Problem..?

Sv: Problem..?

Angely skrev:
Sadel som sitter fel perhaps...? Kan ha suttit bra till en början, men hästen kan ju ha ändrats i musklerna/ryggen osv. Kan vara värt att kolla upp! Sadeln är ofta grunden till många fler problem än vad man tror...

Det håller jag oxå med om. Men strunta inte i o kolla hästen ordentligt. Kollade min hos en kotknackare - blev ok sa han. Men var inte ok o rida. Kollade sadeln - var superfel sadel. Bytte två gånger så sadeln låg bra men hästen hade fort ont av den. Men hästen var fortf inte bra att rida. Kollade hos alternativ vet och hästen hade en gammal skada. Därför hade hon ont av sadeln, hon kunde inte joba rätt, den gjorde ont trots att den låg rätt pga att hon inte kunde använda sin kropp fullt.

Kolla hans tänder. Ta hjälp av en hästtandläkare. Han kanske har ont i munnen. Prova att rida honom bettlöst en tid för att se om det hjälper.

Minimi --> Vad tycker du är det bästa? Att när jag hoppar hästen sticker med mig mot hindrena och sedan när vi väl är framme så kommer vi kanske fel och då stannar han. Eller att jag har kontroll och då kan vi komma rätt.
Ja på sommaren var han mycket lugnare och då behövde jag inte ha det skarpa bettet, inte ens på tävlig. Det tycker jag var mycket trevligare.
Men mina tränare är bra det vet jag. och jag tycker synd om dig om du har haft dåliga. Jag har haft mer eller mindre bra tränare jag oxå men det jag har nu är bra. Den som red min häst i måndags är inte van vid halvblod utan mer van vid travare.. Hon har utbildat sin travare från att ha gått på banan till att gå 120 hoppning och ganska hög dressyr. Den andra jag tränar för har varit stallchef på flyinge och tagit hand om hingstarna där, hon har även jobbat på ett galoppstall i frankrike för något år sen. Jag tycker de är bra och det tycker jag är huvudsaken.

Angely --> Ja vi ska ta en koll på sadeln oxå här framöver.

Hoppas ni inte tycker att jag låter för självgod men jag säger vad jag tror.. Tack igen för svaren.

Det låter lite självgod, men det är lungt.

Har du kollat över foderstaten nå, eftersom att han tydligen blir hetare på vintern när det är kallt å trevligare på sommaren när det blir varmare. Kolla upp på vilken arbetsnivå han ligger på och vilken kvot han ligger på. VBilka fodertyper han går på på vintern, vissa blir lite knepiga av vissa fodertyper, min klarar inte av att gå på havre hon blir helt "puckad" på det. Å hon har ju en riktig pighetsperiod nu på vintern tydligen helt trippig är hon å har varit värre fram tills dess att vi korigerade foderstaten så blev det lite bättre. Som ett exempel på vad hon gjorde igår med kompisen på hoppning, dom hoppade 5 1/2:an å då är det ju ett galoppsprång emelann egentligen men inte min tant inte hon tog det i stuts hon :D

Hade själv en häst som började bli dum vid ridning! Gick i fin form och så sa tränaren till mig att höja formen liiite och då smällde hon upp huvudet och reste sig eller började studsa! Hade en fysoterapeft ute som inte hittade ngt mer än lite spända muskler. Åkte till en vet. som inte kunde hitta ngt fel:confused: , jag trodde henne inte och åkte till en annan vet.Han gav sig aldrig utan vände och vred på allt tills han kunde se det på röntgenbilderna!! Där visade det sig att hon hade överridande tornutskott och en stor cysta mellan dem sista!! Så det jag vill säga är att en massör är bra att ha men åk till en vet. och gör en hel utredning, med röntgen på ev rygg! En häst blir inte oridbar utan en anledning vill inte jag tro i alla fall, och det räddade ju min häst från att bli utdömd för lynnesfel, som den första vet. ville göra!! Lycka till med utredningen

Explosion skrev:
Minimi --> Vad tycker du är det bästa? Att när jag hoppar hästen sticker med mig mot hindrena och sedan när vi väl är framme så kommer vi kanske fel och då stannar han. Eller att jag har kontroll och då kan vi komma rätt.
Ja på sommaren var han mycket lugnare och då behövde jag inte ha det skarpa bettet, inte ens på tävlig. Det tycker jag var mycket trevligare.
Men mina tränare är bra det vet jag. och jag tycker synd om dig om du har haft dåliga. Jag har haft mer eller mindre bra tränare jag oxå men det jag har nu är bra. Den som red min häst i måndags är inte van vid halvblod utan mer van vid travare.. Hon har utbildat sin travare från att ha gått på banan till att gå 120 hoppning och ganska hög dressyr. Den andra jag tränar för har varit stallchef på flyinge och tagit hand om hingstarna där, hon har även jobbat på ett galoppstall i frankrike för något år sen. Jag tycker de är bra och det tycker jag är huvudsaken.

Angely --> Ja vi ska ta en koll på sadeln oxå här framöver.

Hoppas ni inte tycker att jag låter för självgod men jag säger vad jag tror.. Tack igen för svaren.

Bra att du vet att du ahr bra tränare. Men hästen tycker ju fortfarande att något är ordentligt fel uppenbarligen. Du frågar om råd och då får du ju ärliga svar, något annat har du itne nytta av.
Jag svarar alltid ärligt ch det är inte alltid populärt.
Jaktbett är oerhört skarpt. Det finns hästar som vägrar hoppa med det, och då pratar jag om halvblod eller robusta ponnies.
Jag anser att det är fullkomligt uppåt väggarna på ett fulllblod. Behöver du det är något allvarligt fel. Jag har ridit massor av fullblod, väldigt många och aldrig någonsin suttit på en där jag skulle tänka så skarpt bett.
Om din häst behöver det för att du ska kunna hålla honom så säger bara det att något är allvarligt fel, antingen i din ridning eller att hästen har ont någonstans och flyr smärtan. En hopphäst en bekant hade som uppförde sig väldigt illa och ansågs mycket isstadig och besvärlig, bla rusade han mot hinder, visade sig vara slut i bakknäna.

Jag vill inte moralisera över dej, utan ger bara min synpunkt. Ett så skarpt bett ska du inte behöva om hästen är fräsch och mår bra och du rider den så att den trivs med dej. Då ska du kunna få tillbaka den utan jaktbett.

Något är fel och känner du dej säker på att det inte handlar om dej vilket måste kännas bra, eller om fel tränare, eller utrustningen, så borde du ställa av hästen innan du vet vad den har för fel. Ledsen om du tar illa men jag antar att du frågar för din hästs skull? Jag hoppas verkligen för bådas skull att ni hittar felet.

Senast ändrad av en moderator:

Ge inte upp!!! Det kanske är idè att träna för instruktör 2 dagar i veckan?! Men kolla upp så att hästen är friskförst. Åk till närmaste klinik för att få hästen ordentligt kollad. (som några redan har sagt)
Jag har haft två fullblod, båda två var ytterst känsliga mot hårt spännda nosgrimmor....
Rid på utrymmen där du kan rida framåt.
Jag vet många travare som har gått 1.20, så att ha det som merit som tränare tycker jag inte är nåt.
Vad sa Flyingetjejen efter att ha ridit på din häst?
Hoppas allt löser sig!!!!

Låter som våran kille. Började kicka och stegra sig när vi började kräva lite mer av honom. Vi longerade, tömkörde, hade massör ute mm utan att upptäcka något fel.:confused: Trodde bara att han protesterade mot de ökade kravet vi ställde. Åkte i alla fall till vet. för säkerhets skull och det visade sig att han var både sömtryckt samt hade kotledsinflamation.:cry: Nu har han fått cortison och tuppkam och ska på återbesök om två veckor. Jag skulle verkligen rekomendera ett vet. besök till att börja med! Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama