Problem vid longering

I

incognito

Jag har lite problem med min häst vid longering. Jag har testat att variera longeringen med kapson, repgrimma och träns med bett. Longeringen i repgrimman gick bäst och då riskerar jag inte att dra henne i munnen heller. Att sätta inspänningstyglar eller liknande går bort, det är inte aktuellt.

Att få henne att gå på en volt är inga problem utan problemet sitter snarare i att bromsa gångarterna. Jag kan stå och försöka med alla möjliga sätt men enda sättet att få ner henne från galopp är att dra in henne på mindre volt. I början av passet är det sällan lugn och kontrollerad galopp heller utan hon tar ett travsteg och sen rusas det runt och bockas på volt. Detta handlar säkert mycket om ledarskap men hur ska jag på bästa sätt visa mig som ledaren som inte accepterar detta beteende?

Nästa problem är att det ibland kan vara svårt att få henne att gå på en rund volt. oavsett om jag håller mig i ett hörn på ridbanan eller mitt på så dras hon utåt på ena sidan volten så att jag får dra in henne och visa vart hon sak. andra sidan volten passerar bara några meter från mig och jag får fiska upp linan varje gång. Flaxar man till med spöt eller änden på linan så ökar hon bara takten men gör om samma sak varv efter varv.

Longerspö/dressyrspö är helt uteslutet att använda, det räcker med att jag håller spöet i handen längs mitt ben och hon springer helt okontrollerat tills jag lagt bort spöt.

Kan tillägga att detta problemet inte är varje gång utan det kommer och går mellan gångerna.

Jag försöker även variera longeringen med att trava lite bommar och även longera längs fyrkants spåret och försöka lägga in lite öppnor bara för att det inte ska bli runt runt hon springer. När jag då har henne på kort lina så går det bra, men då är det ju i stortsett som att jag leder henne. Travar hon längs fyrkats spåret så kan hon ibland få för sig att vika in och springa på volt igen, detta får jag heller ingen bukt på. Det kan iofs bero på att jag ibland hamnar bakom henne och driver på så sätt istället för att jag springer vid sidan.

Någon som har några bra tips på hur jag kan komma vidare med detta?

Sv: Problem vid longering

Vad är det för häst? Hur utbildad är h*n annars?

För att få hästen att gå på volten skulle jag rekommendera att du tömkör några gånger. Då kan du ha koll på yttersidan och har lättare att styra henne rätt. Annars får du driva hästen utåt genom att gå mot den.

När min donna är orastad och inte lyssnar på de 'bromsande' röstkommandona placerar jag mig närmare huvudet och höjer bara handen så bromsar hon. Alltså använd ditt kroppsspråk som oftare ger kraftigare signaler än rösten.

Helt gröna hästar rusar gärna i lina för att de inte orkar/kan hålla balansen.

Hon är grundutbildad men inte så mycket mer, så hon är fortfarande ganska grön.

Jag har tömkört henne ganska mycket, både på volt och på raka spår. Det fungerar perfekt och hon förstår vad hon ska göra utan massa omständigheter. Även om jag inte har någon kontakt i munnen på henne så följer hon volten mycket bra. Så i stortsett så borde det ju även fungera med longerlinan men icke! :smirk:

Kan tillägga att de flesta problem uppstår när hon är pigg och har mycket spring i benen, men jag måste ju även kunna få bukt med det även om hon är pigg. När hon är som värst och bara rusar brukar jag prova att gå emot huvudet för att bromsa men det resulterar bara i att hon springer ännu fortare för att komma förbi mig så att jag ändå hamnar i bakkant så att det blir drivande igen.

Fler tips mottages tacksamt!

Hur gick det med kapsonen? En väl anpassad kapson tycker jag är det ultimata att longera med, särskilt om man har en yster/okoncentrerad häst.

Utan att veta mer om hästen hade jag testat följande:
Longera med kapson. Börja på en så pass liten volt att hon inte kan rusa iväg, dvs skritt gäller. Använd en vägg som broms om det behövs samtidigt som du bromsar med kroppsspråket och tar en förhållning med linan. Förhållningen med linan måste vara så pass stark att den verkar, jmfr med när du rider. Om hon nu har lärt sig att hon kan rusa kanske man får ta en ordentlig förhållning så att hon hajar till. Den ska dock vara lugn, men bestämd och det är viktigt att du står på rätt plats och inte i ett drivande läge. I och med att du börjar i skritt kan du lära dig vilken postion du måste ha för att hon ska lyssna. Sedan kan du öka voltstorleken och tempot, men du måste hela tiden vara före hästen i tanken så du hinner placera dig rätt om hon rusar.
Ett annat alternativ hade varit att arbeta i en corall, då kan du använda hela kroppen snabbare utan att riskera att trassla in dig i linan:angel:

Kanske en något luddig förklaring, men kontentan är att hon måste lyda dina signaler. Hade hon inte varit så känslig för spöt så hade en longerpisk riktad något framför henne varit en idé.

tack!

Med kapsonen gick det väldigt dåligt. Den satt perfekt men hon nonchalerade mig totalt och rusade värre än vanligt. Jag har tränat väldigt mycket ledarskap med henne och på backen för övrigt går det bra, det är just när hon får för sig att rusa iväg och ibland bocka som en galning jag inte får ner henne till kontrollerad gång och ännu mindre att sakta av utan att behöva dra in henne från volten.

Det är mest i galopparbete som problemet sitter, eller snarare när hon får för sig att gå över i galopp. Att skritta och trava på volten går bra. Jag försöker vara så konsekvent som möjligt med rösthjälperna men jag tycker inte att det gör någon skillnad oavsett om jag säger sakta, trava, proo, wow eller lugn. Förra ägaren longerade henne i träns med linan över nacken, jag har provat det också men när hon väl får fnatt och rusar så känns det snällare mot munnen att dra i henne med repgrimman än att slita i linan som är kopplad direkt till munnen.

Jag håller med om att det skulle vara bra att kunna använda spöet som stoppande signal men bara synen av spöt får henne att springa ännu fortare. Jag har haft spö i handen några gånger när vi tränat grunderna i ledarskap så som backa och flytta osv. Hon är då väldigt känslig och jag behöver bara göra ytterst små rörelser för att hon ska göra som jag vill. Så jag antar att hon har mer respekt för spöt än vad hon har för mig?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Lutten
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(