Sv: Problem

Ja jag har faktiskt ingen aning om hur mycket man får så kan inte säga något om den saken.
Men riktigt värt om man får undan pengar till det annars! :)

Det finns ingen annan i stallet som ändå åker förbi dit du ska flytta som du kan åka med ibland? Jag förstår att det är lätt att se svårigheterna när du inte mår bra men jag tycker absolut inte att du ska lägga hästeriet på hyllan för då mår du nog ännu sämre.

Kanske kan socialen hjälpa dej att få något extra bidrag så att du har råd att köra moped fram och tillbaka? Jag vet att det finns andra här på buke som har fått busskort och även andra bidrag för att kunna fortsätta med hästarna för att de förstår hur viktigt det är och hur bra hästarna får en att må.

På sommaren kanske du kan cykla ifrån busshållplatsen och sedan kunna åka med någon på vintern?

Försök att se allt positivt som hästarna för med sig så kanske du känner dej mer motiverad och får mer kraft att ta tag i och ta reda på vad för hjälp som finns att få från olika håll. Dina föräldrar kanske också kan hjälpa dej att spåna och kanske även kan hjälpa dej rent praktiskt på något sätt.

Lycka till och ge inte upp hästarna för de ger ju så oerhört mycket.

Men du, 6 km är inte alls långt. Jag är en riktig latmask och skulle lätt kunna cykla den biten, det fixar du garanterat!
Se det som ngt positivt att du får motion och frisk luft. Den tiden på året när det är motigt (jan/feb) så ställer du cykeln vid busshållplatsen och cyklar därifrån.

Min mamma har ca 2,5 km till affären och dit har man ju cyklat många gånger, tar inte ens 5 min. Vilket borde innebära att 6 km tar ca en kvart? Att gå till affären tar ca 20 min eller 15 om man traskar på lite. D.v.s. du borde kunna gå till stallet på ca en halvtimme om du vill. 6 km låter längre än vad det är.

På vintern kanske du kan varva mellan att åka med din mamma och att cykla från bussen?

Cykla sträckan någon dag och se hur det känns. Jag tror faktiskt att du kommer bli imponerad av dig själv eftersom du inte kommer tycka att det är alls så jobbigt som du tror.

Mvh JV, lycka till!

Håller med de andra om att du kan cykla. Jag har 1,5 mil till stallet och cyklar varje dag, när det är vinter och mycket snö tar jag bussen. Men 6 km kan man gå utan problem :) Mår själv psykist dåligt vissa perioder och då är det jätte bra att motionera så man får tankarna på annat. Så du behöver inte lägga hästeriet på hyllan.

kl

Ge inte upp utan att ha försökt.
Som någon annan sa, testa att cykla den aktuella sträckan och känns efter.
En mp3-spelare som du fyller med bra musik kan också underlätta

Du har ju fått en massa tips nu! :laugh:

1. Cykla hela vägen fram och tillbaka. 6 km är som sagt inte långt på en cykel, eventuellt beroende på om det är uppförsbacke hela vägen åt något håll. Då går det ju i och för sig jäkligt snabbt åt andra hållet istället. :D

Cykling är (gissningvis) det bästa alternativet under sommarhalvåret.

2. Åk buss och cykla resterande bit. En billig cykel kan relativt lätt införskaffas - antingen genom att köpa begagnad eller (om du bor centralt) kolla med fastighetsskötarna i hyreshusen när de "vårstädar". Förvånansvärt många cyklar slängs för att folk bara ställt in dem i cykelrummen och sedan flyttat.

3. Planera dina stalltider tillsammans med andra som står i samma stall och be att bli upphämtad vid busshållplatsen. Ligger den ändå på vägen så blir det ju inget extrajobb för den som kör bilen. Kan vara ett smart sätt att rationalisera bort i alla fall några cykelturer.

4. Promenera. Skönt på sommaren! Nyttigt också, även om det tar lite längre tid än att cykla. Antingen gå hela vägen eller från bussen. 3 km är en normal hundrastningsrunda för mig, det går faktiskt riktigt fort.

5. Skaffa moppe. Latmaskalternativet ;) - det finns ju relativt billiga moppar nu, men det är en betydligt högre utgift än att cykla. Både för eventuellt inköp och i månadskostnad. Å andra sidan är det skönt att ha tillgång till moppen, både på vintern, och för andra transporter. Du åker väl inte enbart fram och tillbaka till stallet antar jag?

Angående transport under vintern så har vi ju haft exeptionellt kalla och tuffa vintrar de senaste två åren. Vet inte om du bor söderut eller norrut, men snö är generellt inga problem om du går/cyklar längs med en plogad väg. Is är värre. Men det brukar ju inte vara isgata flera månader i sträck.

Jag tror att du gör detta till ett lite större problem än det är. Motion är nyttigt för alla, och så är du uppvärmd när du är framme i stallet! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 587
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 483
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka