problem vid sadelprovning

Sv: problem vid sadelprovning

Ha ha är du här nu igen??:D

Tack för de snälla orden, jag blir bara så irriterad på människor som tar en massa betalt men sen inte fixar jobbet.

ja precis så är det sorgligt nog, dom flesta duktiga utprovare är inte alls duktiga. vare sig det är sadelmakare eller någon med weekendkurs.

betydligt smartare att själv skaffa sig kunskap så man har en ide om vad som kan passa, och sen prova och lyssna på hästen. det går inte att lita på sadelutprovare. den sadel jag varit minst nöjd med och förlorat mest pengar på var den som var utprovad av en erkänd sadelmakare. denna sa också att hästen skulle kunne ha sadeln resten av livet, men justering av stoppning och bomvidd. HAH! några mnd kunde jag ha eländet och sen gick det inte alls att justera så den passade. :devil:

Håller absolut med. Föredeln med att åka iväg på sadelprovnnig är ju att man kan prova väldigt mycket sadlar så man nästan säkert hittar något som passar. Jag har turen att ha en oberoende sadelutprovare häromkring (hon säljer inte sadlarna hon provar) och det är guld värt.

Har dock varit med om att komma hem med sadlar som efter en kort tid inte alls fungerar. Förmodligen för att jag själv först efter en tid börjat reflektera. Det är ju ganska meningslöst.

Efter att ha hängt med ett tag provar jag nästan alltid ut sadlarna själv. Det går minst lika bra.

svarar alla här
tycker det är helt sjukt att man ska betala 500 spänn för att behöva komma dit om någon månad igen och va missnöjd:crazy: och jag vill ju inte göra om provningen heller för det sa dom att jag kunde begär om jag ville men de käner jag att de klarar jag mig utan.

vilka sadlar är värt att testa på sharpman då? jag tror jag ska göra så att jag skriver ner en lista på storlekar och sadlar och tar med mig dit och säger att dom här vill jag prova. och testar sedan vilket utav dom jag tycker känns bäst. kan man va så fräck??:devil: eller tror ni dom tar illa upp?

och många här tycker ju att leonardon ligger bäst på bild och det tycker jag utan tvekan också om jag ser det enda ni kan se. men när man känner under den sitter den tigthare framtill än bak om ni förstår vad jag menar? trycket är inte jämt under sadeln. är det att den är för smal eller vad beror det på? för rak? känns som att den inte kommer ner på ryggen ordentligt på mitten och bak på något vis.
jag har provat ut en sadel själv och den låg bra på hästen men för liten för mig så uppenbarligen fixar jag de inte själv:angel: så jag vill ju helst ha lite feedback men jag har ingen att ta vägen till som kan klämma och känna:mad:

Du tyckte väl själv inte att Leonardon var så bra att rida i eller? Den är nog för smal om den trycker fram till, däremot så kan modellen i rätt storlek nog passa din häst men den ska ju även passa dig. Lägg ett vitt rent schabrak under o rid ordentligt, det ska bli två tomma trianglar på var sida om manken o sen ett jämnt tryck för övrigt, kanske något mer i bak (det blir det nästan alltid). Om den däremot visar att du även har stövavtryck i fram så ligger den o trycker där.

Jag tycker inte du ska skriva nån lista utan istället prova allt som går att prova när du är där! Då får du en god uppfattning om vilka typer av sadlar som passar både dig o häst. Det beror ju lite på vilka sadlar som finns inne för dagen o vilken prisklass du tänkt dig. De kan ju ha begagnade sadlar som passar, gå runt själv o kolla där inne o om utprovaren inte själv tar med en sadel du sett som du vill prova så begär att du får göra det. DU är kund o betalar för deras tjänster, tänk på det!:D

Kunden har ju alltid rätt!! Så vill du prova sadlar som du tycker är bra så kan jag inte förstå att dom skulle ha ngt emot det, förutom att dom förlorar sina 500... För det ska du ju inte behöva betala när du inte behöver deras tjänst, möjligen ridhusavgift då.

Du har ingen vän du kan ta med som kan filma och vara lite objektiv om hur du sitter i sadeln??

ja, eller om det finns något ställe där du får låna hem sadlar och prova? typ som sadelmagasinet?
vet ju inte vart du bor.

en ide; fota hästen när du longerar, så ser du hur ryggen ser ut i rörelse.

Jag tycker visst du kan ha med dig en lista och säg att "det är de här sadlarna jag har funderat på och tro kan fungera men har ni något annat som ni tycker är värt att prova gör vi det också".

jag bor emellan jönköping och värnamo i princip och charlies är väl smidigast stället att låna hem ifrån men dom har nästintill bara en sadel av viss typ i en storlek eller så har dom många sadlar i samma utförande. de är de som är så dumt för storlekar är svårt att prova där pga av att det bara finns Medium storlekar i princip allt. kanske ska låna hem från sadelmagasinet dom ska väl bara bra där?

och novali om leonardon nu är för smal (36:a) skulle en wellington i fit 4 va bredare än den då? och leonardon är jag inte superförtjust nu efter att ha wellingtonen och frank baines att jämföra med :love:

och mitt maxtak ligger på 20 men jag blir ju inte ledsen om det går att hitta billigare:D

Fast när jag var på Charlies för ett par veckor sen fanns det rätt många olika märken begagnade o nya, så om du ändå bor såpass nära så kan du ju åka dit o titta. Man kan även ta med sig hästen o prova själv i deras paddock, man måste inte anlita sadelprovarna.

Ang Leonardon o Wellington så är de helt olika i bossorna o utformningen, alltså kan en 4:a passa även om Leonardon är 36. Dessutom är 36 i Prestige inte speciellt vid storlek i verkligheten. De är med andra ord ganska smala rätt över.

Hej det här verkade vara en bra sida för min sadelfråga. :) Hoppas de tinte gör något att jag "tränger mig in med frågan."

Om man ska mäta ut på hästen hur dens sadelmått här. Hur gör man? (alltså hemma innan man tar hem och provar sadlar exempelvis)

när jag va inne i lördags hade dom i proncip bara bates innova N, kentaur elektra 3, foresteier ?, knights och globus MW hemma och då var det bara en eller flera i samma storlek. jag ska bort på semester i två veckor nu men sen när jag kommer hem så ska jag ta upp jakten på sadel igen.

vad är det som skiljer bossorna åt om man jämför wellington och leonardon?

nu kan jag äntligen uppdatera min tråd för idag bar det av för sadelprovning och när vi kom dit var det en hel del mätande och funderande på vilken sadel som skulle kunna passa då hästens rygg va väldigt kort och svängd och jag behöver ju iallafall 17,5-18".
många sadlar åkte bara på och sedan av igen för att dom låg inte alls bra och framför allt va dom för lång.
till slut hade vi bara en harry dabbs elegant kvar och som tur va låg den riktigt bra! hästen som annars brukar va ganska spänd och svår och få ner i formen hade nästan näsan i backen trotts att ridhustältet försökte äta upp honom ett X antal gånger;) och jag tyckte jag satt bra utan några konstigheter. jag ska försöka fixa lite bilder så att ni får se undervärket:d

Har ridit i en sån o den är jätteskön! Bra sadel är det med så jag hoppas allt ordnar sig för dig nu!

Men nyfiken som jag är...fick du prova nån Wellington Elite?

ja de fick jag men den va tyvärr för lång så jag provred inte ens.:( jag har inte fattat hur kort rygg han har men den såg jag ju nu när hon visade. har inte ens tänkt tanken att de skulle kunna va ett problem!

här kommer lite utlovade bilder på sadeln. den ligger lite över honom tycker jag men den är precis ny så den är bara riden i två gånger så det blir nog bättre när stoppningen satt sig. kände mig verkligen supernöjd efter dagens ridpass så jag hoppas detta blir bra nu:D

DSC00170.jpg

DSC00171.jpg

DSC00172.jpg

DSC00173.jpg

hur har det gått med sadelprovningen?

på bilderna ser leonardon ut att ligga bäst, men om inte du trivs i den tycker jag inte då ska rida runt i den o "bita ihop". sadeln ska passa hästen OCH dig! det tror jag många glömmer idag, att tänka på att sadeln faktiskt också ska passa ryttaren..

har inte några direkt superbra erfarenheter av sadelutprovare, blir mest bara förvirrad. :confused: så nu har jag tagit ändan ur vagnen o ska läsa på så mkt jag kan om sadlar, hästens rygg o anatomi mm.
lämnade in två dressyrsadlar till sadelmakare (han kom ut o kollade på dom hur dom låg på hästen), faktiskt så var mina aningar rätt - att sadlarna låg i bakvikt. enligt sadelmakaren kunde man höja upp dom bak med hjälp av filtskivor. när han kollade ena sadeln senast (den andra har jag precis köpt) för ett år sedan så var det precis samma sak..
aja, nu har jag iaf fått hem sadlarna. imorgon ska jag rida i båda o ha vitt schabrak så man ser avtrycken.

hoppas du hittar en sadel som både du o hästen trivs med! :)
lycka till!

jag har både skrivit om nya sadeln och lagt ut bilder så ja jag har hittat en;)
har bara hunnit rida i den två gånger än så länge men just nu känns de toppen!

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 327
Senast: ylvalill
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 983
Senast: DrT
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka