Problem vid ridning

G

Ghania

Hej!

Har ett halvblod som jag har stora problem med gällande ridning, hoppas nu på tips från någon som kanske har varit med om samma problem. Behöver lite hjälp då jag ej vet vad jag ska ta mig till med hästen. Sen 3år tillbaka fick jag ta bort en häst som blev skadad, vararv denne var mitt halvblods bästa vän. Efter det blev inget sig likt. Han blev hopplös med att rida själv´, och fast jag skaffade en ny kompis har det inte hjälpt.
Följer någon med ut med min andra häst så går det bra men så fort jag ska rida själv vägrar han lämmna stallplan, han backar och står som fast frusen i marken. Tillslut tar han bettet och vänder hem till stallet i full fart.

Har gått på nh kurser men inget av det har hjälpt, har kollat om han har ont någonstans, har backat med han och har gått med han. Inget hjälper.
det verkar som att han tror att den andra hästen kommer försvinna eller så har han fått några dumma ideer i huvudet.
Nu funderar jag på om han istället måste byta både hem och matte.

Alla tips är välkommna.

Sv: Problem vid ridning

Svår sits!
Har du gått NH-kurser och tränat ledarskap? Det verkar som om hästen har tagit över en del av ledarrollen, kanske är det som du säger att han fick en rejäl knäck när den andra hästen dog och nu litar han inte riktigt på någon.
Du måste bryta det här mönstret, och det är lättare sagt än gjort. En duktig NH-tränare kan säkert hjälpa dig, det gäller att hitta någon som verkligen ser problemet och utgår från dig och hästen. Lycka till!

Hej!

Har ett halvblod som jag har stora problem med gällande ridning, hoppas nu på tips från någon som kanske har varit med om samma problem. Behöver lite hjälp då jag ej vet vad jag ska ta mig till med hästen. Sen 3år tillbaka fick jag ta bort en häst som blev skadad, vararv denne var mitt halvblods bästa vän. Efter det blev inget sig likt. Han blev hopplös med att rida själv´, och fast jag skaffade en ny kompis har det inte hjälpt.
Följer någon med ut med min andra häst så går det bra men så fort jag ska rida själv vägrar han lämmna stallplan, han backar och står som fast frusen i marken. Tillslut tar han bettet och vänder hem till stallet i full fart.

Har gått på nh kurser men inget av det har hjälpt, har kollat om han har ont någonstans, har backat med han och har gått med han. Inget hjälper.
det verkar som att han tror att den andra hästen kommer försvinna eller så har han fått några dumma ideer i huvudet.
Nu funderar jag på om han istället måste byta både hem och matte.

Alla tips är välkommna.

Jag tycker om du inte bor för långt borta att du ska ta kontakt med Jörgen Swarts(?) Han finns i Ullared.. och är en jätteduktig nh-träbnare...:D

"tar han bettet"

vad innebär det? skenar? helt okontrollerbar?

jag skulle vänta ut hästen. Backar han så får han backa åt det håller jag vill ( dvs börjar han backa så svänger man runt så att han backar åt "rätt" håll.) börjar han gå frammåt mot (stallet?) så svänger man runt så att han går åt "rätt" håll. försöker han sticka säger man till vänligt men så bestämt som det behövs. Slutar han bråka länger man ut tyglen och slappnar av. Får man vänta i 6 timmar, får man ta den tiden att vänta ut hästen.

Min gamle gamle häste fick för sig just detta, det fanns ett backkrön som han INTE skulle gå över. Det tog många timmar, men efter att ha upprepat proceduren i två dagar krånglade han aldrig mer med det.

Jag har gått på NH kurs hos Sven Forström men det gav inte så jätte mycket. han hade tom problem med hästen. Men jag tackar för era svar vill gärna ha fler tips och så då jag vill vara envis och komma till rätta med detta. när han tar bettet så skenar han okontrollerat, ibland låser han även höger sida men ibland lyckas jag kunna lirka loss han. Som sagt var fler tips uppskattas!:-)

Då skena enligt min uppfattning är en helt okontrollerad form, där hästen likaväl kan springa över en människa som igenom en vägg, om denna häst har detta betende helt ogrundat bör du nog överväga en avlivning ( jag antar att hästen är kollad av vet ) då det inte är normalt att en häst utan vidare uppförsig livsfarligt.

Om hästen "enbart" sticker, bör du ifrån stillastående kunna hantera och avvärjda detta innan hästen ger sig av.

Måste bara fråga för att förtydliga, hästen galopperar alltså bara iväg ifrån stillastående? vart springer han när han redan är på stallplan?

hur är hästen om du leder honom? kan du leda hästen i från stallet? det kanske hjälper att leda honom en bit bort i från stallet och sen sitta upp där. och funkar det kanske varje gång så kanske du med tiden kan korta av biten du går i från stallet.? Bara ett tips, men det är inte lätt när en klump på 550-600 kg sätter sig emot en människa som inte ens väger 1/3 av hästen..
Lycka till

det går bra att leda honom fast ibland kan han få tok spel så att jag tappar taget. Men ja ska prova ditt tips att gå med han en bit, som sagt det är inte lätt när de är så stora och starka. känner mig som en vante som flyger iväg av vinden ibland.

tack för era tips ska prova dem en efter en. Vill verkligen inte ge upp med hästen.

Jaha vissa dagar när han är på rätt humör går det toppen bra andra inte, har konstaterat att han är väldigt osäker av sig. Jobbar nu på att få han trygg igen, hästskötaren jag hade en tid tillbaka måste ha gjort något med han.
Mkt dressyr arbete läggs ner och vi ska flytta till ett ställe där han inte kan titta på så mkt tex kor.
Ska börja åka iväg på träningar igen så han får vara med om lite igen, är även ute och går ett par dagar i veckan och tränar horsemanship.
det går bättre och bättre iaf

Bra om det går bättre och bättre! Keep up the good work!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel