Problem vid intag från hagen!

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Jag har tidigare skrivit här på forumet om vår inackordering som har betett sig märkligt, haft konstiga symptom osv.

Vill först klargöra att han ÄR veterinärkontrollerad, av flera olika veterinärer och även på klinik och det hittas inget fel på honom. Även ehrlichia/borrelia prov är taget och det har han inte.

Hästen i fråga har vi känt sedan 1994, han är en fd lektionshäst och voltigehäst som nu är pensionerad (17 år)och promenadrids av sin ägare.
Hästen är stor 180 cm och har alltid vart snällheten själv, han har vart den man alltid kan lita på, den som små barn kan hantera utan problem, både ridmässigt och hanteringsmässigt, dock har han vart lite kittlig och kan se sur ut ibland men aldrig att han skulle ha gått till angrepp..

MEN nu börjar vi få problem! Att beskriva allt i detalj skulle förmodligen täcka hela sidan så jag ska försöka få till det så kort jag kan.

Det började med att han förra sommaren attackerade sin kompis i hagen, dvs min ponny.Han kunde stå och vila för att i nästa sekund kasta sig hejdlöst på en mycket förvånad Crusse som tog till flykten. Detta pågick ganska länge, men har nu blivit lite bättre. Efterhand så började han även visa aggressivitet mot oss, först mot mig när jag ensam skulle ta in hästarna. Vi har 4 stycken i stallet.

Han kunde helt plötsligt, utan anledning gå till attack (jag såg ingen anledning) när man skulle leda honom in från hagen eller när man var i hagen av annan anledning. Detta inträffade inte alltid utan endast någon gång då och då.

Efter ett tag upplevde hans ägare samma sak, hon stod och gosade lite med honom i hagen då han helt plötsigt blev förbytt och tänkte flyga på henne, hon gick då ur hagen. 800 kg häst över sig är inget man längtar efter.

I dagsläget upplever jag inte honom lika aggressiv, men å andra sidan så vistas jag inte i hagen om jag inte är absolut tvungen.
Det största problemet vi har nu är att han är jättejobbig att leda in.

Vi har provat olika lösningar, ta honom först, sist, i mitten, med kedja, träns, vanligt grimskaft, pisk ja allt vi kan komma på.
Vissa dagar är han hur snäll som helst, allt går bra och andra dagar är det väldigt obehagligt att leda honom.

Jag är en hästvan person, som haft att göra med många olika typer av hästar i mitt liv men ingen av dom har jag uppfattat som att de med avsikt vill skada mig, tills problemen med denne började.
Han kastar sig ur grindhålet(vi har ström, men drar ur innan vi tar in), försöker att slå ner en med sitt framben som är närmast mig när jag leder, han hoppar och far och är överallt vissa dagar, för att andra dagar gå hur snällt som helst.

Att leda honom ut är inget problem, då är han som den vanliga snälla lugna häst han vart under många år, det är endast in som är problemet.

Det har gått så långt att vi bestämt att vi inte ska hantera honom vid intag ensamma, i fall han lyckas slå ner oss. Någon måste ju kunna tillkalla hjälp vid behov. Detta börjar bli ohållbart då vi endast är 2 i stallet, om någon inte kan närvara vid intag så måste hästarnba in tidigare vilket naturligtvis inte är bra för någon av dom.

Har någon tips på vad vi kan göra? Hur kan vi lösa detta.? För något måste vi ju göra, det går inte att ha det såhär!

Jag tror att nu sitter det mest i våra huvuden, vi blir nervösa för hur han ska vara när vi tar in, vilket smittar av sig på honom och han blir jobbig, sen är det bara en ond cirkel.. men hur bryter vi den?

Sv: Problem vid intag från hagen!

Hej,
läste ditt inlägg. Kom att tänka på gamla griniga taxar. De kan ha ont eller ha tröttnat på livet. Vet en kvinna 4 mil från dig som kan "tala med hästar". Du kan söka henne via hemsidan tror jag.
www.colinscollege.com. om det inte funkar så skriv igen så ska du få en annan sökväg. Hon lyssnar på hästen.... trot om du vill... hon är synsk och hör vad den säger. Det slår alltid in. Hon kan t.ex. få meddelandet.. jag har ont i vänster bakben.... jag får i mig för lite vatten... etc. Hör av dig igen.

Jag ser två troliga alternativ
1. Hästen börjar se dåligt, och attackerar "i förebyggande syfte"
2. I och med att du skriver att han varit liktionshäst och numera är pensionär med promenadridning så finns ju risk att han helt enkelt är under stimulerad. Prova att rida honom ett par gånger om dagen en timme åt gången.

Hej och tack för era svar..

Ang dina alternativ CK så.. nr 1: Kan vara så, han är ju ganska gammal, 17 år är mycket för en stor häst. Men varför är detta bara ibland? Varför går det bra att leda ut och inte in?

Alt 2. Jo, nog skulle han behöva gå lite mer kanske, men då har man ju det problemet att hans ben inte håller för hårdare arbete. tyvärr, han är inte halt, ej heller markerar han vid böjprov som gjordes i somras på klinik, men hans ben är faktiskt de värsta jag har sett. Han har tuppspatt bak, gallor som är enorma på 3 ben, inåttåad fram som bara verkar bli värre och värre, pålagringar och ringkota.

Hans ägare försöker aktivera honom med promenader, hon har testat att göra det på både fm o em samt att han är i hagen på dagen, just för att vi misstänkte att han var uttråkad.

Han har vart pensionär i snart 3 år nu och första åren gick det ju bra.

Alt 2. Jo, nog skulle han behöva gå lite mer kanske, men då har man ju det problemet att hans ben inte håller för hårdare arbete. tyvärr, han är inte halt, ej heller markerar han vid böjprov som gjordes i somras på klinik, men hans ben är faktiskt de värsta jag har sett. Han har tuppspatt bak, gallor som är enorma på 3 ben, inåttåad fram som bara verkar bli värre och värre, pålagringar och ringkota.

Om man läser alt 2
Jag tror att häststackarn har ont annars skulle han inte göra så här.
Ta och kolla upp honom igen för som ni har det nu är ohållbart både för er & hästen.

Hej!
Men borde han då inte bete sig dumt jämt? Om han har så pass ont att han blir svårhanterad? Detta inträffar inte alla dagar och aldrig när vi leder ut i hagen, bara in!

Hästen är grundligt undersökt som jag tidigare skrev, av flera veterinärer både hemma och på 2 kliniker. Röntgad, böjd osv. Dom hittar inget fel!

Vad mer kan dom göra? När det inte hittas något fel av någon av de olika klinikerna och vet som kollat på hemmaplan vad gör man då?

Visst har hästen sina skavanker, han är gammal och har jobbat en hel del i livet men han är aldrig halt, ej ens på böjprovet vilket är konstigt med tanke på att det är en stor och tung häst som jobbat hårt.

Jag tror ju mest på att det sitter i att vi som hanterar honom är osäkra. Vilket smittar av sig på honom.

Kanske ska tillägga att han i våras/somras blev ställd på butta under längre period för att se om det var smärta som orsakade problemet, glömde att skriva med det tidigare. Det åt han under flera månader och vi såg ingen skillnad i beteendet.

*puttar upp vårt bekymmer*

Vi har fortfarande samma problem med honom, kanske någon har något att tillföra ytterligare?

Eller har en annan syn på vårt problem.

Hästen högg sin ägare i benet igår, han är ju sur vid borstning och täckning men detta inträffade när hon masserade honom.

Hej !

Jag har också en gammal häst som inte heller tål hårt arbete. (20 årig halvlodsvalack, triangelmärkt vid 16.) Men det innebär inte att huvudet inte får arbetas. Jag brukar rida honom i ungefär 20 minuter utöver framskrittning, i skritt först och främst, och göra massor av övningar hela tiden, serpentiner över vägen (byväg-små serp), öppna, sluta, förvänd, sluta, halter, igångsättningar, ryggningar, skänkelvikning från sida till sida, sk.vikning till halva byvägen, två steg fram, skvikn, till andra sidan osv.. osv..

En till bra grej med detta är att man måste tänka mycket själv, eftersom man rider intensivt ett kort tag. Och vill han bli riden och är snäll då, så räcker det säkert med 3-4 pass i veckan. Och så slipper hon bara gå och leda honom.

Min häst tycker att det är skittråkigt när jag går ut och går med honom. Han VILL jobba. En gammal, divig dressyrhäst.. Fast han är absolut inte elak. Men om han bara får gå och se när den andra får allas uppmärksamhet, då blir han sur, deppig och grining. Man måste alltid göra med Canac, det man gör med de yngre hästarna..

Hmm.. lycka till iaf med er "lilla häst. Hoppas att han håller sig i skinnet. Har inga mer tips än på psykiskt aktivitet. Och som du skrev så tar jag för givet att han är ok fsysiskt.

Tumörer kan ju ändra personligheten+ att förändringar i lynnet kan tyda på att den har ont.Det är ngt som inte stämmer iaf.
Om man inte kan hitta felet skulle jag ta bort den, hästen lider å man utsätter andra för fara genom att hantera den.

chrysler skrev:
Tumörer kan ju ändra personligheten+ att förändringar i lynnet kan tyda på att den har ont.Det är ngt som inte stämmer iaf.
Om man inte kan hitta felet skulle jag ta bort den, hästen lider å man utsätter andra för fara genom att hantera den.

Mkt möjligt det också... Då är det nog en värre sits ni sitter än stimulansideér..

Kan det inte vara så att han har ont i benen efter en dag ute i kylan, men inte så farligt efter en natt i stallet, som kanske är lite varmare och han har fått vila?
Om det bara händer ibland, har ni tänkt på om det är väderrelaterat?
Mental träning kanske kan hlälpa om han har tråkigt. Lär honom lite konster som att ta upp borsten med munnen, pussa matte, etc. det finns massor att göra, men det kräver mycket tid.
Lycka till.

Min tanke var också att han reagerer som han gör vid intag för att han varit ute och kanske blivit kall/stel och har ondare...( och även kanske är ivrig och vill in= spänner sig) vissa dagar är bättre och då är han snäll.

Jag tycker också det låter som han har ont, sen vart det sitter och vart det är låter jag vara osagt.

chrysler skrev:

Det är i dom banorna ägaren funderar nu..
För det är risk att han skadar någon(dvs mig eller ägaren då vi är de enda som hanterar honom).

Hon har gjort sitt yttersta för att ta reda på vad som är felet, haft många veterinärer som kollat honom och vart på 2 olika kliniker men ingen hittar något fysiskt fel.

Sen kan det ju vara tumör/hjärnblödning eller något annat.
En vet på klinik sa att det fanns en sjukdom som var ytterst sällsynt som kunde orsaka sådana här saker. Då hästen var in på klinik i somras så hade han haft febertoppar, mystiska svullnader i skapet, benen och på andra ställen men det hade försvunnit när vi kom till kliniken. Denna skada skulle kunna sitta i ryggmärgen sa han, men det var väldigt svårt att kolla om det var så. Det fanns inte utrustning till det sa han(detta var på Strömsholm).

Dessa svullnader har inte kommit tillbaka efteråt och han har ej heller haft feber sedan dess.

Det svåra är att man vill ju veta vad som är felet och om man kan åtgärda det! Vill ju inte bara ta bort honom även om det förmodligen vore det bästa, om han nu inte blir bättre. För som tidigare sagt så är detta ohållbart. Vi eller i alla fall jag börjar bli rädd, inte för honom i sig men för vad som kan hända.

Tycker det är så tråkigt! Hästen skulle få ett trevligt och lättsamt pensionärsliv efter ett hårt arbetande liv! Så blir det såhär!

Ang vädret..

Det tror jag inte har med det att göra faktiskt.
För han var såhär även när det var varmt ute..

I vårt förra stall . Där hade dom en valack som blev sådan.
Han var gör go i början. Sedan började han anfalla i hagen . Mot personer och hästar.
Han blev farlig.
Han var man till mitt sto trodda han. Dom var bästa kompisar. Så det var mitt sto som fick gå med honom hela tiden. Men han började gå urhagar mm.
Han skadade senor i frammbenet då valdo hon att ta bort honom efter en långt försök att bli frisk igen.
han hade fått en knäpp i huvudet tror vi.

men, du skriver att han varit sjuk i sommras, klart att det är därför tror jag. han kanske inte har feber, men svullnaden hade ju inte gått ner skrev du. Denna häst mår ju helt klart inte bra,har man förändrat lynnet så så är det bara ett bevis på att han verkligen lider av något. Min kompis häst fick cancer,(inte för att det behöver vara det, emn du förstår) o hon betedde sig jättekonstigt.Fick "spel" o gick runtrunt i cirklar, o slängde av ryttarna,(tumörer som tryckte på hjärnan, och rygg) :cry:
Jag hade nog kollat honom igen, för nåt stämmer inte, o det är plågsamt att låta han gå så, hur svårt det än är att ta beslutet...
Det är ju något som gör att han har värst problem efter en dag i hagen, kanske han har ont när han rört sig,vad vet jag. men hur som helst, med tanke på tidigare symptomer, hade jag nog gjort en ordentlig koll till, o blir han inte bra så..
Livet är svårt, men man måste försöka att göra det som är bäst för hästen,i första hand.Dessutom är det farligt om hasn nu är så "aggressiv" som han är"
LYcka till, hoppas attd et ordnar sig*håller tummarna*

Juzzzen skrev:
han kanske inte har feber, men svullnaden hade ju inte gått ner skrev du.QUOTE]

Jag skrev:
"Dessa svullnader har inte kommit tillbaka efteråt och han har ej heller haft feber sedan dess."

Alltså! Han har inte vart svullen på konstiga ställen efter det!!

Har ni kollat ryggen? Jag hade oxå en häst som kunde bli skogstokig rätt som det var...vi hade hit "hästpratare" och ALLA möjliga....men det visade sig att hästen hade OTROLIGA fel i ryggen som ingen märkt...det finns en SUPERbra kiropraktor i Borlänge som VERKLIGEN kan sin sak och har gjort mirakel med bla min hästar=)
Intressant så hör av dig...lycka till!! =)

Hans ägare har vart i kontakt med denne kiropraktor i Blge.(Jag antar att det är samma i alla fall).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar