Problem vid longering

Grålly

Trådstartare
Jag brukar longera mitt 9-åriga sto på en paddock, men har fått lite problem.. Hon tycker inte om att bli longerad, och gör då allt som hon vet att hon inte får göra. Jag skickar ut henne i ringen, och hon går ett tag, och helt plötsligt så vänder hon sig in mot mig, och vänder om och går åt andra hållet. Det är väldigt irriterande, och jag har ju inte mycket att säga till om när jag står där med den ospända linan i handen. Help me, pleease..

Sen till nästa problem: Hon bryr sig inte om longerpisken. Jag kan stå och smälla 10 cm bakom henne, och hon reagerar inte. Jag vill ju inte slå henne. Någon annan som varit med om det? Tips, tack..
 
Sv: Problem vid longering

Vi har en ponny i stallet som inte heller fungerar vid longering. Den tömkörs istället med mycket bra resultat. Har du provat det?
När hästen blir van vid tömkörning även på volt.och går bra kan du kanske prova longera igen. Även om tömkörningen är ännu bättre träning är det trots allt bra att kunna longera hästen.
 
Sv: Problem vid longering

Jag tömkör min häst, alltså att jag går bakom hästen. Har även gjort det i volt, men känner att jag är för stel i händerna, och att det bara blir dra-i-bettet-hit-och-dit tömkörning. Jag VILL ju kunna longera henne, men jag behöver lite tips..
 
Sv: Problem vid longering

Har känt ung som du, att hästen inte bryr sig, hur man än försöker driva, och då hamnar jag i ett läge där jag till slut tänker att det här inte är kul, varken för hästen eller för mig.
Vad göra? Det som har funkat har varit att ha en tränare till hjälp, och verkligen JAGA på henne. Men det vill jag inte då jag är ensam, så det jag gör i stället (då jag inte tömkör), är att springa med henne, och efterhand som vi får upp farten så gör jag volter, släpper mer o mer lina och till slut kutar hon glatt runt och får motion i alla fall
 
Sv: Problem vid longering

cristobal skrev:
Har känt ung som du, att hästen inte bryr sig, hur man än försöker driva, och då hamnar jag i ett läge där jag till slut tänker att det här inte är kul, varken för hästen eller för mig.
Vad göra? Det som har funkat har varit att ha en tränare till hjälp, och verkligen JAGA på henne. Men det vill jag inte då jag är ensam, så det jag gör i stället (då jag inte tömkör), är att springa med henne, och efterhand som vi får upp farten så gör jag volter, släpper mer o mer lina och till slut kutar hon glatt runt och får motion i alla fall

Jag skulle mer än gärna ha tränare, men jag tror inte att det finns någon närmare än 20-60 mil bort. Det skulle nog bli vääääldigt dyrt att ta hit. tack för tipsen..
 
Sv: Problem vid longering

Longerar du för motionens skull?:eek:
Skulle aldrig utsätta mina för longering mer än vid marktränings syfte om ens det.Tömkörning är skonsammare för dom.
 
Sv: Problem vid longering

min ena pålle tycker det är urtrist att bli longerad också. Han går då väldugt duktigt tills han kommit i den rikningen som leder hem och då tar han i som en galning och galopperar iväg som man bara flyger som en vante bakom. Han är en urstark nordsvensk som drar nytta av sin styrka. Men eftersom han tycker det är så pisstråkigt att han gör såhär så slutar jag permanent att longera istället. Det kan bli en farlig situation annars och det är inte roligt om hästen eller människan skadar sig.

Prova att kanske tömköra istället. Lägg fram lite cavaletti eller hinder på spåret så att det händer lite. Motivera hästen och få den att känna att det är något roligt. Detta kan du såklart göra i longeringen med, men hon kanske förknippar longering med då hon kan göra som hon vill och struntar i resten. prova dig fram och lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem vid longering

*kl*

Men du hur kul är det att springa runt i en volt??? Säger som de andra tömmkör. Mycket mer (Mer motion för en annan oxå):idea: . varierande för hästen och man lär sig tillslut hur man ska göra. Tycker longering skulle förbjudas då det sliter på hästen. Longerar kanske själv max i 10 minuter för att träna lydnad,men vet massor som brukar nöta på volten i över en timme.
 
Sv: Problem vid longering

Fortsätt att träna tömkörning och ta hjälp av någon som är duktig så blir dina händer säkert känsliga och mjuka. Du har ju bättre möjlighet att arbeta varierat vid tömkörning än vid longering.
 
Sv: Problem vid longering

Nej, jag longerar enbart för lydnaden, uttryckte mig klumpigt.Och om man har det problem som talades om kan man göra så som jag skrev, men det finns säkert många andra sätt också, tex att driva mer mot bogen, skaka repet, etc etc
Annars tömkör jag mest, löslongerar eller springer/promenerar ute på skogsvägar o stigar, håller med om att longering kan vara ett otyg.
 
Sv: Problem vid longering

"brukar longera", hur ofta betyder det att du longerar då?
 
Sv: Problem vid longering

Grålly skrev:
Hon tycker inte om att bli longerad,
Varför longera då?

Hon bryr sig inte om longerpisken. Jag kan stå och smälla 10 cm bakom henne, och hon reagerar inte. Jag vill ju inte slå henne. Någon annan som varit med om det? Tips, tack..
Lär henne att lyssna på rösten! :)
 
Sv: Problem vid longering

min pålle går inte heller longera, försökte med allt, funkade ett par varv sen bara krånglade hon.
visade sej att hon hade ont i knäna...
så ingen mer longering för våran del
 
Sv: Problem vid longering

Longering är en mycket dominant handling och skapar ofta mer problem än man är beredd på.


Jag tycker du ska ta hjälp av tränare.
 
Sv: Problem vid longering

Om hon tycker så illa om longeringen, vad vinner du på den? Är det värt att ta den disukssionen eller du kanske ska låta bli? Min häst var svår att longera i början för jag gjkor5de inte lätt, nu är han otroligt lätt och jag gör det i stort sett aldrig, inte en enda gång hittills i år...
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 700
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp