problem..varför gör hästen såhär..

U

Uddatyp

min häst har alltid varit jättelugn och inte varit rädd för nåt förutom mopeder på smala vägar.
ja har haft hästen över 1 år nu..och nu helt plötsligt är hästen rädd för allt..hoppar till för minsta lilla o försöker sticka iväg bara de blåser lite på henne.
eftersom hästen aldrig varit sånhär innan vet ja inte hur ja ska hantera de.
liksom va ska man göra?
kan de va ett nytt sätt o komma undan arbete eller kan hon ha ont nånstans?
hon går jättebra så fort de inte är nåt som stör eller så..men såfort de e nåt blir hon helt knäpp...men ja får snabbt stopp på henne hon springer bara några meter men de är så oförutsätt så de e svårt o sitta kvar ibland.

hon har vart sånhär i 1 vecka snart..ja börjar bli desperat..vet inte hur ja ska göra.

kan de vara brunsten som gör henne sånhär?
man märker inte av nån brunst annars..

Sv: problem..varför gör hästen såhär..

Min häst blir alltid lite knäpp på våren.....är väldigt lugn annars.
Kan vara brunsten oxå, eller en kombination.
Ta det bara lugnt ska du se att det går över...

ok..då får ja stå ut med de ett tag o hoppas att hon lugnar ner sej snart.

på vilket sätt blir din knäpp?

Kan vara en brist, har för mig att det är magnesiumbrist som ger skyggande, tittiga hästar.

hur ger man magnesium o så då?
vad finns de i för mat eller så?

hoho , magnesium .. hänger du inte med på kemilektionerna ? ;)

näe...just nu vet ja ingenting om magnesium...
men ska vänta ett tag o se om hon lugnar ner sej snart.

Uddatyp skrev:
min häst har alltid varit jättelugn och inte varit rädd för nåt förutom mopeder på smala vägar.
ja har haft hästen över 1 år nu..och nu helt plötsligt är hästen rädd för allt..hoppar till för minsta lilla o försöker sticka iväg bara de blåser lite på henne.
eftersom hästen aldrig varit sånhär innan vet ja inte hur ja ska hantera de.
liksom va ska man göra?
kan de va ett nytt sätt o komma undan arbete eller kan hon ha ont nånstans?
hon går jättebra så fort de inte är nåt som stör eller så..men såfort de e nåt blir hon helt knäpp...men ja får snabbt stopp på henne hon springer bara några meter men de är så oförutsätt så de e svårt o sitta kvar ibland.

hon har vart sånhär i 1 vecka snart..ja börjar bli desperat..vet inte hur ja ska göra.

kan de vara brunsten som gör henne sånhär?
man märker inte av nån brunst annars..

Kan som sagt vara brunsten, hon kanske har mycket energi oxå (min häst brukar vara rädd för det mesta då) kanske har hon inte blivit riden lika ofta som hon brukar eller hon kanske har fått mer kraft? särskilt havren brukar ju spöka lite

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar