaren är såpass kunnig så att han anser att hennes häst får för mkt mat så är det något man tar upp o diskututerar INNAN man på eget bevåg ändrar för någonannans häst.

Fast om du tittar på vad jag svarade på så var det att TS var uppröd över att ett helt stall fick dela på en hink uppblött betfor, vilket jag inte tycker är någon katastrof...

Självklart ska hon få det som hon vill, men det var inte det jag ifrågasatte.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jeg har en 5-årig Pinto, som på grund av skada/skador inte gjort någonting sen inridning i sommras. :( Han är ca 1.70 cm och en slank...
Svar
4
· Visningar
965
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 123
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar