problem vid sadelprovning

sommarminne

Trådstartare
någon som har förslag på sadlar till min herre? har varit på sadelprovning men jag va inte alls nöjd med det och letar nu ny. jag tycker att dom flesta dom la på va för smala och det påpekade jag även men hon tyckte dom låg bra. jag äger i dagsläget en prestige leobardo i bomvidd 36. han är överbyggd men blir rakare vid ridning

utan sadel:
DSC00055.jpg

med prestige leonardo:
DSC00064.jpg

DSC00063.jpg

med frank baines omni:
DSC00115.jpg

DSC00116.jpg

jag har bokar ny tid på annat ställe men dom hade inte tid förän lååångt framöver så jag vet inte hur jag ska göra riktigt

Sv: problem vid sadelprovning

jag tycker leonardon ser bra ut på bilden, men den kanske inte ligger bra under ridning? den är ju ganska rak (betydligt rakare än deras flesta andra modeller).

anledningen till att jag vill byta är egentligen att jag inte trivs så bra i den men de är kanske bara att bita ihop:o

ah just det, den var lite för liten var det inte så? om den passar hästen i övrigt så kanske en 18" vore en ide? eller en annan prestige modell? prestige top dressage och venus har för mig funkat på samma hästar som leonardon, lite beroende på stoppning. du har ju även doge och modena. hipposen lär bli för svängd.

annars skulle jag kolla på amerigo classic, den har liknande passform som leonardon.

I vilken prisklass rör vi oss?

Även om din häst blir rakare vid arbete så är han nog ändå av en svängd rygg typ. Det är bara att gratulera för det finns fler sadelmodeller till honom än till de rakare!

Du har ju testat en Wellington Greenline som jag förstod att du gillade. Men prova även en Wellington Elite, den borde rimligtvis passa din pålles rygglinje i storlek 4 kanske o till dig en 17,5 efter vad jag sett på bild. De ligger bra i pris, du kan hitta begagnad för ca 8-10 000.

Sen kan jag tänka mig att en Jaguar o som Centaur sa, en Amerigo dock inte Classic (enligt min erfarenhet) utan DJ.

Kan du inte tala om vilka sadelmärken som finns hos dina kompisar som du kan få prova så är det lättare att guida dig?

wellington greenline va jag väldigt förtjust i och ja jag behöver större säte!har tagit mig några sadlar att komma på de men 17,5 eller 18 verkar fungera bäst för mig!

jag hade helst velat byta in min sadel så det hade varit en fördel om dom finns nya på antingen ch*rlies eller sh*rpman. wellington finns på båda ställerna men ch*rlies hade den inte hemma nu utan den va utlånad. typiskt för de är en sadel jag tvivdes väldigt bra med men den jag provade då va ett beg. ex. oh stoppningen va väldigt dålig då den sjönk ner för myket på manken och gick nästan i men hästen gick bra i den ändå.
och det verkar som att min herre trivs bättre i en sadel där de släpper tidigt bak än en som ligger helt som frank bainesen.

och angående priset med så vet jag inte riktigt vad jag har tänkt mig. jag får 13 000 för min gamla i inbyte oh de hade ju varit skönt att slippa lägga allt för myket emellan men det måste ju passa så då är de ju bara att betala oh se glad ut.
finns en begagnad greenline nära mig för 12 så jag är lite sugen på att testa den men jag vet i fåglarna hur jag ska göra då:o

Senast ändrad:

finns en greenline 18" fit 4 för 9000 vilket jag tycker låter väldigt billigt! det va nästan 15 mil ifrån mig men jag får låna hem den om jag vill. kanske kan va värt ett försök iallfall:banana:

oh..gud vad hemsk frank b sadeln ser ut...vill man rida i en sådan, såg mest ut som en tortyr för ryttaren :crazy:

frank baines omni är faktiskt den skönaste sadel jag suttit och jag brukar närsta jämt få ont i ryggen när jag rider men inte med denna men de hjälper ju inte när hästen säger nej;)

kan säkert vara skön en stund, men prova o rid en tävlingsdag i den..det lär nog sätta sig i ryttarens rygg/svank...ajaj. Okey..nu har jag inte sett den i verkligeheten, men den såg grotesk ut på bilderna (ser ut att vara svinhögt bakvalv och knappt ngn plats kvar för ryttaren att sitta på)

som sagt brukar jag känna av ryggen direkt när jag rider och det har varit oavsett sadel men inte men denna. och jag håller med om den ser grotesk ut men jag har aldrig suttit bättre!

finns en greenline 18" fit 4 för 9000 vilket jag tycker låter väldigt billigt! det va nästan 15 mil ifrån mig men jag får låna hem den om jag vill. kanske kan va värt ett försök iallfall:banana:

Det låter helt ok men jag envisas fortfarande med att du ska försöka prova en Elite också. De är så väldigt olika att rida i, för i Greenline sitter du där du sitter, kan inte flytta dig så mycket o det känns skönt i början men efter ett tag så märkte jag att jag vill kunna inverka mer än så. Eliten däremot är perfekt, lagom stora stöd o überskön att sitta i! Så vänta gärna på att den på Charlies kommer in.

jag har bokat tid på sh*rpmsn nu istället då jag kan prova lite mer ordentligt. känner att då har jag möjlighet att testa både eliten, jaguar och även dominus och harry dabbs ska väl va bra till svängda ryggar??
men eliten är jag sugen på för jag backar av lite på greenlinen för många verkar ha fått probem men rygg och höfter och de känns inte så lockande faktiskt. skulle helst vilja ha en sadel jag kan ha ett tag då det blivit väldigt mycke bytande nu de senaste. eliten verkar ju många va riktigt förtjusta i.
hur är lädret i en sådan?

Alltså Wellington är en jättefin engelsk sadel med riktig träbom o fin ullstoppning. Lädret brukar vara av hög kvalité o anledningen till att du inte hört så mycket om dessa sadlar är nog bara för att de liksom Frank Baines inte är "inne" just nu.

Men hittar du en Wellington som passar både dig o pålle så har du gjort ett bra köp. Vill bara varna lite för att vissa sadel provare gärna provar ut lite för smala sadlar, så du ska ha en 4 o inget annat! Din häst behöver muskla på sig runt manken o även om en 3:a ligger bäst just nu så är inte det du ska ha om du förstår hur jag menar?

Lycka till o glöm inte skriva hur det går!

Hm..jag är inte såå imponerade av dem. Åkte dit för 1½ år sedan för att prova ut en sadel. Hade innan fått rådet att en albion K2 borde passa min häst och ville därför självklart få prova en där.

Utprovarna påstod att den sadeln aldrig skulle passa min häst och plockade istället fram en massa andra, svindyra märken. Jag fick inte ens prova K2n.:confused::mad: I slutänden lurade de på mig en sadel som var alldeles för smal i bommen och för liten i tum för mig. Fick sälja den efter ett halvår eftersom den låg på halsen efter att jag hade ridit en stund.
Har nu efter en del turer två Albion K2 (en dressyr o en hopp) som jag är supernöjd med och som passar hästen ypperligt.

alla verkar verkligen vilja lägga på för smala sadlar och jag fattar verkligen inte varför?? tycker att de är jättertråkigt att det inte går att lita på utprovare för det är ju dom man i princip måste lita på om man inte har hundra kundskap själv! :crazy:
har dom inte något slags prov när dom gått den där kursen för att kollas om dom har lärt sig?

jag ska definitivt prova eliten då verkligen alla verkar nöjda (har faktiskt inte hittat ett enda negativt inlägg om den!)
och jag fick inte tid förän om tre helger framöver så de dröjer ju en stund till men jag ska definitivt uppdatera om hur de har gått för oss!

upplevde lite samma sak som du att det enbart va dom dyrast modellerna som passade just min häst. till och med veterinären poängterade att hästen behövde en för vid sadel efter att ha gått med en för smal sadel innan jag köpte och att han hade en ganska svår rygg pga av att han är så överbyggt och lite gropig vid manken. trotts detta tyckte utprovaren att i princip ALLT de vi provade låg bra:devil:

Har du nånsin köpte en bil på en bilsalong? :D Det funkar på samma sätt...alla bilar passar dig bara de är tillräckligt dyra så bilförsäljaren kan få stor provision!:devil:

Och anledningen till att sadelinprovare vill få dig att köpa för smala sadlar är att eftersom sadeln hamnar så högt ovanför hästen så verkar den ligga still, du sitter stilla o de förväntar sig inga klagomål från dig i ett senare skede. Att prova ut en sadel som inte passar 100% i dagsläget för den är för vid är ju vanskligare för då måste inpassaren ha så mycket erfarenhet att h*n kan SE hur din häst kommer att se ut om 2-3 månader. Annars kommer du tillbaka o klagar o det är den största skillnaden mellan svenska o engelska (som jag har lärt mig ifrån) inprovare. I England FÖRUTSÄTTER inprovaren att din häst kommer att ha ändrat sig o att sadeln ska justeras efter max 6 månader! Detta upplyser man om vid köpet o har då inte en massa missnöjda kunder.

Jag såg Hedwigs bilder när hon varit hos Sh***m*n o det jag ser på de bilderna är ju att sadeln både var för liten till Hedwig o även matte redan vid inprovningstillfället.

Kräv att få prova eliten, storlek 4 och en 17.5 även om de säger att den inte kommer passa. Inte en 3a som det klämmer in en correctionpad under o sen säger att den ligger bra.:angel:

Det är Novali som har hjälpt mig med mina sadlar och hon är mycket kunnigare än de utprovare som finns hos sh*pm*n så lita på vad hon säger.

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 327
Senast: ylvalill
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 983
Senast: DrT
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka