problem vid sadelprovning

Sv: problem vid sadelprovning

Det ser ju helt ok ut när han står på gången men nu vill vi se film när du rider! Och känns det helt bra för dig med? Tar ju ett tag att rida in en ny sadel.

Det är svårt när de har kort sadelläge men ännu svårare om de har rak rygg o kort sadelläge så du hade tur som hade en svängd pålle!

Kom igen med filmen nu...!:D

jag har tyvärr ingen filmkamera men jag ska försöka få någon att fota!
det va stor skillnad även för mig för ja kunde ju komma ner i sadeln och vågade rida lite mer. ska bli jätteroligt och se hur träningen på söndag går och se vad tränaren säger om det hela:D

snälla hjälp!

Vet hur man mäter vinkeln över hästens rygg, men hur vet man om ryggen är kort/lång på hästen? Och hur svängd den är? Kan ni beskriva vilka symtom det ger på sadeln och hur man mäter vad hästen ska ha? Snälla!

Hur vet man när det inte passar? Och vad är det viktigaste att kolla efter?

Går detta att ändra genom omstoppning etc?

1000-tack på förhand!

försökte ta lite bilder på träningen i fredags men min kamera strejkade gärnet så det va egentligen bara en bild som man kunde se att det va vi på och de är precis när vi håller på att rida fram och bara rullar på. lite surt men de blir nog nytt försök med annan kamera nästa träning

DSC00637.jpg

Tänkte bara tipsa om att det finns väldigt beskrivande artiklar på Agrias hemsida om vad man ska tänka på när man provar ut sadlar och vad man ska kolla efter... väldigt användbart när man ska prova många sadlar och dessutom inte har ute en sadelutprovare på en gång.:)

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 327
Senast: ylvalill
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 983
Senast: DrT
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka