Sv: Problem!

PRATA MED ÄGAREN!

Vad är det som är så svårt med kommunikation??!!
Eftersom ingen tycks prata med ägaren, kan ju han tro att allt är ok??!!

Äh, var reko och prata med stallägaren!

Jag har lite samma problem i det stall jag står, det är inte helinackordering men fodret ingår i hyran och det är hon som jobba ri stallet som fixar både kraftfoder och hö. Höpåsarna vägs inte så det kan diffa på 2 kg från det min häst ska ha... kraftfodret stämmer inte heller. Jag har påpekat flera gånger att hon måste mäta/väga fodret för jag vill veta att min häst får i sig det jag tror- varken mer eller mindre.
Men det är jättesvårt att kolla att det görs för jag är ju inte där varje fodring! mitt tips till dig är att prata med stallägaren om att du det är viktigt för dig och sedan försöka kontrollera att det följs. Samma sak med mockningen. Blir det inte bättre, eller du känneratt du inte kan lita på stallägaren får du leta efter ett annat stall :crazy:
Du kan ju försöka ta upp underlaget i ridhuset också men det känns som att det är mycket svårare att få till en förbättring där...

PRATA MED ÄGAREN!

Vad är det som är så svårt med kommunikation??!!
Eftersom ingen tycks prata med ägaren, kan ju han tro att allt är ok??!!

Äh, var reko och prata med stallägaren!

Problemet är väl att jag är för mesig... Tror ändå inte att det kommer bli bättre.

Jag har ev fått tag på en annan stallplats! :)

Tjejen som äger stallet har tidigare haft sin på samma ställe som min står. Hon förstod precis varför jag vill flytta.... Det är bara några km från där jag bor i ett litet stall med 4 boxar. Kanonridvägar och tio min skrittavstånd till ridhus med superunderlag!!! :banana: Ridhusägaren tävlar dressyr på hög nivå.

Ska dit och titta i morgon. Håll tummarna för mig!! :bump:

Problemet är väl att jag är för mesig... Tror ändå inte att det kommer bli bättre.

Men det kan du väl endå inte veta? Utan att ha pratat med personen ifråga?

Tycker det är dumt att flytta hit och dit.

Du behöver bara tuffa till dig lite och du kommer att må så gott när du fått pratat. Men undvik att gnälla, utan diskutera. :) Det kommer att stärka ditt självförtroende. Kommer du annars att bara huxlflux flytta runt och stallägarna har inte ens en chans att "bättra" sig eller förstå hur du vill ha det?

Det skulle i alla fall jag som stallägare uppskatta än att bli skitsnackad bakom ryggen.

Fast det nya stallet lät ju betydligt trevligare! Håller tummarna!

Jag tycker du har helt rätt i den här frågan. Det är ju inte särskilt lyckat att hästar flyttas fram och tillbaka för att människor inte kan kommunicera. Jag har alltid haft vanan att tala om vad jag tycker och vill. Det har ibland uppskattats och ibland inte. Men det har medfört att en del flyttar inte blivit av pga att någon missuppfattning snabbt blivit utredd.

Fast om du tittar på vad jag svarade på så var det att TS var uppröd över att ett helt stall fick dela på en hink uppblött betfor, vilket jag inte tycker är någon katastrof...

Självklart ska hon få det som hon vill, men det var inte det jag ifrågasatte.

Beror ju på hur stor hinken är. TS säger ju också att detta innebär att hennes häst endast fått någon näve betfor.

Våra 10 inack delar också på en hink. Men då får dom mellan ½ och 1 hel krafft skopa upplött (beroende på individ, men dom flesta får 1 hel / dag) Så det är en stor hink med andra ord :)

Jag tycker du har helt rätt i den här frågan. Det är ju inte särskilt lyckat att hästar flyttas fram och tillbaka för att människor inte kan kommunicera. Jag har alltid haft vanan att tala om vad jag tycker och vill. Det har ibland uppskattats och ibland inte. Men det har medfört att en del flyttar inte blivit av pga att någon missuppfattning snabbt blivit utredd.

Självklart ska man inte flytta sin häst hit och dit! Särskilt inte om det enbart beror på kommunikationsproblem.

Jag har haft den här hästen sen han föddes för 15 år sedan och är rädd om honom. Han är rätt cool och trygg i sig själv. Bara jag finns med så verkar han inte må så dåligt av miljöombyten.

Ridhusunderlaget är uruselt och det har det varit i flera år. Jag tror knappast att han gör iordning det bara för att JAG tar upp det med honom. Andra har försökt förut...

Dessutom finns det i princip inga vägar med bra underlag där man kan trava och galoppera, när man dessutom inte kan galoppera i ridhuset så... :confused: ingen utomhusridbana finns det heller. Han mockar dåligt i alla boxar och det är väldigt dålig luft. Sadelkammaren är en katastrof! Jättestökig och full med gammalt skräp = omysigt. Eftersom det är ägarens grejer kan man ju inte rota i det och städa och slänga.

Dessutom kommer jag spara ca 2 mil per stallresa!

Senast ändrad:

Men det kan du väl endå inte veta? Utan att ha pratat med personen ifråga?

Du behöver bara tuffa till dig lite och du kommer att må så gott när du fått pratat. Men undvik att gnälla, utan diskutera. :)

Jo, jag vet ju att det är så. :crazy: Men som sagt många är missnöjda och många av de som stod förra vintern har tydligen inte kommit tillbaka... undrar vad det kan bero på...

Hon som har stallet jag ska titta i imorgon var ju också missnöjd när hon hade sin häst uppstallad hos denne stalllägare.

Just det att du tycker att det är olustigt att påtala saker för ägaren är en anledning att flytta (jag tycker också att det dåliga underlaget är en starkt bidragande orsak - men DET hade du kunnat kolla upp innan du flyttade dit).

Även om man inte är "mesig" som du säger att du är finns det människor det är svårt att vara tydig mot eftersom man liksom "känner i luften" att de skulle reagera negativt. Kan det stämma med dig?

Det FINNS hyresvärdar som månar om sina inackorderingar, är angelägna att hyresgästerna ska trivas och därför själva ställer frågor för att försäkra sig om att "kunden är nöjd".

Om du inte trivs ska du inte stanna kvar. Så ser jag det!

Jo, jag vet att det kan vara svårt. Vissa går bara inte. Stallägaren du skriver om påminner väldigt mycket om en stallägare jag stod hos ett tag. Där var också kolossalt dåligt mockat och därmed dålig luft. Fodret var ok. Men man fick t ex inte mata sin häst med något själv för då stod denne stallägares egna hästar och blev dåliga i magen för att man frestade dem!!!! Denne man gick inte heller att prata med. Man var livegen varför hästen flyttades. Så visst misslyckas man ibland. Å andra sidan stod jag på ett annat ställe där jag absolut inte trodde att det skulle gå att säga till. Men så en dag fick jag nog och utbad mig ett samtal med stallägarna. De förstod till fullol mina synpunkter och vi gick ganska bra tillsammans i flera år. You win some, you loose some.

Ang kraftfoder så vet jag fler som inte får ngt alls. Det beror ju på hästen och vad man har för värden på grovfodret. Min häst fick några nävar havre och lite mineraler bara. Aktiv ridhäst. Men det är väl eg ovesentligt dock för om du har ordinerat en viss mängd foder så är det vad de ska få.

Jag tar själv in hyresgäster i vår lösdrift och det som jag tycker är absolut viktigast är att hyresgästen är ärlig mot mig. Jag vill veta om ngt inte känns ok och om jag gör fel. Jag vinner inget på att ändra folks foderstater eller liknande och om många tycker att underlaget i ridhuset är under all kritik tar jag en funderare om det kanske går att lösa på ngt sätt. Sen kanske jag inte kan lösa alla problem men det är viktigt att de kommer fram till mig. Både om folk flyttar eller om de väljer att stanna ändå.

Så jag ser inte varför du inte bara kan ta detta med uppstallningsvärden och tala om vad tycker. Att du kräver att de slutar slarva med maten och även lägger fram önskemålet om de kanske kan fundera om det finns ngt man kan göra för att iaf förbättra underlaget. Det är ju inget du kan kräva men om du inte lägger fram förslaget, hur ska de då förstå vidden av problemet?

Tänk va mycket folk skulle flytta runt om man inte kunde kommunicera med varandra.

Det är ju alltid en viss risk när allt foder ska ingå att stalllägaren försöker tjäna en extra hacka på att ge så lite som möjligt. Jag har också stått i sådant stall och upptäckte efter en tid att min häst till kvällsgiva fick ca 2 kg hösilage i stället för de 6 kg han skulle ha (de vägde inte som de sagt att de skulle göra, slängde bara in en tuss)...Inte konstigt att han verkade så håglös och trött. I detta stall var det ett stort problem att alla hästar var träätare (vissa hade tuggat ner takbjälkarna så att de var jättetunna) - undrar just vad det kan ha berott på...Ägaren beklagade sig högljutt och alla fick order om att smörja in boxen i antibitmedel. :grin:

Jag tog upp problemet med högivan med ägaren och just den biten blev efter det lite bättre. Men det kändes som om man fick bevaka allting för att det skulle göras hela tiden samt att det blev väldigt tråkig stämning. Allting gjordes så snålt det bara gick - dåligt mockat, minimalt med halm (som de dessutom åt upp pga hunger), dåliga staket mm.

Jag står hellre i stall där man betalar efter hur mycket man använder och grad av service.

Inget kraftfoder alls? Vad är det för sorts häst och hur rider du? Det har ju rätt stor betydelse!

Min häst får inget kraft alls, han får bara hö och går relativt hårt nu 6 dagar i veckan men han är galet pigg och arbetsvillig endå. Så kraft är inte ett måste för alla hästar trots hårdare träning.

Om det hade hänt i mitt stall, att hästen inte får sitt foder som den ska ha och det är dåligt mockat och kasst underlag i manegen osv så hade jag inte stått kvar länge. Att foderstaten följs tycker jag är ganska så viktigt, hästen har ju den för att den funkar bäst på de sättet.

De bästa är nog att hälla upp allt foder själv för då vet man vad den får. Sålänge inte nån kommer och häller ut de då eller struntar att ge men de får man ju hoppas inte händer.

Fast det är ju faktiskt så att man måste ta upp det man inte är nöjd med även om det är svårt, de bästa är att säga de direkt man märker de och att säga vad det är som stör än, blir det inte bättre efter de så finns det inte så mycket annat val än att flytta.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du ska flytta om det känns så. Det är svårt att ändra på människor och att trivas i stallet är jätteviktigt! Men innan du flyttar var noga med att alla dina "krav" är befogade, i ditt fall underlaget i ridhuset och fodergivan. Egentligen är det ju ganska lättlösliga problem. Tycker att de ska respektera det Du vill att din häst ska ha i foderväg och borde inte fler reagera på underlaget i ridhuset? Vad är annars påängen med ett ridhus? (Rider själv mest ut - finns inget ridhus där min häst står.)

Hoppas att det löser sig - Hästen välbefinande är viktigast - våga säga ifrån!

vi har eget stall med en helinack. stallhyran som hon betalar har jag räknat på utifrån vad hästen äter och för mig är det en självklarhet att ge hästen och ägaren vad de betalar för.

Om jag vore du så skulle jag säga att du uppöever att din häst behöver mera kraftfoder än vad hon får och kanske erbjuda dig att betala lite extra för det. Det är ju svårt att jobba med en häst som inte får i sig vad den behöver.

Lycka till!

Tack för alla svar!

Jag var och tittde på den nya stallplatsen idag och har bestämt mig för att ta den.

Denna tjej har tidigare haft sina hästar inackorderade på samma ställe. Det hon berättade stärkte bara min tro på att det är meningslöst att strida med stallägaren.

På hennes tid hade inte hästarna fri tillgång på ensilage i hagen utan de skulle lunchas av ägaren, ingick i hyran. Men de misstänkte att han inte gjorde det och "vaktade" och fick konstaterat att det var så. Han gav inte hästarna det kraftfoder de skulle ha på den tiden heller, så hon köpte själv.

Ridhusboten var lika dålig då. Några familjer som hade häst där harvade maneen själva, stallägaren stod i dörren och tittade på och drack kaffe... :crazy:

Dessutom sa hon att underlaget kommer att bli ännu sämre när det blir minusgrader! :mad:

Hon har ledig plats så det är bara att flytta när jag vill. Jag har inget kontrakt vilket passar mig väldigt bra!

Jag tog en bild med mobilen idag på en av de helinackorderas boxar...

DSC00066.jpg

Bra att du ska flytta. Har man den möjligheten ska man inte stå kvar om man vantrivs!

Har/hade själv samma problem som du.
Stallchefen /mfl gav lite som de tyckte. Tyckte de att hästen var fet så gav de mindre (Vilket de tycker om typ alla hästar som inte är slimmade eller har synliga revben :grin: ), eller om de helt enkelt tyckte att hästen fick för mkt så gav de mindre.
De sket med andra ord i vad jag som hästägare ville att min häst skulle ha.
(Men betala för maxsumman var jag givetvis tvungen att göra........ :angel: )
För att inte tala om alla gånger våra hästar INTE fick någon mat.
Så detta har vi löst med att skaffa in eget foder helt enkelt. Då får man själv styra över sin egen fodergiva, plus att man märker alla gånger de "glömt" ge hästarna sin mat.

Nu har vi bara problem med mockningen, som Ska ingå i priset. Jag har de sensate veckorna varit tvungen att mocka ut ALLT i min häst box en gång i veckan och kört in 4-5 kärror spån. Så mkt spån varje vecka alltså. Det är lika mkt som jag behövde köra in på HELA sommaren jun-aug då jag mockade själv... :crazy:

Som sagt, tycker det är bra att du ska flytta, tyvärr har jag inte den möjligheten..
För mig är det väldigt viktigt att hästen sköts på ett bra sätt även när jag inte är där. :crazy:

Hejsan!
Synd att det blev såna problem vid gamla stallet
och hoppas det blir mycket bättre i nya, när flyttar du? :)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jeg har en 5-årig Pinto, som på grund av skada/skador inte gjort någonting sen inridning i sommras. :( Han är ca 1.70 cm och en slank...
Svar
4
· Visningar
965
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 123
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar