Problem vid parning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 9 113
T

Tie

Hej allihopa!

Jag hoppas det finns några erfarna uppfödare där ute som kan ge mig lite råd när det gäller parning. Jag har en renrasig fågelhund som jag håller på och skall para med en kanonfin hane. Både tiken och hanen är väl meriterade både på jakt, utställning, godkänt MH-test...mm. och parningen är godkänd av SKK. Min tik har haft en kull valpar tidigare och hanen har varit parad förr.

Vi har prövat para igår (12:e dygnet) hanen är väldigt intresserad, men blir reserverad när tiken säger till honom och så blev han tydligen vid förra parningen också. Jag vet ju att detta kan vara tecken på att det är för tidigt. Vid tidigare valpkull parade vi på 13 & 15dygnet.

Har ni några tips på hur vi skall gå tillväga för att inte "skrämma" hanen i onödan? Har beslutat att vi skall försöka igen i morgon på 14:e dygnet. Vi har hållit till i köket och då själva varit med och observerat. Bör vi kanske pröva lämna dem ensamma eller tror ni hanen behöver stöd av sin husse. Eller är det kanske det som är felet.....att husse är med och då tycker han att det är olovligt?

Jag har även hört att tikar blir i höglöpet senare för varje gång de haft valpar?! Stämmer detta så är jag ju alldeles för ivrig och tidigt ute?!

Jag vill ju så gärna att denna parning skall ta för det känns som om det skulle kunna bli kanonvalpar och jag har dessutom redan många bra valpköpare och har dessutom tänkt behålla en själv! :banana:

Alla råd är hjärtligt välkomna!

Sv: Problem vid parning

Jag skulle hålla till ute, låta dom busa lite och liksom komma i gång. När tiken börjar vekna och låta honom snusa och kanske kliva på så skulle jag hålla tiken. Dels för att förhindra att hon ev biter honom men också för att det blir enklare för hannen att komma på.

Stå på sidan av tiken, håll huvudet med ena handen, andra handen håller under magen/bröstkorgen för att hålla henne stilla. Ev kan man med den handen hålla undan svansen samt kanske hjälpa till att sära lite på tikens ben.
Protesterar hon alltför mycket är det nog för tidigt.
Man bör inte få panik över att det är den och den dagen i löpen.
Jag har fått till parningar så sent som 21 dygnet. Men givetvis är tiken parad tidigare så brukar det stämma ungefär med senare parningar.

Låter vettigt! Ska pröva det i morgon och ha henne i koppel ute och hanen lös. Har ju fortfarande kvar flera dygn att para på om man skall gå efter förra parningen!

Men vad gör man om hanen kommer ihåg föregående utskällningar han fått av henne och ändå är lite för feg för att kliva upp? Vi hade två tillfällen igår där han bara tog tag i hennes bakben och juckade på dem. Han klev inte upp helt.

Tiken har aldrig bitit mot honom så det är inget problem, men hon skäller till mot honom på ett sätt som han tydligen förstår lite för bra. Får hoppas det ser annorlunda ut i morgon!

Fler tips är välkomna!

Ni kanske även har några tips på bra hemsidor där jag kan läsa om både parning, valpning och allt som hör till detta?! Har haft svårt att hitta sådana sidor! :cry:

Det finns mkt som kan spela in även om man är i rätt tid, det är inte helt naturligt att släppa ihop två främmande hundar o hoppas att de skall para sig. Jag hade en gång en kompis som hade en vorstehhanne, kompisen var så stolt att hannen inte vågade para tiken i hushållet när han fick tillsägelse. Men vad tror ni hände när han fick hem en främmande tik som skulle paras?
PL

Har jag förstått rätt....du tycker också att vi ska välja ett annat ställe så det blir lite mer "neutralt" än inomhus, typ vara ute och husse skall inte hålla sig allt för nära?!

I vissa fall kan det vara bra, i fallet ovan tog vi hem bägge o satte dem i en av våra hundgårdar.
PL

Senast ändrad:

Vi har funderat på de också! Dom har nämligen en hundgård! ;)

Man kanske skulle köra en liten mix av de två......man börjar hålla henne i koppel ute så dom får leka av sig och fungerar det inte då tar man isär dem ett tag och släpper in dem i hundgården istället?!

Hej igen!

Nu är jag tillbaka med lite funderingar i detta ämne. Var igår (dygn 19 av löpet) och prövade släppa ihop dem igen. Gick MYCKET bättre. Det gick inte hela vägen till en "fullgjord" parning (om man nu kan uttrycka sig så :smirk: ) men det var som att komma till en annan hane. Han var på henne hela tiden vi var där. Dock så kommer han inte ända upp på ryggen på henne så att det kan bli en riktig parning, han tog hela tiden tag i nått av bakbenen la huvudet på hennes rygg och juckade som tokig. Stor skillnad mot tidigare när han nästan sett helt ointresserad ut.

Har nog varit för ivrig och varit där för tidigt(orutin). Vad jag nu undrar är om det finns något man kan göra för att få honom att kliva ända upp?! eller är det bara till att sitta snällt och vänta och hoppas att han lyckas ta sig dit själv? Prövade lyfta upp honom när han var på benet och juckade, men det tycker han är lite förnärmande så då avbryter han direkt!

Man kanske inte ska lägga sig i så mycket? Det var i alla fall mer positivt igår så det kanske blir än bättre i dag? Idag kanske han är superbestämd......eller är detta bara önsketänkande från mig?!

Har inte några direkta tips annat än att låta hundarna vara tillsammans längre stunder kanske? Framgår ju inte om de bara släpps ihop just när det "ska till"..

Har aldrig lagt mig i när hundarna ska para/paras. De får vara lösa och tillsammans i princip dygnet runt under höglöpet = 1-2 parningar/ dag under ca 4 dagar och jag har aldrig haft en hane (gammal som ung) som "misslyckats" med att göra en tik dräktig någon gång.
Gäller både mina egna tikar och tikar som kommer hit för parning.

Jag håller naturligtvis koll på dom och Kan rycka in om de blir oroliga vid hängningen..

Men om man har ihop dem dygnet runt så är det väl svårt att hålla 100% koll?! Dessutom så är det inte så bra om hanen far till tiken utan det är tiken som skall fara till hanen (har jag hört många säga) för att minska risken att hanen börjar ralla runt själv efteråt så fort det luktar minsta lilla löptik.

Har inte möjlighet att ha dem ihop hos hanen dygnet runt, så vi är dit 3-4h åt gången. Har tur att vi bara bor 1mil ifrån varandra!

Kan ju hända att både hanen och tiken behöver länge tid på sig än så, speciellt om det är oerfarna hundar..

Och jag skickar inte iväg mina hanhundar eller tar hit andras hanhundar..Vart fick du det ifrån:confused:

Feltolkning av mig....sorry....:o

Tiken har haft en valpkull förr och hanen har genomfört 1parning förr. Jag räknar det som att dom är erfarna,men det kanske är fel av mig?

Jag har svårt att se vad tiden skulle spela för roll. Dessa hundar har träffats rätt mycket senaste tiden och känner varandra vid det här laget. Tiken ställer upp sig hela tiden och visar att hon verkligen vill. Det är hanen som har varit avvisande fram till igår när han var på henne hela tiden, men dock aldrig ända upp på ryggen utan bara kring benen :(

Han är oerfaren skulle jag vilja säga att det beror på..Nåväl det är ju bara att fara dit igen och hoppas på att han fattar galoppen till slut ;)

Lycka till

Tack!

Ja jag hoppas också att han "fattar galoppen" och man skulle ju vilja kunna göra nått som hjälpte honom att fatta galoppen!........min tik gör då allt för att få honom i rätt position:d

Men det är så jobbigt att det inte fungerar lika snabbt och smidigt som vid förra parningen. Man vill ju så mycket och så gärna.....men man får kanske acceptera att man inte alltid får som man vill :(

Hej!
Hur har det gått för dig nu?
Jag sitter själv i göteborg på hotell med min tik. (bor i skåne)
Vi har varit här sedan i söndags (dygn 11 då hon tidigare parat), då var hon inte intresserad och bet ifrån, men han däremot var uppe på henne två gånger.
Vi insåg att vi var för tidigt ute och provade igen på måndagen, då vek hon svansen åt sidan något, dock inte den höga böjda svansen, vände baken till, men hanen uppvaktade i enbart en halv minut och sen var det slut.
Samma sak var det igår. De ligger hellre och sover på soffan... :confused: Där satt vi mattar och tyckte de var ur trista!

Men igår åkte jag och gjorde ett utstryk hos veterinären och det visade sig att hon enbart var i övergången till höglöpet (korkat av mig men man lär sig av misstagen). Jag har lärt mig att jag ALDRIG åker så långt igen utan att göra ett utstyk. Det är värt den femhundringen.
Men att vänta till helgen trodde veterinären att det skulle vara för sent. Så nu ska vi köra till hanen igen och är det lika "svalt" denna gången kommer vi att ta med hanhunden hem till skåne och ge dem lugn och ro. (Jag har ju tyvärr ett annat jobb att sköta med)
Hanen är 9 år gammal och inte använd tidigare vilket är synd, han är toppstammad, sund och har en otrolig mentalitet, det vore en förlust för rasen om han får några avkommor. Därför är det värt allt "besvär".
Men jag är nyfiken att höra hur det går eller har gått för dig!
Lycka till!

Varför kan du inte ha båda lösa?
Brukar ju kunna leka/busa då och hannen får en chans att pröva.
Tiken känner sig inte så trängd heller!

Ja som sagt denna tråd är väldigt gammal ;)

Denna hane fick tyvärr inte till de och vid senare försök med annan hane gick tiken tom. Senare utvecklade hon livmoderinflamation så det kan ha varit en orsak till att hon gick tom...livmoderinflamation var i antågande.... :( Tråkigt på en duktig tik, men jag har hittat mig en väldigt lovande valp på annat håll (hon är 1år nu) och förhoppningsvis kan hon ta efter min gamla tik i avel i framtiden. Dock ska hon ju meriteras både på jakt och utställning och höfterna skall röntgas, så man ska inte ta ut nått i förskott, men hittills verkar de lovande iaf!:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 452
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 579
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 447
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 298
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10