Problem..?

Explosion

Trådstartare
Hur skulle ni göra om ni som jag:
Har en jättetrevlig häst ursprungligen, men som nu knappt går att rida. Eller men kan ju rida honom men inte kräva något av honom, ber man honom att söka sig ner på tygeln eller bara få honom att bli avslappnad så stannar han och slår med huvudet eller så börjar han hoppa på stället. Allt för att komma undan arbete. Fast det måste ju vara skönare att arbeta i låg form lite avslappnat än att springa med huvudet rakt upp.. Nu har vi börjat fundera om han har ont någonstans efter som man kräver så lite och han ändå blir jättearg.. Förra vintern var han lite hoppig men det var nog för att vi inte kännde varandra så bra och att han fick mer energi eftersom det var kallt. Men han har aldrig varit såhär dum. Det känns lite omotiverat att åka en gång varje vecka och betala 100 kr när han bara blir arg och jag får inget ut av lektionen.
Jag börjar både tröttna och tappa intresset så tankarna på att sälja har börjat komma, men eftersom han är så speciell så är det väldigt svårt eftersom jag, så som många andra är rädd att ens häst ska komma till någon som inte vill lägga ner tillräckligt mycket jobb..

Alternativen jag har nu är att ställa av honom till april eller något för det funkar ändå inte att rida och under den tiden undersöka om det är något fel på honom. Eller så kan jag fortsätta rida, fast eftersom det aldrig går bra så blir jag bara ledsen och besviken. Eller så kan jag sälja honom.. Hur skulle ni ha gjort? :confused:
Ursäkta att det blev så långt..

Sv: Problem..?

Jag skulle börja med att ta ut nån kunnig person för att se om han har ont nånstans, kanske sne och behöver rättas till.
Hoppas det ordnar sig med hästen.

Jag skulle kollat upp om det var något fel på hästen. Är det inte det är det ändå skönt att vila ett tag. Det kan också hjälpa.

Det ska ju vara roligt att ha häst, det ska man komma ihåg! Så mycket tid och pengar som man lägger ned på det.

Först och främst tycker jag att du ska kolla upp hästen, så att den inte har ont någontstans. Sedan kan du försöka få tag på någon som hjälper dig, kanske en duktig medryttare som rider hästen några dagar i veckan! Försök med allsidig träning så hästen börjar tycka det är kul! Löshoppa, tömkör, hantera honom mycket från marken så att ni bygger upp ett förtroende. Det är ju så viktigt att ha en bra relation till sin häst där den vet vem som är ledaren. Är det svårt - ta hjälp av en instruktör, kanske NH vore något? Vad är det för häst, ålder?

Först när man är ledare på marken - kan man kräva att hästen ser en som ledare från ryggen. Allt under förutsättning att hästen är frisk och mår bra.

Kolla även övriga faktorer - såsom hage, är den tillräckligt stor? Har hästen något att göra på dagarna? Hästkompisar som den trivs med? Lugnt och skönt stall? Vad äter den?
Checka igenom alla sådana grundgrejer och ta tag i dig för att försöka rätta till det här. Fungerar det inte bör du kanske fundera på att sälja men ge inte upp för lätt! Kom ihåg att fråga de som kan om du tvivlar!

Lycka till!

hej, jag skulle börja med att gå igenom hästen
för att se om den har ont någonstans.
Plötsliga humörsvängningar beror ju nästan alltid
på att något är fel, gör ont osv...

Sen kanske ni bägge behöver en paus, så en viloperiod
kan ju vara rätt för er båda!:)
Själv tycker jag att det kan vara skönt med en liten
paus ibland, för att hinna tänka igenom och analysera min egen
ridning och mitt förhållningssätt till de problem som uppstår.
Allt som oftast har det känts som även min häst har tänt (:idea: )
till efter en liten grubbelperiod, och velat arbeta framåt.:bump:

Annars kan ju ett alternativ (om trasslet nu inte skulle bero på att
han har ont) vara att hitta en duktig medryttare,
som du känner att du kan lita på, och som funkar med din häst.:)

Lycka till med hästen, och hoppas att ni hittar en lösning
som ni bägge trivs med!!

*långt och svamligt..... är nog lite på kanelen*:rofl: :rofl: :rofl:

Först en ordnetlig vintervila å att du slutar vara sur på hästen sådant funkar inte. Jag var apsur på min ponny i somras = inget funkade å hästen var faktiskt less på det, för det kollade jag upp med en annan källa. Självklart sa någon utbildad tas ut som kollar igenom hästen så att den inte har ont så fort som möjligt.

SEdan när du sätter igång gör det sakta och utan krav, var alltid positiv till hästen när du rider. Man kommer ingenstans med att vara sur varenda gång man rider, okej att bli ordentligt sur om hästen inte lystnar men det ska gå över lika fort som det kom. Börja sakta ställa lite krav å öka sedan upp kraven.

Just nu har ni båda hamnat i en svacka. Mycket utav det beror på att du är sur på hsäten å hästen blir sur å vrång tillbaka å gör sådant som gör så at man själv blir ännu surare. Så det bästa är att ta en viloperiod å börja igen efter några veckor när du börjar bli på ättre humör på hästen.

Tack alla som svarat..

Trovligtvis ska vi börja med att ta ut en massör så han får känna igenom honom.. Märker massören inget så får vi gå vidare med röntgen eller nått.

Linn_89 --> Jag vet inte om en duktig medryttare hjälper för min tränare har ridit honom några gånger och han är likadan då.
Vi ska åka lite då och då och låta honom lösgaloppera och löshoppa då det finns löshoppnigsbana uppställd ibland där jag tränar.
han är ett fullblod 12 år. Jo hagen är ganska stor, större än där han stog förut. Vi har en storbal ute för han blir lätt mager så han har alltid något att göra om han vill. Stallet är lungt det är bara två hästar, förut stog han på en liten ridskola.. Men han har helatiden gått runt i boxen, ända sen jag köpte honom. Det har inte blivit värre. Han äter krossad havre och Dynavena.

Vimsan --> Ja både mina tränare har provat honom, den ena så sent som igår för den andra.. Och vi vet inte riktigt vad vi ska göra.

moonlightgarden --> När jag ska rida så börjar jag inte med att vara sur. För på den hästen funkar det inte att vara arg det har jag märkt under det 1,5 åren jag har haft honom.

tack igen till alla som svarar.

Men du blir sur om han hittar på någonting, så låter det iaf. Å hur mår du undermedvetet. Du vet ju om att han kommer att börja tjaffsa å bråka så fort du ber om någonting å sådant måste man träna bort.

Har du bestämt dig för om du ska ta ut någon utbildad person som kollar upp om hästen har ont?

Har du föresten i övrigt kollat upp foderstaten hur den ser ut? Annars skulle det kunna vara en tanke.

Som tidigare inlägg: kolla upp om han har ont ngnstans...

Om han nu inte har det så är min gissning att han tjurar för att du börjar kräva saker av honom, det är ju jobbigt, ju! ;)
Fullblod i allmänhet är bland det lataste som går i ett par skor när man rider på ridbana, motorn som finns vid hoppning, skogsridning etc bara tvärdör, eller så försöker de springa ifrån jobbet (vilket man kan utnyttja)
Lura honom :) Använd bommar, bildäck, koner....gör det till en lek samtidigt som du jobbar honom, ju mer vältränad han sedan blir, desto lättare har han för att gå i form....och han slipper protestera

Nej jag blir inte sur utan mer uppgiven. Men med jag försöker att blita ihop för att det inte ska bli värre. Som sagt jag vet att det inte funkar att bli sur på honom..
Vi har ringt efter en massör som vi hade ute under hösten och han ska komma innom den närmaste tiden..

Tack för tippsen. Ja fullblod är ju smarta och vet vad de ska göra för att komma undan.

åk till vetrinären och få honom kollat,kan ingen dukigt rytatre rida honom för att känna efter om han har lr bara driver med dig?

Ska ni åka och kolla honom,så rid honom fram tills dess..för annars är de svårare för vetrinären att se och ställa prognos

Prova med att arbeta honom från marken ett tag! Hitta på roliga lekar och annat kul, tömkör, ,longera, löshoppa.m.m. Då bygger du upp ett helt annat förtroende för /med din häst, som du sen kan använda när du sitter på honom igen+ att det blir roligare för både dig och hästen att ni inte bråkar jämt. Men innan du gör något alls, så låt en vet. titta på honom!
Lycka till!!:)

Explosion skrev:
Nej jag blir inte sur utan mer uppgiven. Men med jag försöker att blita ihop för att det inte ska bli värre. Som sagt jag vet att det inte funkar att bli sur på honom..
Vi har ringt efter en massör som vi hade ute under hösten och han ska komma innom den närmaste tiden..

Tack för tippsen. Ja fullblod är ju smarta och vet vad de ska göra för att komma undan.

Är han likadan även om du lägger ut lite bommar och gör lite övningar över dem, som avledande? Finns inget han gillar att göra, då han är annorlunda?
Håller med alla om att du ska kolla upp honom. Men annars kanske du måste lura honom runt det jobbiga genom att göra annorlunda saker ett tag. Rida ut mycket, passa på att jobba "i förbigående" ute, rida runt trän och böja och ställa, öka och minsta tempo, få honom att svara framåt coh respektera hjälperna. Är han så otränad att det blir för jobbigt? Måste du stärka honom mer innan du kräver?
Och utrustningen. Förutom smarta är fulllbod ofta bra på att säga ifrån när något är fel. OCH något verkar ju vara fel. Behöver inte vara sadeln kan var bettet, hårdheten i lädret (tränset) ett spänne som skaver, m m mm. Kolla ordentligt. Prova snällare bett, osv.
Försök hitta vad han tycekr är fel för något är det, även om det inte skulle vara något fysiskt fel på honom. Eller ridningen, förstås. ÄR du avspänd, sitter du och kniper med musklerna, hur är din hand, hur är din inställning, (han uppfattar det säkert)? Jag måste hela tiden påminna mej när hästen blir spänd, att inte spänna emot utan slappna av andas djupt, så kommer slappnar hästen av också. Så lätt att man blir spänd själv.

Senast ändrad av en moderator:

Hade det vart min häst hade jag först åkt ut till en klinik och fått hästyen NOGA genomkollad. Glöm inte tänderna! Sedan hade jag ringt ut en kotknackare eller ET och kollat upp hästen den vägen också. Sedan hade jag kollat sadel och träns noga, passar grejjerna? Därefter hade jag visst ridit lektion för om hästen inte har ont så är det nog bara ett lätt sätt att komma undan arbete...

Suisyola --> Den duktigaste ryttaren jag har i min omgivning har ridit honom och han är likadan för henne. Och on har väldigt mycket kännsla och tvingar inte en häst till någonting utan vill få den med sig. På fredag ska det komma en massör och om han säger att hästen är okej så ska jag nog fortsätta rida honom.

Åsa --> Ja vi ska åka och löshoppa honom nu framöver så han får springa lite. Och jag har även tömkört honom närgra gånger men jag måste köpa en egen gjort m.m.

Minimi --> Ja han är likadan vi hoppning som han tycker är jättekul. Fast då har jag ett skarpare bett och får då bättre tag i honom så han är inte riktigt lika hemsk. Det går inte att rida ut på honom nu för när vi är på hemväg så blir han helt okontrolerbar och bara galopperar på stället och hoppar. Jag har ingenting att sätta emot. Han har flera gånger nästan ramlat ner i diket. Men jag har ju ridit ut på honom när han inte har haft så mycket överskottsenergi. Han är ganska otränad men alla som har sett honom har konstaterat att han kan inte vara så otränad att det kan vara jobbigt att gå på ett bestämmt spår efter en annan häst eller att bara sänka huvudet.
Jag rider oftast på ett vanligt tre-delat tränsbett och när jag hoppar och vid galoppjobb ute så rider jag på en jaktstång. Jag tror inte att utrustningen kan vara felet för jag red med precis samma saker i sommras och hela hösten.

Polly_Mulle --> Ja eventuellt ska vi åka och få honom undersökt efter att våran massör har gått igenom honom. Tänderna vart kollade i sommras och det var inget fel. Men att fortsätta att rida lektion nu är nästan helt onödigt för att slänga bort 100 kr i veckan genom att förstöra lektioner för andra och få mitt självförtroende helt mosat är ingen jag föredrar.

Tack för att svar =)

Explosion skrev:
Vimsan --> Ja både mina tränare har provat honom, den ena så sent som igår för den andra.. Och vi vet inte riktigt vad vi ska göra.

ok... jag förstår. Rider själv en bråkig häst :crazy:

En häst som inte beter sig nomalt har ont, så är det. Kolla upp hästen ordentligt! Alla problem jag har haft med hästar har visat sig bero på ngt fysikt problem. Pigga, lata, fuskar i dressyren, vill inte hoppa, hoppar av fel, hoppar snett, slänger med huvudet, går ojämnt utan att vara halt, får tryck av passande sadlar osv osv, allt har berott på ngn gammal/ny skada.

the_connemara skrev:
En häst som inte beter sig nomalt har ont, så är det. Kolla upp hästen ordentligt! Alla problem jag har haft med hästar har visat sig bero på ngt fysikt problem. Pigga, lata, fuskar i dressyren, vill inte hoppa, hoppar av fel, hoppar snett, slänger med huvudet, går ojämnt utan att vara halt, får tryck av passande sadlar osv osv, allt har berott på ngn gammal/ny skada.

Instämmer helt. Dessutom verkar jaktbett övervåld på ett fullblod. Jag undrar om du rider den rätt? Det ska inte behövas, helt enkelt, om du rider med sätet och vågar ha en lätt hand.
Sen kan de tvara annorlunda sommartid, hästen är mer slö av värme och bete. Den verkar åtminstone om inte ha annat ha för mycket energi och dessutom något som den inte är nöjd med.
Ledsen men jag är ärlig, alla tränare rider inte heller bra, de kan vara vana vid halvblod och bli alldeles för mycket för ett fulllblod. jag har sett det flera gånger, duktiga dressyrryttare men ovana vid fulllbod kan få ett känsligt fullblod att gå i taket, bara genom att vara för hårda i handen.
En av mina blev stel som en pinne och vägrade allt annat än slängtrav med en mycket duktig dressyrtränare som själv tävlade sina hästar i allt från intermediere och uppåt..... Lite pinsamt för oss alla :o (både mej och honom) men det struntade hästen fullkomligt i. :D Han sa vad han tyckte.

Så kolla allt än en gång, och tro inte att det inte är ridningen för att han gör likadant med tränaren. Jag väljer tränare noga, numera.

Sadel som sitter fel perhaps...? Kan ha suttit bra till en början, men hästen kan ju ha ändrats i musklerna/ryggen osv. Kan vara värt att kolla upp! Sadeln är ofta grunden till många fler problem än vad man tror...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama