Problem ..

R

Rigolette

Kom inte på någon vidare bra rubrik till det här .. men. Åter till det jag skulle säga.

Igår, skulle jag åka å rida medryttarpållen .. kom dit, tillsammans med hennes ägare. Osså skulle vi ta in hästarna, hästen jag skulle rida och hennes polare, en 2 årig kallblodstravare. Vi ropade på hästarna, 2 åringen reagerade och kom upp till oss (det är en sand/gräsbacke upp till öppningen). Men, medryttarpållen rörde sig inte, hon reagerade .. sedan kom hon efter 2 åringen då. Men hon var KRAFTIGT halt på vänster bak .. ville inte alls stödja på det, men hon var ju tvungen för att ta sig fram .. inne i stallet kollade vi upp henne .. hon var lite svullen och varm på vänstra benet, strax ovanför hoven, kotledsområdet .. i stallet ville hon inte alls stödja på benet, hon hade tån i golvet, men inget mer. Hon försökte stödja på benet om man drog svansen försiktigt åt sidan, men hon ryckte till och ställde sig på 3 ben igen. Hon försökte hela tiden stödja, men ställde sig sedan på 3 ben igen. Vi beslöt att sedan släppa ut hästarna i hagen igen .. då, galopperade dom, båda hästarna nedför sandbacken igen .. men dock inte så som dom brukar .. det syntes fortfarande på medryttarpållen min att hon var halt ..

Så vad tror ni att det är ? Tidigare har hon aldrig varit halt i nuvarande ägares ägo, bara en gång .. Dom går på bete, ej hemma .. så dom är inte så jättevana vid terrängen. Kan hon ha vrickat hovsingen ? Något allvarligt ?

Usch, jag är så orolig :S Att det ska vara något allvarligt. Hon ska föresten in på "dräktighetskoll" (heter det så ? :O) snart .. och kolla om fölisen "är kvar", så hennes ägare tänkte då kanske kolla upp hennes ben ..

Så, fram med era kloka förslag ! Om vad som kan vara problemet .. vrickning, något allvarligare ? Är det något att oroa sig för ?
 
Sv: Problem ..

Det kan ju vara precis vad som helst, allt från vrickning till fraktur:crazy: De kan ju också vara hovböld, det kan dom bli blockhalta av.
Men om hästen är såpass halt som du beskriver skulle jag ha ställt den i liten hage alt. box och ringt veterinär.
Det kan ju vara en skada som förvärras rejält av att hon springer runt i hagen...

Hoppas det inte är nåt allvarligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem ..

Antiqua skrev:
Det kan ju vara precis vad som helst, allt från vrickning till fraktur:crazy: De kan ju också vara hovböld, det kan dom bli blockhalta av.
Men om hästen är såpass halt som du beskriver skulle jag ha ställt den i liten hage alt. box och ringt veterinär.
Det kan ju vara en skada som förvärras rejält av att hon springer runt i hagen...

Hoppas det inte är nåt allvarligt!

Ja, håller med. Om hästen plötsligt blir halt (t.o.m. blockhalt) brukar det ofta kunna sitta i hoven (t.ex. för att hästen ska få en hovböld räcker det med att den stigit på en liten sten i hagen..:( )
Hoppas det löser sig !! :smirk:
 
Sv: Problem ..

vad är egentligen en hovböld?:confused: hopas hästen blir bättre..!:crazy:
 
Sv: Problem ..

Hm ... ja :S Men om det hade varit en fraktur tror jag inte att hon ens hade försökt stödja på benet .. om ens galopperat i en nedförsbacke .. :O

Rinde hennes ägare igår, och hon sa att det var bättre nu .. men hon var fortfarande halt .. :(

Vi klämde med en hovtång på hoven osv .. hon reagerade inte då .. men man vet ju aldrig .. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 531
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp